GPS – Golden
Pass Service
MOB – Chemins
de fer Montreux-Oberland Bernois.
Excursió d’un dia.
En el nostre cas, juny 2008, des de el Càmping Municipal de Aigle.
Des de l’estació
de Aigle amb els Ferrocarrils Federals Suissos ens traslladem fins a l’estació
de Montreux. En aquesta estació agafem el tren anomenat Golden Pass Panoramic
que ens portarà fins a Zweisimmen.
El Golden
Pass Line, consta de tres seccions ateses per tres companyies diferents: de
Montreux a Zweisimmen, el servei es prestat per MOB (Montreux-Oberland
Bernois), amb un ample de via de 1.000 mm; de Zweisimmen a Interlaken, el
servei es prestat per BLS (Bern-Lötschberg-Simplon), amb una amplada de via de
1.435 mm. I de Interlaken a Lucerna el servei es prestat per ZB (Zentral Bahn)
amb amplada de via de 1.000 mm equipada amb trams amb cremallera.
Des de l’any
2010 s’efectuen probes de canvi d’amplada de via 1000/1435 mm, per poder fer el
trajecte complert sense tindre que realitzar cap transbord.
En aquest
escrit sols tractaré el tram que va de Montreux a Zweisimmen, es aquet
recorregut que el MOB explota el tren turístic Golden Pass Panoramic, la característica
mes revelant d’aquest tren es la possibilitat de reservar les places davanteres
del primer vehicle de la composició (fet molt recomanable), aquest fet, permet tindre
una vista espectacular de tot el trajecte, (la cabina del maquinista va col·locada
en la part superior del vehicle i la locomotora va situada al mig del comboi).
El trajecte
comença tal i con s’ha dit a Montreux amb el seu ambient mes mediterrani, tot
pujant entre les vinyes enseguida perdem aquest ambient i tot en travessar el
túnel de Jaman ja estem en els Alps, transcorri’m per el País de Enhaut, en
arribar a l’estació de Montbovon existeix la correspondència amb el TPF
(Transports Publics Fribourgeois), tot passant per Châteaux-d’Oex, passat
aquest punt ja s’entra en zona de parla alemanya, la regió de Saanenland,
passem per la famosa estació d’esquí de Gstaad, Schöried, Saanenmöser per arribar
al final d’aquest viatge a Zweisimmen.
Desprès de
dinar dona temps de fer una escapada fins a Lenk. La tornada la realitzem amb
un tren regional, això ens permet baixar un parell de vegades del tren per
donar una volta per Rossinière i visitar el seu “Grand Chalet” de fusta situat
a tocar de l’estació, a Châteaux-d’Oex també podem admirar la seva estació
construïda amb fusta i visitar el museu dedicat a Montgolfier que conte informació sobre tot
tipus de globus.
Característiques
tècniques:
MOB – Chemins
de fer Montreux-Oberland Bernois.
Línia:
Data d’inauguració:
Longitud: 75 Km.
Amplada via: 1.000 mm.
Electrificació: 850
V=
Material motor principal:
Locomotores GDe 4/4
Unitats en servei: 6
Números: 6001 a 6006
Any de posta en servei: 1983
Disposició eixos: Bo’Bo’
Potencia: 1053 kW.
Velocitat màxima: 90 Km/h
Locomotores Ge 4/4
Unitats en servei: 4
Números: 8001 a 8004
Any de posta en servei: 1995
Disposició eixos: Bo’Bo’
Potencia: 2000 kW.
Esforç de tracció: 200 kN.
Velocitat màxima: 120 Km/h
Automotors ABDe 8/8
Unitats en servei: 4
Números: 4001 a 4004
Any de posta en servei: 1968
Disposició eixos: EMU-3
Potencia: 880 kW.
Velocitat màxima: 70 Km/h
Seients 1ª classe: 22
Seients 2ª classe: 116
Automotors ABe 4/12
Unitats en servei: 4
Números: 5001 a 5004
Any de posta en servei: 2004
Disposició eixos: EMU-3
Potencia: 448 kW.
Velocitat màxima: 80 Km/h
Seients 1ª classe: 12
Seients 2ª classe: 127
Vehicles panoràmics:
1ª Classe:
As110, As111, As112, As114, As118 i As119
1ª Classe amb cabina conducció superior:
Ast116, Ast117, Asrt151 i Asrt152
2ª Classe:
BDs220, Brs221, Bs222, Bs223, BDs224, BDs225,Bs226,
Bs227, Brs228, Bs251 i Bs252
Vehicles passatgers:
ABt, A, AB, Bt, B, BD i D: diverses series amb un total
d’una vintena d’unitats.
Vehicles clàssics “nostàlgics”:
Ars101, As102, As103, As107, Brs201 i Bs202
Composició típica d’un tren Golden Pass Panoramic:
Ast + Brs + Bs + Ge 4/4 + BDs + As + As
(A=1ª, B=2ª, D=Furgo, s=Saló, r=Bar, t=Cabina
conducció, G=Locomotora, e=Elèctrica)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada