L’excursió al Titlis,
la realitzem des del càmping TCS de Horw, duració 1 dia (2003).
Des de Horw un tren regional de la companyia LSE
(Luzern-Stans-Engelberg), avui ZB (Zentral Bahn), ens porta fins a Engelberg.
El recorregut transcorre al principi per a les vies del
SSB Brünig, avui també integrat en el ZB, fins a l’estació Hergiswil, a partir
d’aquesta estació les vies pertanyien al LSE, al tram equipat amb cremallera començava
a Grümenwald fins a l’entrada de l’estació de Engelberg era un tram de 1.579 m.
i amb una pendent de 246 %. Des de l’any 2010 un nou túnel helicoïdal, també
equipat amb cremallera i d’una longitud de 4043 metres redueix la pendent a 105
%. Aquest túnel fa que tot el material rodant del ZB sigui compatible i pugi circular
per tota la xarxa.
Al baixar del tren a l’estació de Engelberg tindrem que
caminar uns 10 minuts fins arribar a l’estació inferior del funicular que ens portarà
fins a Geischnialp.
El cim del Kleine Titlis, de 3020 metres, esta situat
al cantó de Obwaldenn. Per arribar-hi
desprès del funicular Engelberg – Gerschnialp tindrem que fer servir tres
telefèrics, el primer de Gerschnialp a Trübsee, el segon de Trübsee a Stand i
el tercer de Stand al Titlis, aquet últim es el mes conegut, per ser el primer
que les seves cabines girant en el pla horitzontal durant el viatge.
Des de el Kleine Titlis es divisa ve el cim del Titlis
de 3238 metres.
Al baixar, si es desitja, una caminada molt agradable
ens portarà en 2 hores aproximadament des de el Trübsee, al qual casi se li
dona la volta, fins a Engelberg.
Característiques tècniques:
Línia LSE
Longitud: 24.780 m.
Amplada via: 1000 mm.
Electrificació: 15 kV 16,7 Hz
Cremallera: Sistema Riggenbach
Gradient màxim en adherència: 51 %
Gradient màxim en cremallera: 105 %
Ponts: 1
Túnels: 1
Material Motor LSE.
Sèrie: De 110
Disposició eixos: Bo’Bo’
Unitats: 2
Numeració: 021 i 022
Any posta en servei: 1987
Potencia: 894 kW
Força tracció: 102 kN
Velocitat màxima: 75 km/h
Voltatge:15 kV 17 Hz
Nota: Reconstruïdes a partir de les unitats Deh 120 de
l’any 1941
Sèrie: BDeh 140
Disposició eixos: EMU-1
Unitats: 7
Numeració: 001 a 007
Any posta en servei: 1964
Potencia: 736 kW
Velocitat màxima: 20/75 km/h
Voltatge: 15 kV 17 Hz
Passatgers 2ª classe: 32
Sèrie: Tm 172
Disposició eixos: B
Unitats: 2
Numeració: 101 i 102
Any posta en servei: 1961
Reconstruïdes l’any: 1995
Potencia: 80 kW
Velocitat màxima: 45 km/h
Motorització: Diesel – Mecànica
Construïdes per: Robert Aebi
Nota: Tractor maniobres tipus Tm II
Sèrie: Tm 172
Disposició eixos: B
Unitats: 1
Numeració: 103
Any posta en servei: 1967
Potencia: 115 kW
Velocitat màxima: 50 km/h
Motorització: Diesel - Hidràulica
Sèrie: Tm I
Disposició eixos: B
Unitats: 1
Numeració: 100
Any posta en servei: 1931
Reconstruït l’any: 1968
Retirat l’any: 1995
Potencia: 30 kW
Velocitat màxima: 28 km/h
Motorització: Diesel - Mecànica
Sèrie: Gm 4/4
Disposició eixos: BB
Unitats: 1
Numeració: 111
Any posta en servei: 1955
Retirat l’any: 1995
Potencia: 368 kW
Velocitat màxima: 40 km/h
Motorització: Diesel - Hidràulica
Construïda per: Jung
Model: L40
BET – Bergbahnen
Engelberg – Trübsee - Titlis
Funicular Engelberg - Gerschnialp.
Tipus:
Funicular clàssic, 75-SSB.
Data
d’inauguració: 1913.
Reconstruït
l’any:
Estació
inferior: Engelberg, 1000 msnm.
Estació
superior: Gerschnialp, 1266 msnm.
Ampla
de via: 1000 mm.
Longitud:
512 m.
Desnivell:
266 m.
Pendent
màxima: 68 %.
Motorització:
Eléctrica, situada en l’estació superior.
Potencia:
kW.
Diàmetre
cable tractor: mm.
Velocitat:
3,2 m/seg.
Duració
del viatge: 9 minuts.
Vehicles:
2.
Passatgers:
75 per vehicle.
Capacitat:
1080 passatgers/hora.
Construït
per: Bell / Garaventa
Funicular Aeri Gerschnialp - Trübsee.
Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1995.
Tipus: 77-PB.
Longitud: 2191,20 m.
Estació inferior: Gerschnialp, 1265,40 msnm.
Estació Superior: Trübsee, 1795,95 msnm.
Desnivell: 530,95 m.
Inclinació: 24,98 – 53,33 %
Numero de pilones: 2.
Diàmetre cable portador: 34,5 mm.
Diàmetre cable tractor: 30 mm.
Motrització: Eléctrica, (Frey), situada en l’estació
inferior.
Contrapès: Situat en l’estació superior.
Potencia: 695 kW.
Velocitat: 9,5 m/seg
Duració viatge: 5,17 minuts.
Cabines: 2.
Capacitat per cabina: 77 + 1 persones.
Capacitat: 750 persones/hora.
Fabricant: Garaventa / Fatzer / Gangloff
Funicular Aeri Trübsee - Stand.
Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1988.
Tipus: 80-PB.
Longitud: 2330 m.
Estació inferior: Trübsee, 1800 msnm.
Estació Superior: Stand, 2436 msnm.
Desnivell: 1965 m.
Numero de pilones: 4.
Motorització: Eléctrica.
Velocitat: 10 m/seg.
Cabines: 2.
Capacitat per cabina: 80 + 1 persones.
Capacitat: 800 persones/hora.
Fabricant: Garaventa / CWA
Funicular Aeri Rotatori Stand - Titlis.
Funicular Aeri Rotatori
Any de posta en servei: 1992.
Tipus: 80-PBR.
Longitud: 1513 m.
Estació inferior: Stand, 2434 msnm.
Estació Superior: Titlis, 3020 msnm.
Desnivell: 583 m.
Inclinació: 49 %
Numero de pilones: 1.
Motorització: Eléctrica.
Potencia: 552 kW.
Velocitat: 9 m/seg.
Duració trajecte: 5 minuts.
Cabines: 2.
Capacitat per cabina: 80 + 1 persones.
Capacitat: 800 persones/hora.
Fabricant: Garaventa / CWA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada