|
Foto: J.Miquel |
En la dècada dels anys 40 del segle passat, la Compañia de los Ferrocarriles de Cataluña, va decidir modernitzar part del seu material motor. Per a això, van procedir a transformar les unitats elèctriques de la sèrie 400/500, aprofitant part dels seus equips elèctrics i mecànics, adaptant unes noves caixes d'un aspecte innovador i uns graus de confortabilitat desconeguts fina aquell moment.
La construcció es va realitzar en els tallers de la mateixa Companyia a Sarrià entre els anys 1944 i 1951 (cotxes 401 a 406 i 501 a 506). A causa dels bons resultats obtinguts amb aquests vehicles, es va procedir entre els anys 1967 i 1973 a la posada en servei d'altres 7 trens (cotxes 407 a 413 i 507 a 513). A més, amb aspecte exterior igual a aquestes sèries, es va procedir en l'any 1949 a la construcció d'un altre tren, format pels cotxes 903 i 904.
Encara que era possible oferir serveis amb una d'aquestes unitats, de fet, la composició habitual va ser la dels trens de tres cotxes (Mc + R + Mc). Les unitats sèrie 400, són cotxes motors de 2a classe orientats en cap a Sabadell-Terrassa, els remolcs intermedis forment la sèrie 800 i son cotxes de 3a classe i els vehicles motors sèrie 500, son cotxes de 3a classe i estan orientats cap a Barcelona.
La primera composició inicialment diferia de la resta per la seva menor longitud en els cotxes i major superfície dels vidres de les finestres. Després de les proves a les quals va ser sotmeses, es va procedir a seccionar les diferents caixes i perllongar els vehicles en una finestra, conferint-los l'aspecte i longitud estàndard de tota la sèrie.
|
Foto: J.Miquel |
L'enllumenat interior en la primera sèrie de cotxes era per bombetes incandescents, amb posterioritat es va substituir per fluorescents i en la construcció del segon grup de vehicles aquest ja anaven dotats tots els cotxes amb el nou sistema d'il·luminació.
Els sis primers trens equipaven 4 motors de tracció English Electric de 92 CV (DK 32 B) que eren els procedents de l'antiga sèrie 400/500, anteriors a la reconstrucció. Amb la posada en servei de la segona sèrie i a fi d'augmentar-los de potència se'ls va dotar de 4 motors CENEMESA de 150 CV (TCW 4032). També es va procedir a la substitució dels motors de la primera sèrie de vehicles, per aquest nou model de motor.
La unitat de tren, formada pels cotxes 903-805-904, es va construir en l'any 1949 a partir de la composició Brill 14-57(R)-20 dels Ferrocarriles de Cataluña. Els seus 4 motors de tracció PC 103 GEE de 150 CV, fabricats per Ericson Espanya, li confereixen una major potència, 600 CV, i gran fiabilitat. Aquesta diferència els va fer incompatibles, per intercanviar els seus de cotxes, per formar unitats de tren amb altres vehicles de la sèrie. Les unitats 901 i 902, també van ser projectades a partir d'altres composicions Brill, però no es va arribar a construir.
La caixa dels vehicles d'aquesta sèrie, és metàl·lica, amb dues portes d'accés separades entre si per dues finestres (versió final).
La presa de corrent es realitza a través d'un pantògraf a tensió nominal de 1200 volts de corrent contínua. Les resistències es troben situades en el sostre del cotxe. El control de les unitats 400/500 es realitza mitjançant un servomotor pneumàtic i en les unitats 903 i 904 amb un electromagnètic.
En passar l'explotació dels Ferrocarriles de Cataluña als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i dins de la política de millores aplicada, es va procedir a la reforma d'aquest material, introduint un major grau de confortabilitat i seguretat. També es van unificar els equips de tracció de les unitats 903 i 904, amb els mateixos equips de la resta de la sèrie 400/500. Així mateix la unitat 609 va ser remodelada amb els mateixos equips i disseny de la sèrie 400/500, per substituir la unitat 512, que fou desballestada arran d'un accident.
L'augment de tràfic de viatgers en la línia que uneix Barcelona amb Sabadell i Terrassa, va obligar a la Companyia a augmentar el nombre de vehicles i la freqüència de pas entre ells. Per aquest motiu, alguns cotxes de la sèrie 600, que realitzaven servei urbà, van estar transformats i el seu aspecte exterior adaptat a l'estàndard de la sèrie 400-500, però van mantenir la seva numeració antiga.
Un cas aïllat va estar el cotxe motor número 607, que estava donat de baixa, posat de nou en servei, va estar renumerat com 701. Les diferències característiques d'aquest cotxe motor son que no disposa de pantògraf, ni cabines de conducció, per tant sempre ha d'anar acoblat a altres cotxes motors.
L'octubre de l'any 1988 es van iniciar les proves per efectuar circulacions amb 4 cotxes. Això va motivar que els trens no podien parar en totes les estacions (per problemes de longitud).
Aquesta sèrie de vehicles va acabar la seva vida activa en el Ferrocarril de Hershey (Camilo Cienfuegos) , de l'illa de Cuba, encara queda alguna unitat en servei en el dia de avui.
S'ha reservat com a composició històrica el tren format pels cotxes: 409-809-509
Els automotors 413 i 609, han estat transformats en tren-taller amb la matricula 162.02-162.03.
Característiques tècniques:
Sèrie: 400
Tipus: EMU-1
Rodament: Bo'Bo'
Composició: Mc+R+Mc
Unitats en servei: 4 mes un remolc
Unitat construïdes: 31
Numeració: 401 a 413, 501 a 513, 903 i 904, 609, 614 i 701 (remolcs 801 a 813)
Any de construcció: 1944 a 1982
Reformades L'any: 1977
Any retirada servei: 1996
Amplada carril: 1436 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1200 V=
Potencia: 440 kW
Motors: 4 X CENEMESA TCW-4032
Equip elèctric: GEE PC 103
Longitud total entre topalls: 19296 mm
Pes total: 35,36 tm
Enganxall: Tormlinson F15
Velocitat: 80 km/h
Seients: 64