dimarts, 5 d’agost del 2025

El tramvia d'Edimburg, Escòcia (Reina Unit)

Edinburgh Trams és el nom pres pel tramvia d'Edimburg, Escòcia.


La xarxa té una única línia, d'una longitud de 18,5 km, uneix l'aeroport amb el port (Newhaven), tot passant pel centre de la ciutat, i consta de 23 parades.
En una primera fase només va funcionar entre l'aeroport i York Place, va ser inaugurat el 31 de maig de 2014.
En la segona fase, l'extensió de la línia va arribar fins a Newhaven, va ser inaugurat el juny de 2023, tot i que el servei va endarrerir fins a principis de l'any 2024.
L'ampla de via és de 1435 mm i la tensió elèctrica és de 750 V CC.
Dipòsit dels tramvies està situat a Gogar.
El maig de l'any 2025 es va introduir el pagament sense contacte, amb un sistema de "tap on, tap off".
Les tarifes i els bitllets estan integrats amb Lothian Buses, amb les mateixes tarifes, excepte per als serveis a l'aeroport, on el tramvia és més car.
Els tramvies són CAF model Urbos 3, de pis baix.



Mecanisme tensor catenàriaNewhaven.

Parada Picardy Place (andana central)

Parada Newhaven

Parada Newhaven (dues andanes laterals)

Característiques tècniques tramvies:

Tipus: TEB
Rodament: Bo′+2′+Bo′+Bo′
Composició: 7 cotxes articulats per tramvia
Unitats en servei: 27
Numeració: 251 a 277
Any de construcció: 2009 a 2011
Any entrada en servei: 2014
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Sistema tracció: 1 X Kiepe Electric DPU 101 IGBT – VVVF
Voltatge: 750 V=
Motors tracció: 12 × ABB 4DDA3030
Potencia: 720 kW
Pantògraf: 1
Longitud total entre topalls: 42.856 mm
Amplada: 2.650 mm
Alçada: 3.400 mm
Pes total: 56 tones
Velocitat: 70 km/h.
Capacitat: 250 passatgers (78 asseguts, 170 drets, 2 en cadira de rodes)
Cabines: 2 (Bidireccionals)
Model: Urbos 3
Construïts per: CAF







Cabina conducció

Interior, seients

Interior


dijous, 31 de juliol del 2025

Petits reculls fotogràfics de vehicles, de Catalunya (LXXIII)

Mostra de diferents vehicles, vistos o usat alguna vegada per mi, per Catalunya.

BMW 325i-e4 - [B xxxx NY] - La Masella, Alp.


Knight by Monaco 36PST Taupe [R-xxx-GP (NL)] - Sant Pere Pescador.


Montesa Enduro 360H7 [1982] Patrulla Rural Guardia Civil - MNACTEC Terrassa.


Nissan Navara [SG-xxx-599 (CH)] + Flagstaff 8526 RLS Classic Super Lite, Sant Pere Pescador.


Renault R-8 Proto - La Masella, Alp.


Ryanair Boeing 737-8AS [EI-DWP] - el Prat de Llobregat.


SEAT Leon MK2 - La Masella, Alp.


STEEYR 10S18 4X4 [MIL UxxH (D)] Sant Pere Pescador.


Vueling Airbus A320-232 [EC-MBT] - el Prat de Llobregat.


Vueling Airbus A320-232 [EC-OJG] - el Prat de Llobregat.



dilluns, 28 de juliol del 2025

Locomotores elèctriques bi-tensió, Class 92 de GB Railfreight (GBRf).

Aquesta empresa, GBRf, va començar a operar el març de l'any 2001.Després de pertànyer a diverses companyies, actualment pertany, des de l'any 2019, a Infracapital (M&G Prudential).
A partir de l'any 2015, GBRf opera els trens nocturns «Caledonian Sleeper» de Londres Euston fins a Edimburg Waverley / Glasgow Central, Escòcia per a Serco, utilitzant locomotores elèctriques de classe 92 i locomotores dièsel de classe 73/9.

Les locomotores de la Class 92 són locomotores elèctriques bi-tensió, per a tràfic mixta i van ser dissenyades específicament per operar serveis a través del túnel del canal de la Mànega, entre la Gran Bretanya i França.
Aquestes locomotores porten incorporats en el vogies els patins dels captadors de corrent continu per mitjà del tercer carril.
Les locomotores 92006/010/014/018/023/038 porten l'esquema de pintura "Midnight Teal".

GBRf - 92028 - Estació d'Edimburg-Waverley

Característiques tècniques:

Sèrie: 92
Tipus: LE
Rodament: Co'Co'
Unitats construïdes: 46
Unitats en servei amb GBRf: 12
Numeració GBRf: 92006, 92010, 92014, 92018, 92020, 92023, 92028, 92032, 92033, 92038, 92043 i 92044.
Anys de construcció: 1993 a 1996
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 25 kV 50 Hz CA i 750 V CC
Sistema tracció: ABB tiristors GTO / MICAS-S2
Pantògrafs: 2 X Brecknell Willis AV
Potencia: 5.000 kW (25 kV 50 Hz) / 4.000 kW (750 V continu)
Esforç de tracció: 360 kN (400 kN amb el mode 'boost' actiu)
Motors de tracció: 6 X Brush
Diàmetre rodes: 1.140 mm
Longitud total entre topalls: 21.360 mm
Amplada: 2.640 mm
Alçada: 3.960 mm
Tara: 126 tones
Sistema de fre de la locomotora: Pneumàtic i reostàtic/regeneratiu.
Sistema de fre material remolcat: Pneumàtic
Sistemes seguretat: AWS, TPWS i TVM-430
Velocitat: 140 km/h
Número cabines: 2
Acoblament: 2 uniats
Construïdes per: Brush Traction / ABB Traction i Procor Engineering

dijous, 24 de juliol del 2025

Estacions de Catalunya (XV)

Línia Barcelona – Vilafranca del Penedès – Tarragona (XAC003).

Aquesta línia està sota el control d'ADIF.
Les estacions sons presentades de Barcelona a Tarragona.
Les estacions interiors de Barcelona, es tractaran independentment.
La identificació de la línia és pròpia.

Sant Sadurní d'Anoia


Sant Sadurní d'Anoia és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1865.
A principis dels anys setanta del segle passat, s'enderrocava l'edifici original, i va entrar en servei l'edifici de viatgers actual, que és d'una sola planta.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2) i dues desviades, una a cada costat (vies 3 i 4), la via 4 dona accés a una via al sot-central elèctrica i una via d'apartador per a material de via i obres. Les vies generals tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
Hi ha tres andanes, una central per a les vies 1-2 amb tram de marquesina metàl·lica, i dues andanes laterals per a les vies 3 i 4.
Les tres andanes estan comunicades per un pas subterrani amb escales fixes, a l'extrem de les andanes costat Martorell existeix un pas a nivell.




Lavern-Subirats


Lavern-Subirats és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1958.
L'edifici, de viatgers, és d'una sola planta, hi ha estat cedit a l'Ajuntament de Subirats, qui ha ubicat l'Oficina de Turisme.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2). Les vies generals tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
La configuració de les andanes és de dues andanes laterals, comunicades a través d'un pas inferior amb escales fixes i ascensors. És una estació adaptada.





La Granada


La Granada és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1895.
L'edifici de viatgers és de dues plantes.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2) i dues desviades (vies 4 i 6) i una via d'apartat de 750 metres, situada entre les dues vies generals. Les vies tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
La configuració de les andanes és de dues andanes laterals, una dona servei a la via 1, l'andana principal dona servei a les vies 2-4, té una marquesina-refugi metàl·lic de petites dimensions. Les dues andanes es comuniquen per un pas subterrani, equipat amb escales, fitxes i ascensors. És una estació adaptada.
Una passarel·la per a vianants connecta amb el polígon industrial d'Entredos Logístics, salva les cinc vies de l'estació i les dues vies de la línia d'alta velocitat Madrid- Barcelona, que discorre en paral·lel a la línia ampla ibèric en aquest punt.





Vilafranca del Penedès


Vilafranca del Penedès és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1865.
En l'any 1911 és inaugurat l'actual edifici de viatgers, l'edifici de l'estació està protegit com a bé cultural d'interès local. Es tracta d'un edifici de planta baixa i dos pisos, i dos cossos laterals de planta baixa i un pis. Hi ha un terrat superior i presenta una gran coberta d'espera en voladís.
La línia d'alta velocitat Madrid-Saragossa-Barcelona-Frontera Francesa transcorre per bona part de l'Alt Penedès, paral·lela a la línia d'ample ibèric, raó per la qual el projecte de la LAV a Vilafranca incloïa el soterrament de les línies a l'altura de la ciutat. L'obra del soterrament es va finalitzar l'any 2006.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2) i una via morta (via 3). Les vies generals tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
La configuració de les andanes és de dues andanes laterals per les vies generals (1 i 2) i una altra andana al lateral per la via 3, que es comunica directament amb l'andana de la via 1.
Un pas superior permet la comunicació amb les andanes. L'andana de la via 1 i 3 tenen dues sortides, una amb una escala fixa i ascensor i l'altre amb una escala fixa i una rampa. L'andana de la via 2 es comunica amb el pas superior mitjançant una escala fixa, una rampa i un ascensor. És una estació adaptada.
Línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona, que discorre en paral·lel a la línia ampla ibèric, està separada de l'estació per un mur de formigó.







Els Monjos


Els Monjos és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1865.
L'edifici de viatgers és de dues plantes. A prop de l'edifici de viatgers estan les instal·lacions, una sots-central elèctrica.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2), una via d'apartador (via 3), hi ha també dues vies mortes corresponents a l'apartador industrial privat de La Farinera. Les vies generals tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
La configuració de les andanes és amb andanes laterals, comunicades a través d'un pas subterrani amb escales fixes i ascensors, i un pas a nivell situat a l'extrem de les andanes, costat l'Arboç, les dues andanes tenen una marquesina metàl·lica. És una estació adaptada.






P.D. Les fotografiés, antigues, són de postals o extretes de diversos llibres que posseeixo, com: La col·lecció Els Trens de Catalunya de Carles Salmerón i Bosch; Trens i estacions: Fotos i Postals d'Antoni Nebot; Trens de Postals de Lluís Miquel Tuells; la llista seria molt llarga, si algú considera que l'he d'anomenar, sol fa falta que m'ho comuniqui.

dilluns, 21 de juliol del 2025

Autobusos i autocars, de diverses companyies, vistos per Catalunya (CLXXXVIII).

Avanza Baix, forma part del grup Avanza ADO (Madrid).
Autocars Durà, forma part del grup Dumbo Tours (Barcelona).
Autocars R. Font (Ripollet).
Autocars IZARO (Grup Moventis, Barcelona)
HIFE: La Hispano de Fuente En Segures, SA (Tortosa).
Patronat de Montserrat (Montserrat).
Sarbus-Marfina bus, forma part del grup Moventis (Sabadell).
Sagalés (Mollet del Vallès).
TGO (Transports Generals d'Olesa, Grup Direxis).

Avanza Baix 1534 - Ebusco 2.2 - 2140 MSX - L'Hospitalet de Llobregat.


Dura (Dumbo Tours) - IVECO Daily Indcar Wing - 1782 MBC – Fredes (Castelló).


Font 28 - MAN A89 Staco Bus Celeris HD - 3703 GPM – Alella.


HIFE 1002 - Iveco Bus Crossway Line LE Hybrid - 5718 MWK – Bruges.


Izaro (Moventis) 363 - Man 18.480 HOCL Irizar I6 -8874 HCS - Av Vallcarca, Barcelona.


Patronat de Montserrat - Car-Bus Wolta - 1158 JRL - Montserrat.


Sagalés 1046 - Iveco Bus Crossway - 9485 KKH – Alella.


Sagalés 1183 - Mercedes Benz Sprinter Car-Bus Shaula Urban - 8852 LTX – Alella.


Sarbus (Moventis- Marfina) 2401 - Mercedes Benz Automet Sprinter City 45 - 1914 MZH - Plaça Lesseps, Barcelona.


TGO (Grup Direxis) - MAN A78 Lion's City LE - 6560 LSL – Castellbisbal.