dimecres, 30 de maig del 2018

Les locomotores trifàsiques de Renfe.

Renfe ha tingut dues sèries de locomotores trifàsiques, la primera heretada de F.C. Andaluces i la segona de nova construcció.

La primera sèrie d'aquestes locomotores va ser encarregada per la "Compañia del Sur de España", posteriorment "Andaluces", a la casa suïssa Brown Boveri l'any 1911 per a la línia de Linares-San José-Almeria, entre les estacions de Nacimiento i Gador. Va ser la primera electrificació d'un ferrocarril de via ampla en la península i realitzada per superar les fortes rampes d'aquest trajecte, pràcticament insalvables per a les locomotores de vapor. El sistema triat va ser el de corrent trifàsic a 6.000 volts i 25 Hz el que imposava la necessitat de comptar amb un doble fil de contacte i pantògrafs dobles, sent la tercera fase el carril. Va ser l'única electrificació a línies d'ample ibèric que han utilitzat aquest sistema. La línia aèria era de tipus tramviària, és a dir, sense sustentador. A partir de l'any 1966, la tracció va passar a ser realitzada per les locomotores dièsel, ALCO sèrie 313 (1300).

Característiques tècniques:

Postal
Sèrie: E.1/E.7
Tipus: LE
Rodament: AA
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 7
Unitats preservades: 1
Numeració: 1 a 7
Any de construcció: 1911
Any de retirada servei: 1966
Amplada carril: 1.668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 6000 V 25 Hz
Potencia: 235,36 kW
Esforç de tracció: 32,83 kN.
Motors: 2 X Brown Boveri
Diàmetre rodes motrius: 1.195 mm.
Longitud total entre topalls: 7.700 mm
Pes total: 26 tm.
Velocitat: 12,5/25 km.
Construïdes per: Brown Boveri
Sistemes de fre: aire comprimit i fre d'estacionament.
Nota: Aquestes locomotores treballaven normalment acoblades de en dos dos.
Una característica d'aquestes locomotores és tenir la carrosseria de fusta.


Característiques tècniques:

Postal
Sèrie: E.21/E.24
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 4
Unitats preservades: 0
Numeració: 21 a 24
Any de construcció: 1962
Any de retirada servei: 1966
Amplada carril: 1968 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 6000 V 25 Hz
Potencia: 970,86 kW
Motors: 4 X Aguirena (BBC)
Pes total: 61 tm.
Velocitat: 25/55 km/h
Sistemes de fre: aire- buit, reostàtic i estacionament.
Construïdes per: Macosa, Sécheron, Schindler, Aguirena

dilluns, 28 de maig del 2018

Algunes estacions de tren de l'entorn d'Interlaken.


Les diferents companyies privades que operen aquesta zona estan agrupades dins del Jungfraubahn Holding.



Aquestes són:
BLM - Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren.
WAB - Wengernalpbahn.
JB - Jungfraubahn.
BOB - Berner Oberland-Bahnen.
SPB - Schynige Platte Bahn.

SBB-BOB - Estació Interlaken Ost

BOB-WAB - Estació Grindelwald

BOB-WAB - Estació Grindelwald

WAB - Diposit taller Estació Grindelwald-Grund

WAB-JB - Diposit taller - Kleine Scheidegg

JB - Diposit Estació Eigergletscher

JB - Estació Junfraujoch

BLM - Estació Mürren

BOB-SPB - Estació Wilderswill

BOB-SPB - Estació Wilderswill

BOB-SPB - Estació Wilderswill

SPB - Estació Schynige Platte

diumenge, 27 de maig del 2018

Avui 200M, visites


Avui, gràcies a tots vosaltres els seguidors del meu blog, aquest arribat a les 200 mil visualitzacions.

divendres, 25 de maig del 2018

Autobusos i autocars de Catalunya (XXX)

Seguim amb més Autobusos de Barcelona (TMB).


Sèrie 2100-I

Aquesta sèrie 2100-I està formada per autobusos de dos pisos, descapotables, destinats a la línia "Bus Turístic". Formada per tres subsèries.


En la tercera subsèrie apareixen algunes característiques destacades, com: tenir en compte el lloc de treball de l'informador, i s'adequava un espai especial per a ell, adaptats per a les seves necessitats; alguns vàrem ser modificats per incorporar un sostre corredís de tela (van ser els primers de TMB a incorporar aquest sistema), copiant el mateix sistema que els de la línia Barcelona Tours.

Característiques tècniques:

Sèrie: 2100-I
Subsèrie: 1a
Numeració: 2100 a 2117
Any d'entrada servei: 1999 a 2001
Constructor: MAN
Model: NL-222F
Motor model: D0826 LuH 12 Euro 2
Potencia motor dièsel: 161,8 kW
Caixa transmissió: ZF5 HP500
Nombre de portes: 2 de doble fulla
Pisos: 2
Places assegudes: 80
Carrosseria: SERCAR
Indicadores: BKB Electrónica
A. Acond.: Emar-Vogel

Subsèrie: 2a
Numeració: 2118 a 2128
Any d'entrada servei: 2002 i 2003
Constructor: MAN
Model: NL-223F
Motor model: D0826 LuH 02 Euro3
Potencia motor dièsel: 205,9 kW
Caixa transmissió: ZF5 HP502

Subsèrie: 3a
Numeració: 2119 a 2166
Any d'entrada servei: 2004 i 2005
Constructor: MAN
Model: NL-283F
Motor model: D0826 LuH 02 Euro3
Potencia motor dièsel: 205,9 kW
Caixa transmissió: ZF5 HP502
Nombre de portes: 2, la davantera d'una sola fulla i la de darrere de doble fulla
Pisos: 2

Sèrie 2200-I.

Aquesta sèrie 2100-II està formada per autobusos de dos pisos, descapotables, destinats a la línia "Bus Turístic", incorporaren un sostre corredís de tela.



Característiques tècniques:

Sèrie: 2200-I
Numeració: 2200 a 2210
Any d'entrada servei: 2016
Constructor: VOLVO
Model: B8RLE
Motor model: D8K 7.7l Euro6
Potencia motor dièsel: 285 kW
Nombre de portes: 2
Pisos: 2
Places assegudes: 81 + 2 PMR
Carrosseria: SERCAR SJU3E
Indicadores: BKB Electrònica
A. Acond.: Thermoking 540



Sèrie 1100

Els vehicles d'aquesta sèrie són vehicles experimentals en TMB.


Els Irizar i2e son vehicle 100% elèctric amb bateries de Ni-Na i Ultracaps.
Va haver-hi dos: el 1107 que va entrar en línia l'agost de l'any 2014 i que va estar fix en la línia 20 per veure l'evolució de consums durant un any.
El 1108, el segon Iriza i2er va entrar en línia l'octubre de l'any 2014 i es va utilitzar per provar en diferents línies les comparatives de consum.


Característiques tècniques:

Sèrie: 1100
Numeració: 1107 i 1108
Any d'entrada servei: 2104
Constructor: Irizar
Model: i2e
Motor model: Siemens 1DB2016
Potencia motor: 160 kW
Bateries: 16 X Zebras +ucaps de 376 kWh
Nombre de portes: 3
Places assegudes: 28 + 2 PMR
Carrosseria: Irizar iEBAR2
A. Acond.: Hispacol 12e


dimecres, 23 de maig del 2018

Algunes estacions de ferrocarril de Suïssa (II)

"Centovalli"


FART - Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi. (CH)
SSIF - Società Subalpina di Imprese Ferroviarie. (I)

La línia del Centovalli connecta la ciutat de Locarno, en el Ticino Suís amb la ciutat de Domodossola a la regió del Piemonte Italià. Aquesta connexió està servida per les companyies FART i SSIF.

FART - Estació Locarno (antiga estació al aire lliure)


FART - Estació Locarno


FART - Estació Locarno


FART - Estacio Ponte Brolla


FART - Estació Camedo


FART - Estació Camedo


SSIF - Estació Ribellasca


SSIF - Estació Re


SSIF - Estació Santa Maria Maggiore


SSIF - Estació Druogno


SSIF - Estació Masera


SSIF - Estació Trontano


SSIF - Estació-Diposit tallers Domo Vigezzina


SSIF - Estació Domodossola



FS/SSIF - Estació Domodossola


divendres, 18 de maig del 2018

Estació de Sant Pol de Mar (ADIF).

ADIF - Administrador de Infraestructuras Ferroviarias.

Diumenge pasat ( 13 de maig de 2018) a Sant Pol es celebrava la festa de la maduixa. 


L'estació de Sant Pol forma part de la línia de la costa, XC01: Línia Barcelona - Mataró - Maçanet-Massanes i està servida per les línies de Rodalia de Catalunya R1: Molins de Rei a Massanet-Massanes per Barcelona i Mataró; i per la RG1: L'Hospitalet de Llobregat a Figueres/Portbou per Mataró i Girona.








dimecres, 16 de maig del 2018

Tornant als orígens.

Ara farà 7 anys, una de les primeres entrades al meu blog va ser: Descoberta d'un lloc per fotografiar trens.

Realitzant una caminada matinal he trobat un bon lloc per fotografiar trens, és a la passarel·la que uneix el carrer de la Verge de Montserrat de Cornella amb el marge dret del riu Llobregat, aquesta passarel·la travessa l'autopista A-2, les vies de mercaderies al Port de Barcelona d'ADIF i de FGC i el riu Llobregat.

Des de llavor he tornat unes quantes vegades a aquest lloc, força concorregut pels aficionats de les caceres fotogràfiques de trens, aquest és el resultat d'un parell hores de l'últim dia (divendres 11 de maig de 2018, a la tarda).

Locomotora ADIF 310-027-8 amb el «CargoMetro», direcció la fabrica SEAT de Martorell.


Locomotora COMSA 601-005-2 «BITRAC», amb el «Paperer», direcció Can Tunis (Barcelona).


Locomotora Continental Rail 333-320-0, amb un «TECO», direcció al nus del Papiol.


Locomotora Renfe 253-030-1, amb un «TECO», direcció al nus del Papiol.



Locomotora FGC 254.01, amb un «Portacotxes», direcció la fabrica SEAT de Martorell.


Locomotora FGC 254.02, amb un «Potasser», direcció el Port de Barcelona.