En l'any 1975 és vàrem iniciar els estudis per la construcció d'una central hidroelèctrica reversible, en el lloc conegut com a Pla de Sallente, que no és més que el centre del circ de capçalera del riu Flamisell.
L'empresa Fuerzas Electricas de Cataluña, S.A. (FECSA), va encarregar la construcció d'aquest telefèric, segons el disseny efectuat en l'any 1976 per l'enginyer Enric Guardiola Freixas, a l'empresa suïssa Garaventa i la construcció la va realitzar l'empresa Mecanicas Asociadas, S.A., que estava formada per nou empreses especialitzades. Aquest telefèric venia a substituir l'antic sistema d'accés al llac, format per dos funiculars (plans inclinats) i un ferrocarril de via estreta "El carrilet" i facilitar el transport del personal i els materials durant la construcció de la nova central.
El telefèric pot realitzar un servei mixt: viatgers o mercaderies, ja que la cabina de passatgers es pot desacoblar per instal·lar la plataforma de càrrega, i és un dels de més gran capacitat de transport d'Europa, ja que pot transportar fins a 25.000 kg de càrrega. Durant les obres de la central va ser normal el transport d'un camió formigonera amb tota la seva càrrega.
Tècnicament és un Pla Inclinat Aeri, és una instal·lació bicable i monocabina, l'estació tensora, contrapès, és la superior i l'estació motora en l'inferior, En total es veuen 5 cables: dos de sustentació (sobre els que llisca el carretó de la cistella), un de tracció, el mateix cable de tracció però de retorn (funciona en llaç) i finalment un cable auxiliar.
Tal com es pot apreciar en les fotografies, l'única estructura rodant de què disposa la línia està formada per un braç en forma de A del que pengen els dos carretons idèntics, un per cada cable i dotats de 16 rodes. En la base d'aquest suport es troba una plataforma que conté la cabina de conducció i una petita plataforma de servei, en la que hi poden tenir cabuda fins a 12 treballadors. Sota d'aquesta plataforma existeixen quatre punts d'enclatge que poden subjectar o una plataforma de 8 per 3,60 metres o la cabina de passatgers de 4 per 3,50 metres.
Existeix (o existia) una biga de càrrega, per transportar grans volumens, que es podia acoblar igual que la cabina i la plataforma de càrrega.
|
Cabina conducció |
|
Plataforma carrega |
|
Plataforma superior |
En els tres anys que van durar les obres va realitzar 20.000 viatges i va transportar 100.000 tones de càrrega, amortitzat, els seus costos, la propietària va cedir aquesta instal·lació al Patronat de la Vall de Cabdella.
Característiques tècniques:
Tipus: Pla Inclinat Aeri
Data de posada en servei: 25.07.1982
Longitud: 692 m
Estació inferior: Embasament de Sallente, 1770 msnm.
Estació Superior: Estany Gento, 2154 msnm.
Estació motora: Inferior
Estació tensora: Superior
Desnivell: 384 m.
Torres: 1
Velocitat: 1 m/seg.
Duració viatge: 12 minuts
Motor principal: Elèctric
Potencia motor principal: 342,1 kW
Motor secundari: Dièsel
Potencia motor secundari: 80,9 kW
Diàmetre cable sustentador: 2 X 70 mm
Diàmetre cable tractor: 1 /en llaç X 56,2 mm
Diametre cable auxiliar comunicacions: 12 mm
Tara del soport: 11,2 tm.
Cabines / Plataforma: 1/1
Capacitat de la cabina situada en el suport: 12 +1 treballador
Capacitat de la cabina de passatger: Limitada a 58 persones.
Capacitat de càrrega de la plataforma: 25 tm.
Fabricant: Garaventa i Mecanicas Asociadas, S.A.