diumenge, 30 de desembre del 2012

Gran Maqueta de Trens – Nadal 2012.


Aquesta maqueta de la associació ARAPDIS, presentada al Nadal de l’any 2011 ha anat creixent.
Desprès de les Festa Major de Gràcia, te una ubicació permanent.

Es una maqueta digitalitzada, que a cada visita te una sorpresa en el seu acabat, ara a estat millorada amb un sistema “Faller car system”.


divendres, 28 de desembre del 2012

TCL - Metro Lió - Línia C


TCL – Transports en Commun de l’agglomération de Lyon.

La línia C del metro de Lió és l’única línia de metro del mon amb cremallera i amb tota probabilitat la d’un gradient mes elevat, 17 %.

Inaugurada el  6 desembre 1974, va reemplaçar un antic funicular que anava de  La Croix Paquet a La Croix Rousse i que datava de l’any 1891.

En l’any 1978, la línia va ser prolongada fins a l’Hotêl de Ville i en l’any 1980 la línia va ser estesa  fins a la Cuire.

Característiques tècniques

Línia:
Data inauguració: 6 desembre 1974
Longitud:  2,45 Km
Voltatge: 750 V=
Amplada via: 1435 mm.
Cremallera: Abt
Numero estacions: 5
Temps del recorregut: 8 minuts

Estació Croix-Paquet
Vehicles:

Sèrie: MCL 80
Rodament: Bo’Bo’
Composició: M+M
Unitats en servei: 10
Numeració:  201/202 a 209/210
Any de construcció: 1984
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge: 750 V=
Potencia: 868 kW
Longitud entre topalls:36.600 mm.
Pes: 65,3 Tm
Velocitat: 75 km/h
Velocitat màxima amb cremallera: 22/17 Km/h
Seients:100
Capacitat màxima per composició: 400 passatgers.
Fabricades per: Alsthom i SLM
Nota: Cada vehicle motor sols porta una cabina de conducció. 

dilluns, 24 de desembre del 2012

SBB-CFF-FFS – Am 841


Les locomotores Am 841 son locomotores per a maniobres pesades i per trens de mercaderies.Locomotores similars a les RENFE 311.1 i SNCF 460 000.
Algunes locomotores pertanyent Infraestructures.
Aquestes locomotores van ser encarregades per el Ferrocarrils Federals l’any 1994 en una quantitat de 39 unitats i ampliada la comanda l’any 1996 amb 10 unitats suplementàries.

Aigle, Juny 2008 

Característiques tècniques:

Classe: Am 841
Numeració UIC: 841-000-3 a 841-039-1
Disposició del eixos: Bo’Bo’
Unitats construïdes: 40
Any d’entrada en servei: 1996
Amplada de via: 1435 mm.
Longitud entre topalls: 15330 mm.
Pes: 72 tm.
Potencia: 920 kW
Esforç de tracció: 190 kN
Motor: MTU 8V 396 TB 14
Motors de tracció: 4 X Alstom FRA 3055A / IGBT
Velocitat màxima: 80 km/h
Tracció: Diesel – Eléctrica
Construïdes per: GEC Alsthom Transporte, SA (Meinfesa, Albuixech, Valencia, Espanya).
Model: GA-DE 900/AS

divendres, 21 de desembre del 2012

SBB-CFF-FFS – Em 830 (Em 3/3)


Les locomotores  Em 3/3 son locomotores de maniobres pesades.
Aquestes 41 locomotores dièsel van ser construïdes a petició dels Ferrocarrils Federals Suïssos,  entre els anys 1959 i 1963.

Monthey, Juny 2008

Característiques tècniques:

Classe : Em 3/3
Classe actual : Em 830
Numeració inicial : 18801 a 18441
Numeració UIC :  830-001-4 a 830-041-0
Disposició del eixos :  C
Unitats construïdes : 41
Any d’entrada en servei : 1959
Any de retirada de servei: Ultimes unitats al 2013
Amplada de via : 1435 mm.
Longitud entre topalls : 10020 mm.
Pes : 48 tm.
Potencia : 326 kW
Esforç de tracció : 124 kN
Velocitat màxima : 65 km/h
Tracció : Diesel – Eléctrica
Construïdes per : SLM, BBC i SAAS

dilluns, 17 de desembre del 2012

TAV – Barcelona a Figueres


Ahir varem realitzar la sortida mensual de Senders, que organitza el Club Excursionista de Gràcia, l’etapa a realitzar, del Camí de Sant Jaume, era la corresponent al tram de Figueres a Bàscara.

Durant el transcurs d’aquesta matinal, vaig constatar que les obres del TAV de Barcelona a Figures estan quasi acabades i que tenen pressa per inaugurar, durant el  recorregut vaig poder veure varies unitats realitzant proves a les vies primer una unitat 355 d’ADIF i desprès un S-103 de Renfe. 

ADIF 355, Santa Llogaia d'Àlguema
ADIF 355, Santa Llogaia d'Àlguema
Renfe S-103, Bàscara

dijous, 13 de desembre del 2012

SBB-CFF-FFS – Bm 840 (Bm 4/4)


Les locomotores  Bm 4/4 son locomotores de maniobres pesades.
Aquestes 46 locomotores dièsel van ser construïdes a petició dels Ferrocarrils Federals Suïssos,  entre els anys 1960 i 1970.
Actualment aquesta  classe està sent reemplaçada per noves locomotores Vossloh.
Horw, juliol 2003
Característiques tècniques:

Classe : Bm 4/4
Classe actual : Bm 840
Numeració inicial : 18401 a 18446
Numeració UIC :  840-001-2 a 840-046-7
Disposició del eixos : Bo’Bo’
Unitats construïdes : 46
Any d’entrada en servei : 1960
Retirades de servei : A partir de 2006
Amplada de via : 1435 mm.
Longitud entre topalls : 13710 mm.
Pes : 72 tm.
Potencia : 620 kW
Esforç de tracció : 216 kN
Velocitat màxima : 75 km/h
Tracció : Diesel – Eléctrica
Construïdes per : SLM i SAAS

dimecres, 12 de desembre del 2012

FGC – L7, Estació El Putxet


L'estació El Putxet es va inaugurar l'any 1953 al entrar en servei del tram de vies entre les estacions de  Gràcia i Av Tibidabo de la companyia FBS (Ferrocarrils de Catalunya). Fins l'any 1980 aquesta estació es denominava Núñez de Arce, ja que abans dels canvi del nomenclàtor de Barcelona estava situada en la plaça Núñez de Arce . Està situada sota el carrer Balmes a la plaça Joaquim Folguera.  Disposava de dos accessos, situats a banda i banda del carrer Balmes que  confluïen en un vestíbul, amb màquines de venda automàtica de bitllets i les barreres de control d'accés a les andanes, aquesta es realitzava mitjançant dues escales.

Aquesta estació te que ser un dels intercanviadors amb la futura e incerta finalització L9/L10. En l’any 2008 es van començar les obres en aquesta plaça es va desposseir la plaça de tos els seus arbres, es destruí el accés a l’estació d’ El Putxet des de la plaça.

Es va construir un accés provisional per la entrada per la plaça, i es va rodejar tot el perímetre de la plaça amb una alta tanca.


Aquesta nova entrada provisional te les maquines de venda automàtica de bitllets i les barreres de control d'accés a les andanes que es realitza per unes noves escales que desemboquen en l’andana direcció Barcelona - Plaça Catalunya i connecten amb les antigues escales de l’andana direcció Av Tibidabo. Els accessos per la entrada del  carrer Balmes (costat Besos) no a estat afectada per les obres.

Al quedar paralitzades les obres de la L9/L10, s’ha rafet provisionalment la plaça Joaquin Folguera.

diumenge, 9 de desembre del 2012

Funicular La Restanca.


En la WEB Ferrocarriles de España (www.spanishrailways.net) del Senyor Juan Peris Torner, existeix una entrada titulada: Funicular de la Restanca, publicada el 24 d’agost de 2012.

Al llegir aquesta entrada, vaig recordar haver pujat en aquest “pla inclinat”.

El motiu va ser anar a veure el barracó que oferia la companyia hidroelèctrica Productora de Fuerzas Motrices (ENHER) a la Federació Catalana de Muntanyisme, per poder instal·lar un refugi al Llac de La Restanca. Aquest primer refugi, en respecta al edifici del refugi actual, estava situat al altre costat de la presa.
La Restanca - Futur refugi
Aquest fet ocorria el 17 d’agost de 1969, el 16 d’agost s’havia inaugurat el refugi de Saboredo, en la vall del Garona de Ruda, també en un antic barracó cedit per l’hidroelèctrica.

Vagoneta amb bancs per a viatgers

Funicular de La Restanca
Funicular de La Restanca, estació inferior
Funicular de La Restanca, estació superior
Funicular de La Restanca, vista des de la vagoneta

Vall de Valarties, Pla de Rius, punt de partida del funicular
La recuperació de velles diapositives no dona per a mes.

dilluns, 3 de desembre del 2012

TEE –Telecabina Encamp – Engolaster


Noticia publicada en la Premsa Andorrana: Andorra estudia recuperar el vell projecte del telecabina de Engolasters

Es tracta d'un projecte que, tal com va explicar el conseller de Turisme, Pere Marsenyach, es podria iniciar durant el proper mandat un cop FEDA hagi acabat el seu projecte d'embelliment dels voltants del llac i l'escenari flotant. Marsenyach va assegurar que el projecte de FEDA és molt interessant i fa temps que reclamen una millora dels entorns del llac perquè la zona sigui més accessible. Però l'ideal, segons el titular de Turisme, seria una connexió directa entre Engolasters i la població, i recuperar així el vell projecte del telefèric. Pel conseller, la proposta feta per FEDA no farà malbé el medi ambient.

Quant a la pista d'esquí de fons i el circuit de raquetes, Marsenyach va indicar que és un projecte a mig termini que ja s'ha parlat al Comitè Consultiu de Turisme. La iniciativa requeriria una màquina per traçar la pista i la instal·lació d'algun canó de neu enllumenat, perquè seria interessant que pogués acollir alguna competició nocturna. El conseller de Turisme Encamp s'ha compromès a parlar amb Saetde perquè el projecte podria aprofitar canons de neu vells de l'estació. Així mateix, va assegurar que no faria la competència a cap altre domini.

Alguna característica tècnica del vell Telecabina.


TEE (Postal), any 1966
Data inauguració: Any 1962.
Data de clausura: cap a finals dels anys 80 del segle passat.
Estació inferior: Encamp, 1.266 msnm.
Estació superior: Engolasters, 1.622 msnm.
Desnivell: 356 m.
Duració del trajecte: 20 minuts.
Capacitat: 2 persones per cabina.
Construït per: Giovanola de Montley ( Valais, Suïssa)


TEE Maig 1966
TEE Juliol 1976

L’estació inferior estava situada en un edifici a l’entrada del poble d’Encamp que encara existeix. Al principi era un edifici de dos plantes (s’aprecia en les fotos), de la superior sortia el telecabina. Desprès es van construir les plantes superiors com a pàrking de vehicles. Al desapareixia el telecabina es va transformar en una casa de habitatges.


TEE Estació inferior