dimarts, 30 de juny del 2015

TRAVYS (YStC) - Locomotora elèctrica Ge 4/4 21.

TRAVYS - Transports Vallée de Joux, Yverdon-les-Bains, Ste. Croix

Travys és el resultat de la fusió de diverses empreses de transport ferroviari i de transport per carretera.

La part de la xarxa d'ample estàndard és l'antiga (PBr) Chemin de fer Pont-Brassus.
La part de via estreta, la formen (YStC) Chemin de fer Yverdon-Ste. Croix i des de l'any 2008 també en forma part Chemins de Fer Orbe-Chavornay (OC).

                                                                      Yverdon, 25-07-2001
En l'any 1950, va ser construïda la locomotora Ge 4/4 21 de manera econòmica. El YStC va comprar, dos vogies motors i un equip elèctric semblant als automotors, per equipar aquesta locomotora construïda en els seus propis tallers. Gràcies a la millora en els aïllaments, els mateixos motors de tracció desenvolupant una potència de 515 kW. Una desmultiplicació diferent permet a aquesta locomotora Ge 4/4 21 de remolcar una càrrega important, però amb una velocitat màxima limitada a 50 km/h. Va estar destinada sobretot al tràfec de les mercaderies, i a trens mixtes, al començament de la seva carrera. La locomotora Ge 4/4 21 continua en servei en els nostres dies, asseguraran el servei de les mercaderies, i va rebre l'any 1982 nous aparells de xoc i d'enganxament per poder enganxar directament els vagons a via normal sobre vogies Vevey. Com els automotors Be 4/4 4 i 5, va ser equipat fa uns anys d'un nou pantògraf unibraç.

Característiques tècniques:

Sèrie: Ge 4/4
Tipus: Bo'Bo'
Unitats en servei: 1
Unitat construïdes: 1
Numeració: 21
Nom: Cocodrile
Any de construcció: 1950
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 15 kV 17 Hz
Potencia: 515 kW
Longitud total entre topalls: 12875 mm
Tara: 41 tm
Velocitat: 55 km/h
Construïda per: BBC / SIG /YStC

dissabte, 20 de juny del 2015

Locomotora a Vapor núm. 31 "BERGA" dels FGC.

Aquesta locomotora ha estat cedida per l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.


La Companyia del Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga que tenia la concessió de l'esmentada línia des de l'any 1881, i que posteriorment la va ampliar fins a Guardiola de Berguedà, va sol·licitar en l'any 1888 a l'empresa Krauss d'Alemanya, 2 locomotores tipus 0-3-0 T, que van entrar en servei els anys 1890 i 1896.
Posteriorment, els Talleres Nueva Vulcano de Barcelona, varen construir dos nous exemplars tot a començar al nou segle. Al cap de pocs la Maquinista Terrestre i Marítima, va construir les 12 noves locomotores que completaven aquesta sèrie de locomotores.
Fins a aquest moment, les locomotores anaven numerades de la 5 a la 22, però el 22 d'agost de 1924 es produeix una fusió de companyies i la creació de la Companyia General de Ferrocarrils Catalans, S. a.
Amb aquesta fusió les "Bergas" són destinades a treballs més secundaris.
Un dels canvis que van sofrir les "Bergas" va ser la renumeració. A totes les locomotores se'ls va afegir 20 nombres més.
A partir de l'1 d'abril de 1950, l'Estat es fa càrrec d'aquesta línia per mitjà de l'empresa denominada "Explotación de Ferrocarriles por el Estado", coneguda com a EFE. Això fa que les "Bergas" amb els nombres 27, 28, 29, 38 i 41 entrin a formar part del parc motor de l'Estat, i se'ls afegeixi les sigles M-O (Manresa- Olvan). La resta segueix en la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans, S.A. amb les inicials O-G (Olvan- Guardiola de Berguedà).

En l'any 1981 l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona i l'empresa La Maquinista Terrestre i Marítima inicien la reconstrucció de la locomotora núm. 31. Després de molts anys realitzant trens turístics, va ser retirada per problemes en la caldera. Posteriorment va ser reparada per ARMF.

Com aquest ferrocarril era considerat tramvia en els seus inicis, les locomotores anaven equipades amb elements preventius, tals com apagaguspires i carrossat lateral. A partir de 1922 se'ls va eliminant tots aquests elements i mantenen la seva tradicional forma de locomotora de vapor. Aprofitant aquest canvi se'ls instal·la topall central. El fre serà d'aire comprimit i per aquest motiu se'ls col·loca uns dipòsits d'aire en el sostre de la marquesina. També es van muntar tots els elements necessaris per donar calefacció de vapor als cotxes de viatgers.

Actualment locomotores d'aquesta sèrie estan instal·lades com a monument a les poblacions d'Igualada, Esparreguera, Martorell, Cornella de Llobregat i Barcelona.

                                                  Foto: J.Miquel

Característiques tècniques:

Sèrie: 0-3-0 T
Unitats postes en servei: 16
Numeració de l' unitats preservada: 31
Any de construcció: 1890 a 1911
Any retirada servei: 1969
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Vapor
Longitud entre topalls: 6944 mm
Pes: 19 tm
Potencia: 264 kW
Esforç de tracció: 31 kN
Capacitat carbó: 1.500 Kg.
Capacitat aigua: 1.500 litres
Notes:

Numero
Nom
Constructor
Any
27

Krauss
1890
28

Krauss
1896
29

Nueva Vulcano
1901
30

Nueva Vulcano
1901
31
Serchs
MTM
1902
32
Consolación
MTM
1902
33
Guardiola
MTM
1902
34
Llobregat
MTM
1902
35
La Baells
MTM
1904
36
La Pobla
MTM
1904
37
Cataluña
MTM
1904
38
España
MTM
1904
39
Figols
MTM
1911
40
La Pobla
MTM
1911
41
Bastereny
MTM
1911
42
Cadi
MTM
1911

dimarts, 16 de juny del 2015

VI Ralli Internacional d'Autobusos Clàssics

Mostra d' alguns vehicles participants, en marxa, no publicats en anys passats.

Dodge 240E Mayoral, 1940, B-68896, (TMB-CGA), BCN 14-06-2015
Pegaso 6042 Beulas, 1968, GI-103906 (Beulas), BCN 14-06-2015
Leyland Titan PD13-14 East Lancs, 1969, H 5007 BBC (Idiomatic), BCN 14-06-2015
Pegaso 5062 Unicar, 1976, B-3030-BK (ARCA), BCN 14-06-2015

Pegaso 5064 Unicar, 1976, B-8268-CS (ARCA), BCN 14-06-2015
Saviem SC10PF, 1976, 543 UV 38 (Standard 216, Grenoble), BCN 14-06-2015

Saviem SC10PF, 1976, 543 UV 38 (Standard 216, Grenoble), BCN 14-06-2015
International S1800, 1982, B 1083 VM (Jovi), BCN 14-06-2015
VOLVO 7900 Hybrid, 2014, 4237 HTS (TMB 5000) BCN 14-06-2015

divendres, 12 de juny del 2015

FS - Automotor dièsel ALn.501 "Minuetto"

FS - Trenitalia SpA (Ferrovie dello Stato Italiane)

Aquest automotor, dissenyat per Giugiaro, va ser construït per Alstom en les seves plantes italianes que anteriorment pertanyien a Fiat Ferroviària, en les localitats de Savigliano, Sesto San Giovanni i Colleferro.

Els automotors " Minuetto" es basa en sistema modular LINT, de la companyia Alstom.

Aquests trens substitueixen als trens més vells del tipus ALn 668 dels FS.

Aquests automotors compten amb una secció de pis baix i poden rodar en composicions múltiples de fins a tres unitats

Els automotors estan equipats amb suspensió pneumàtica. Estan motoritzats amb dos motors Iveco dièsel del tipus FVQE 28. La transmissió és Voith hidró-mecànica modelo T 212.

                                                                            Foto: J. Banaudo
Característiques tècniques:

Sèrie: ALn. 501
Tipus: DMU3
Rodament: Bo-2-2-Bo
Composició: Mc+R+Mc
Unitats en servei: 100
Unitat construïdes: 114
Numeració: ALn501+Ln220+ALn502
Any de construcció: 2003 a 2010
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Dièsel - hidràulica
Motor: 2 X IVECO FVQE 28
Potencia: 1120 kW
Transmissió: Voith T 212
Longitud total entre topalls: 51900 mm
Tara: 100 tm
Velocitat: 130 km/h
Seients total 1 ª classe: 24
Seients total 2a classe: 98
Construïdes per: Alstom Ferroviaria
Nota: Aquestes unitats són del tipus MD01

dimarts, 9 de juny del 2015

Dresina "Apolo", Ferrocarril Zumarraga-Zumaia

ET/FV - Eusko Trenbideak - Ferrocarriles Bascos


Aquesta dresina d'inspecció de vies va ser adquirida pel Ferrocarril del Urola (Ferrocarril Zumarraga-Zumaia), en l'any 1975 a l'empresa Maquivías.

En l'any 1990 EuskoTren va substituir el motor diesel d'un cilindre (12 cv de potència) per un nou motor de 4 cilindres de la marca SAVA. La Transmissió és mecànica i aquest vehicle té la característica de poder llevar la cabina de conducció per mitjà d'un sistema hidràulic i girar-la per canviar de sentir de circulació.

Hi ha lluit els colors groc i blanc, blau, groc en els temps de servei ET/FS.


Característiques tècniques:

Nom: Apolo / ZapatoVeloz
Rodament: A1
Any de construcció: 1975
Retirada l'any: 2002
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel mecànica
Motor: SAVA
Fabricada per: Maquivías
Preservada: Museu basc del ferrocarril de Azpeita.


dijous, 4 de juny del 2015

Tractors Bivial sèrie 276, FGC.

FGC - Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Aquest tractors Bivials van ser adquirits a l' empresa Unilokomotive de Tuam, Irlanda, en l'any 2003 per ser destinats al moviment de vagons de sal, en els apartadors de Solvay i del Port de Barcelona.


Característiques tècniques:

Sèrie: 276
Numeració 276.01 i 271.02
Rodament: B + 2
Unitats en servei: 2
Any de construcció: 2003
Amplada carril: 1000 mm
Longitud del vehicle: 6130 mm
Pes: 16 tm.
Tracció: Dièsel hidràulica
Potencia: 140 kW
Motor: Deutz BF6M
Fabricada per: Unilokomotive, Tuam, Irlanda
Model: E-55S "Tracktronic"
Numero fabrica: 4011/2003 i 4012/2003