diumenge, 31 de maig del 2015

Locomotora a vapor B&W nº 1


En l'any 1925 l'empresa basca Babcok & Wilcox va arribar a un acord amb l'empresa alemanya Maffei per la construcció, amb llicència, d'aquest model de locomotora de maniobres dissenyada pel constructor alemany. Per poder posar en fabricació dita locomotora, va adquirir a l'empresa alemanya una unitat, que va ser utilitzada com a màquina de maniobres en la factoria de bilbaïna fins a l'any 1975. Les unitats fabricades per Babcock & Wilcox van ser utilitzades en diversos ramals industrials i portuaris.


Característiques tècniques:

Rodament: 020WT
Numeració assignada: 1
Any de construcció: 1925
Any retirada de servei: 1975
Amplada carril: 1674 mm
Tracció: Vapor
Constructor: Maffei (Munic, Alemanya)
Numero constructor: 4195
Preservada: En el Museu basc del ferrocarril de Azpeita.

dimarts, 26 de maig del 2015

B&W - Grua a Vapor


Aquesta grua de via ampla va ser construïda per l'empresa Grafton de Bedford, gran Bretanya, segons encàrrec de l'empresa basca Babcock & Wilcox, ubicada a Galindo, Biscaia. Va prestar servei en aquesta empresa fins a l'any 1995. Va ser l'ultim vehicle actiu de vapor d'Euskadi.

Característiques tècniques:

Rodament: 0-2-0
Any de construcció: 1920
Any retirada servei: 1995
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Vapor
Preservada: Museu Basc del Ferrocarril,de Azpeita.

                                                                    Foto:www6.euskadi.net

divendres, 22 de maig del 2015

Sistemes mecànics de mobilitat - Noves Escales Mecàniques del Districte Nou Barris - Barcelona (XIV).

Aquestes escales mecàniques, en el seu dia no es van referenciar en el seu districte o ciutat corresponent, per no haver estat localitzades o perquè són de nova construcció.


Localitzades en realitzar una visita a la Plaça dedicada a Salvador Puig Antich.




Característiques Tècniques:

Situades en el barri de Nou Barris
Instal·lades en el carrer de la Mina de la Ciutat, entre el Carrer de la Cantera i el Carrer Briquets.
Aquest conjunt està format per 2 trams escales mecàniques.
Longitud: 33,2 m.
Desnivell: 10,2 m.
Inaugurades l'any 2014.
Horari de funcionament de 7 a 23 hores.



                                                                         Fotos: El Punt Avui
¿Qui era? Salvador Puig i Antich, àlies «El metge» (Barcelona, 30 de maig de 1948 - 2 de març de 1974) fou un activista autònom català, del Moviment Ibèric d'Alliberament (en castellà: Movimiento Ibérico de Liberación, MIL-Grupos Autónomos de Combate), actiu durant els anys seixanta i començaments dels setanta. Va morir executat pel règim franquista, després de ser jutjat per un Tribunal Militar i condemnat a mort com a culpable de la mort del subinspector de 23 anys Francisco Anguas Barragán a Barcelona.




divendres, 15 de maig del 2015

Locomotora Vapor "Maite" - Museu Basc del Ferrocarril


La locomotora "Maite" va ser construïda en l'any 1925 per l'empresa escocesa Andrew Barclay.

Importada per l'empresa Anglo Spanish Construction, va treballar inicialment en les obres de construcció del ferrocarril de Santander al Mediterrani (S.M.)

Després de la Guerra Civil va ser adquirida per CAF per ser utilitzada com a màquina de maniobres en la seva factoria de Beasain, fins a l'any 1970 i on va ser bategada carinyosament amb el nom de Maite". Va ser preservada per la Associació d'Amics del Ferrocarril de Guipúscoa, entitat que la va cedir al Museu Basc del Ferrocarril.


Característiques tècniques:

Rodament: 030ST
Unitats en preservades: 1
Any de construcció: 1925
Amplada carril: 1674 mm
Tracció: Vapor
Fabricant: Andrew Barclay Sons & Co
Numero Fabrica: 1874

dimarts, 12 de maig del 2015

Locomotora FR 207 (Ferrocarril de La Robla)



Amb l'objectiu de modernitzar les maniobres en les principals estacions, el Ferrocarril de La Robla va adquirir vuit locomotores dièsel a l'empresa Naval de Sestao, construïdes sota llicència de l' empresa anglesa Yorkshire Engine Co. A destacar el seu potent motor dièsel Rolls Royce. La locomotora 207 va realitzar maniobres en Balmaseda i també es va utilitzar en l'arrossegament de trens de viatgers en la línia de Lutxana. Es va retirar del servei en 1990.

La locomotora 207 del F.C. de La Robla, va passar a ser la 1324 de FEVE.

Aquesta locomotora ha lluït els colors: Blanc i groc en els temps de FEVE; Groga en el seus serveis a Euskotren i Granate en el F.C. de La Robla.

Aquestes locomotores també van ser demanades pel MOP per a la modernització del servei de maniobres l'any 1963. Es van construir un total de 29 locomotores per a sis companyies diferents: Vasco Astuariano, Economicos de Asturias, F.C. Cantabrico, F.C. La Robla, Compañía General de Ferrocarriles de Cataluña i EFE. També van prestar serveis a FEVE, ET/FV, FGC i FGV.

Les locomotores a FEVE varen estar enquadrades en la sèrie 1300 i numerades de 1301 a 1325.

Els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, varen rebre quatre locomotores d'aquesta sèrie adquirides per (CGFC) la Compañía General de Ferrocarriles de Cataluña, que van ser englobades dins la sèrie 820.


Característiques tècniques:

Numeració: 207
Rodament: C
Unitats en servei: 1
Unitat postes en servei: 8
Unitats fabricades: 29
Any de construcció: 1965 a 1967
Any baixa servei: 1990
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel Hidràulica
Longitud entre topalls: 7.120 mm
Pes: 33,5 tm.
Potencia: 161 kW
Motor: 1 x Rolls Royce C6 TFL
Velocitat: 30 km/h
Fabricada per: SECN - Sociedad Española de Construcción Naval (Sestao)
Nota: La unitat 207 es conserva en el Museu Bacs del Ferrocarril d'Azpeita.


dissabte, 9 de maig del 2015

Ferrocarril de La Orconera, Locomotora "Espinal"


Locomotora de Vapor fabricada l'any 1887 per Robert Stephenson en els tallers de Newcastle a Anglaterra.

Es va utilitzar com locomotora de maniobres en els molls de descàrrega de Lutxana-Barakaldo i a la zona minera de Triano (Ferrocarril de La Orconera) fins a l'any 1960.

El Ferrocarril de La Orconera, estava explotat per la companyia de procedència anglesa Orconera Iron Ore Co. Ltd., que va tendir una línia d'ample mètric entre les muntanyes de Barakaldo i la Ria del Nervión, amb una longitud de 9 km. La seva missió era facilitar l'exportació marítima del mineral extret de les seves concessions, ací com d'altres concessions que aprofitaven la seva infraestructura de transport.

Aquesta locomotora és la més antiga construïda per Robert Stephenson que es troba en ordre de marxa i es localitza en el Museu Basc del Ferrocarril de Azpeitia.

Característiques tècniques:

Locomotora
Rodament: 020ST
Unitats reservades : 1
Numeració de l' unitat preservada: 3
Any de construcció: 1887
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Vapor
Distribució: Stephenson
Numero de fàbrica: 2631



dijous, 7 de maig del 2015

MMCERCS - Museu de les mines de Cercs.



El Museu de les Mines de Cercs, situat a l'antiga colònia minera de Sant Corneli, en el terme municipal de Cercs (berguedà). És un museu dedicat al carbó i a la tècnica i a l'història de la mineria.

El museu mostra l'activitat minera a la comarca del Berguedà i de l'Alt Berguedà, avui l'activitat minera ha desaparegut. La visita a la mina de Sant Romà s'efectua entrant en un tren miner que fa un recorregut d'uns 500 metres i surtin a peu.

Tant en l'interior del museu com en l'exterior i ha exposat material ferroviari de mines (en diferents graus de conservació).
















diumenge, 3 de maig del 2015

FGC - Automotors sèrie 400/500 "Granotes"


                                                                               Foto: J.Miquel
En la dècada dels anys 40 del segle passat, la Compañia de los Ferrocarriles de Cataluña, va decidir modernitzar part del seu material motor. Per a això, van procedir a transformar les unitats elèctriques de la sèrie 400/500, aprofitant part dels seus equips elèctrics i mecànics, adaptant unes noves caixes d'un aspecte innovador i uns graus de confortabilitat desconeguts fina aquell moment.

La construcció es va realitzar en els tallers de la mateixa Companyia a Sarrià entre els anys 1944 i 1951 (cotxes 401 a 406 i 501 a 506). A causa dels bons resultats obtinguts amb aquests vehicles, es va procedir entre els anys 1967 i 1973 a la posada en servei d'altres 7 trens (cotxes 407 a 413 i 507 a 513). A més, amb aspecte exterior igual a aquestes sèries, es va procedir en l'any 1949 a la construcció d'un altre tren, format pels cotxes 903 i 904.

Encara que era possible oferir serveis amb una d'aquestes unitats, de fet, la composició habitual va ser la dels trens de tres cotxes (Mc + R + Mc). Les unitats sèrie 400, són cotxes motors de 2a classe orientats en cap a Sabadell-Terrassa, els remolcs intermedis forment la sèrie 800 i son cotxes de 3a classe i els vehicles motors sèrie 500, son cotxes de 3a classe i estan orientats cap a Barcelona.

La primera composició inicialment diferia de la resta per la seva menor longitud en els cotxes i major superfície dels vidres de les finestres. Després de les proves a les quals va ser sotmeses, es va procedir a seccionar les diferents caixes i perllongar els vehicles en una finestra, conferint-los l'aspecte i longitud estàndard de tota la sèrie.

                                                                              Foto: J.Miquel
L'enllumenat interior en la primera sèrie de cotxes era per bombetes incandescents, amb posterioritat es va substituir per fluorescents i en la construcció del segon grup de vehicles aquest ja anaven dotats tots els cotxes amb el nou sistema d'il·luminació.

Els sis primers trens equipaven 4 motors de tracció English Electric de 92 CV (DK 32 B) que eren els procedents de l'antiga sèrie 400/500, anteriors a la reconstrucció. Amb la posada en servei de la segona sèrie i a fi d'augmentar-los de potència se'ls va dotar de 4 motors CENEMESA de 150 CV (TCW 4032). També es va procedir a la substitució dels motors de la primera sèrie de vehicles, per aquest nou model de motor.

La unitat de tren, formada pels cotxes 903-805-904, es va construir en l'any 1949 a partir de la composició Brill 14-57(R)-20 dels Ferrocarriles de Cataluña. Els seus 4 motors de tracció PC 103 GEE de 150 CV, fabricats per Ericson Espanya, li confereixen una major potència, 600 CV, i gran fiabilitat. Aquesta diferència els va fer incompatibles, per intercanviar els seus de cotxes, per formar unitats de tren amb altres vehicles de la sèrie. Les unitats 901 i 902, també van ser projectades a partir d'altres composicions Brill, però no es va arribar a construir.

La caixa dels vehicles d'aquesta sèrie, és metàl·lica, amb dues portes d'accés separades entre si per dues finestres (versió final).

La presa de corrent es realitza a través d'un pantògraf a tensió nominal de 1200 volts de corrent contínua. Les resistències es troben situades en el sostre del cotxe. El control de les unitats 400/500 es realitza mitjançant un servomotor pneumàtic i en les unitats 903 i 904 amb un electromagnètic.

En passar l'explotació dels Ferrocarriles de Cataluña als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i dins de la política de millores aplicada, es va procedir a la reforma d'aquest material, introduint un major grau de confortabilitat i seguretat. També es van unificar els equips de tracció de les unitats 903 i 904, amb els mateixos equips de la resta de la sèrie 400/500. Així mateix la unitat 609 va ser remodelada amb els mateixos equips i disseny de la sèrie 400/500, per substituir la unitat 512, que fou desballestada arran d'un accident.

L'augment de tràfic de viatgers en la línia que uneix Barcelona amb Sabadell i Terrassa, va obligar a la Companyia a augmentar el nombre de vehicles i la freqüència de pas entre ells. Per aquest motiu, alguns cotxes de la sèrie 600, que realitzaven servei urbà, van estar transformats i el seu aspecte exterior adaptat a l'estàndard de la sèrie 400-500, però van mantenir la seva numeració antiga.

Un cas aïllat va estar el cotxe motor número 607, que estava donat de baixa, posat de nou en servei, va estar renumerat com 701. Les diferències característiques d'aquest cotxe motor son que no disposa de pantògraf, ni cabines de conducció, per tant sempre ha d'anar acoblat a altres cotxes motors.

L'octubre de l'any 1988 es van iniciar les proves per efectuar circulacions amb 4 cotxes. Això va motivar que els trens no podien parar en totes les estacions (per problemes de longitud).

Aquesta sèrie de vehicles va acabar la seva vida activa en el Ferrocarril de Hershey (Camilo Cienfuegos) , de l'illa de Cuba, encara queda alguna unitat en servei en el dia de avui.

S'ha reservat com a composició històrica el tren format pels cotxes: 409-809-509

Els automotors 413 i 609, han estat transformats en tren-taller amb la matricula 162.02-162.03.



Característiques tècniques:

Sèrie: 400
Tipus: EMU-1
Rodament: Bo'Bo'
Composició: Mc+R+Mc
Unitats en servei: 4 mes un remolc
Unitat construïdes: 31
Numeració: 401 a 413, 501 a 513, 903 i 904, 609, 614 i 701 (remolcs 801 a 813)
Any de construcció: 1944 a 1982
Reformades L'any: 1977
Any retirada servei: 1996
Amplada carril: 1436 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1200 V=
Potencia: 440 kW
Motors: 4 X CENEMESA TCW-4032
Equip elèctric: GEE PC 103
Longitud total entre topalls: 19296 mm
Pes total: 35,36 tm
Enganxall: Tormlinson F15
Velocitat: 80 km/h
Seients: 64