divendres, 29 de juny del 2018

Ferrocarril metropolita, Sèrie 100 de TMB.


Postal
 Aquesta sèrie d'automotors elèctrics van ser construïts per encàrrec del Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, S.A. (Transversal) per tal de donar servei a la seva línia: Plaça Catalunya fins a Santa Eulàlia, inaugurada en l'any 1926.

Van ser construïts per: Material para Ferrocarriles y Construcciones, S.A. (CAF) i fabricats a les instal·lacions de la Herrería Barcelonesa (Can Girona), més tard MACOSA.
La seva construcció va ser amb elements metàl·lics. Els vogies, eren d'origen nord-americà: construïts per J.G. Brill Co.
El seu equipament de tracció era elèctric reostàtic amb maniobra remota, per tal de garantir el comandament múltiple de diversos automotors acoblats des d'una única cabina de conducció. La totalitat de l'equipament elèctric era d'origen nord-americà General Electric Co.

Foren els cotxes de metro més grans del món fins a mitjans dels anys 60.

En un principi l'explotació es realitzava amb unides simples, passant posteriorment a ser operat primerament en composicions dobles (perllongament de la línia fins a l'estació de Clot), per acabar la seva vida activa en composicions triples (perllongament fins a Torras i Bages).

Postal
Característiques tècniques:

Sèrie: 100
Tipus: AE
Rodament: Bo’Bo’
Composició: Mc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 12
Unitats preservades: 2 (124 i 126)
Numeració: 121 a 132
Any de construcció: 1926 i 1929
Any de retirada servei: 1979
Amplada carril: 1674 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1.500 V=
Potencia: 382,46 kW
Motors: 4 X General Electric 284
Vogies: Brill 27MCB4
Diàmetre de les rodes: 914 mm
Longitud total entre topalls: 21.690 mm
Pes total: 77,1 tm.
Velocitat: 60 km/h
Seients: 62
Sistemes de fre: de servei Pneumàtic, d'emergència elèctric per shuntat dels motors i d'estacionament mecànic.
Acoblament: 4 unitats
Nota: Captació per fregadors per 3r carril.



dimecres, 27 de juny del 2018

IBM UR (Registre Unitari)

IBM Fitxa perforada
Les fotos corresponen a un centre de càlcul de SERESCO, que està ubicat en el MNACTEC -  Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (Terrassa).


Seguin la meva història d'informàtic, avui us presento el primer equip informàtic que vàrem fer servir a Federació Farmacèutica Societat Cooperativa. Empresa a la qual he estat vinculat des de l'any 1968, es pot dir que durant tota la vida laboral. Estem parlant d'uns equips instal·lats en l'any 1965 i que van estar en funcionament fins a l'any 1970.

L'equip UR IBM tractava targetes perforades per a fer estadístiques, inventaris, facturacions i altres tipus d'informes per als departaments comercials i d'administració de les empreses.
El conjunt del centre de càlcul UR IBM estava format per màquines de registre unitari: tot el processament informàtic es feia amb targetes perforades i cada targeta contenia un registre d'informació.

La Perforadora IBM 26, amb les perforadores es preparaven les dades que s'havien d'introduir als sistemes de màquines de registre unitari. Aquestes màquines, que eren molt sorolloses, n'hi havia dotzenes a cada oficina i normalment eren utilitzades per dones, les perforistes.
Associades a les perforadores hi havia les verificadores que eren maquines molt semblants sols que la seva missió consistia a verificar les dades perforades en les targetes, repetint el treball de preparació de les dades, un exemple d'aquestes màquines són les IBM 56.

IBM 26

IBM 56
La calculadora IBM 602, aquestes màquines llegien blocs de targetes i acumulaven totals, subtotals I efectuaven altres càlculs de tipus estadístics, ja que podia sumar, restar, multiplicar, dividir, I efectuar algunes operacions lògiques, a una velocitat de processament de 100 targetes per minut. Els resultats podien ser perforats a una targeta nova o a l'última del grup tractat.

IBM 602
La tabuladora IBM 421, com el seu nom diu era la màquina que imprimia (tabulava) la informació. La tabuladora era el centre vital del centre de càlcul. La seva velocitat de processament estava entre 100 I 150 targetes per minut, l'amplada dels formularis era fins a 120 caràcters per línia, podia tenir associada una perforadora de targetes.



IBM 421
La perforadora de targetes sumàries IBM 523, aquesta perforadora de targetes anava connectada a la tabuladora, per produir targetes resum o per grups, a una velocitat màxima de 100 targetes per minut. Com les màquines de registre unitari no tenien memòria permanent el que es volia desar per a processos posteriors s'havia de perforar en noves targetes, tasca que realitzava aquesta perforadora.
Opcionalment aquestes màquines podien escriure una part de la informació perforada en les fitxes en la part superior d'aquestes, aquest procés d'interpretació s'havia de realitzar-se a posteriori de la tasca de perforació.

IBM 523
La classificadora IBM 82, tenia la funció d'ordenar les targetes perforades, segons els conceptes a analitzar, a una velocitat de 650 targetes per minut. Normalment es treballava amb una parella d'aquests equips.

IBM 82
El control d'aquests equips de registre unitari es realitzava sota el control d'un programa cablejat en un tauler intercanviable, cada una de les màquines tenia els seus taulers programables.



Aquestes van ser les últimes màquines electromecàniques d'IBM.

dilluns, 25 de juny del 2018

Tren Alta Velocitat, sèrie 112 de Renfe.


La sèrie Renfe Serie 112 és una versió lleugerament evolucionada de la Renfe Serie 102.


Principals diferències de la Serie 112 respecte a la Serie 102:
Supressió de la classe preferent.
Increment de places.
Endolls de 220V ac a totes les places.
Millora de la zona PMR.
Modificació del morro dels caps incorporant deflector contra obstacles.


Característiques tècniques:

Sèrie: 112
Tipus: AE - TAV
Rodament: Bo'Bo'+1'1'1'1'1'1'1'1'1'1'1'1'1'+Bo'Bo'
Composició: Mc+12R+Mc
Unitats en servei: 30
Unitat construïdes: 30
Numeració: 112-001-3 a 112-060-9
Any de construcció: 2009 a 2010
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 25 kV 50 Hz (AC)
Potencia: 8.000 kW
Esforç tractor: 200 kN
Motors: 8
Longitud total entre topalls: 200.244 mm
Pes total: 322 tm.
Velocitat: 330 km/h
Seients: 365
Construïdes per: Talgo i Bombardier
Sistemes de seguretat: ASFA, ERTMS i STM-LZB
Acoblament: 2 unitats


dissabte, 23 de juny del 2018

Algunes estacions de ferrocarril de Suïssa (III)

MG – Ferrovia Monte Generoso.


El ferrocarril del Monte Generoso és un ferrocarril suís de via estreta que uneix el nucli habitat de Capolago (municipi de Mendrisio) amb el cim del Monte Generós, el pic més alt de la serralada Sottoceneri.

En l'any 1867, sota l'ègida del metge i polític del Ticino, Carlo Pasta, es va construir i inaugurar l'hotel Bellavista, la primera instal·lació d'allotjament a la cimera del Monte Generoso.

El Monte Generoso és una muntanya de 1701 metres d'altura, pertanyent als Prealps de Lugano. Està situat entre el Llac de Lugano i el Llac de Como, pertanyent una part del seu territori al Cantó del Tesino a Suïssa i l'altra part a la regió italiana de la Llombardia.

Diposit taller Capolago
Estació Vetta Monte Generoso
Estació Vetta Monte Generoso
Estació Vetta Monte Generoso
Estació Vetta Monte Generoso

SBB-MG - Estació Capolago
Estacio Bellavista
Estació Capolago  Lago




dimarts, 19 de juny del 2018

Estacions de Portbou i Cervera de la Marenda.

Avui recullo algunes imatges d'aquestes dues estacions bessones, i un esquema de la disposició de les vies (origen francès).


Situades a Catalunya, una a Espanya i l'altre a França, havent estat dues importants estacions, avui dia estan en franca decadència (les imatges de l'estació de Portbou són actuals i les de l'estació de Cervera de la Marenda, més antigues).

ADIF - Estació Portbou.

ADIF - Estació Portbou.

ADIF - Estacio Portbou - Esglesia Santa Maria

ADIF - Estacio Portbou, Grua aigua

ADIF - Estació Portbou, Canviador TALGO 

ADIF - Estació Portbou, corrals bestia.

ADIF - Estació Portbou, escala accés.

ADIF - Estació Portbou, vies franceses.

ADIF 311-146-5, Estació Portbou

SNCF 46000 - 460-123-3, Estació Portbou.

SNCF Y8000 - 8248, Estació Portbou.

SNCF 141R1126 + Renfe 440 i Talgo III RD, Estació Cervera de la Marenda.

SNCF BB7244 + Renfe 269.501, Estació  Cervera de la Marenda.

SNCF BB22307, Cervera de la Marenda.

SNCF MATISA M562, Estació Cervera de la Marenda.

diumenge, 17 de juny del 2018

Viatge a Portbou amb el Catalan Talgo.


Ahir, dissabte 16 de juny, l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Badalona - Agrupació 5a Zona. Va organitzar un viatge amb el TALGO III RD "CatalanTalgo", de Barcelona Estació de França fina a l'Estació de Portbou, el recorregut es va realitzar per la línia de la costa. 


Viatge magníficament organitzat, amb visites incloses a les instal·lacions de l'Estació de Portbou, complint estrictament l'horari, sol un però, la locomotora no era l'Alsthom 7652, que era la que corresponia amb aquest tren.

Barcelona Estació de França.



Cartell interior.


Estació de Portbou.



La Locomotora 252-016-7, Porbou.