Aquesta locomotora ha estat cedida per l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
La Companyia del Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga que tenia la concessió de l'esmentada línia des de l'any 1881, i que posteriorment la va ampliar fins a Guardiola de Berguedà, va sol·licitar en l'any 1888 a l'empresa Krauss d'Alemanya, 2 locomotores tipus 0-3-0 T, que van entrar en servei els anys 1890 i 1896.
Posteriorment, els Talleres Nueva Vulcano de Barcelona, varen construir dos nous exemplars tot a començar al nou segle. Al cap de pocs la Maquinista Terrestre i Marítima, va construir les 12 noves locomotores que completaven aquesta sèrie de locomotores.
Fins a aquest moment, les locomotores anaven numerades de la 5 a la 22, però el 22 d'agost de 1924 es produeix una fusió de companyies i la creació de la Companyia General de Ferrocarrils Catalans, S. a.
Amb aquesta fusió les "Bergas" són destinades a treballs més secundaris.
Un dels canvis que van sofrir les "Bergas" va ser la renumeració. A totes les locomotores se'ls va afegir 20 nombres més.
A partir de l'1 d'abril de 1950, l'Estat es fa càrrec d'aquesta línia per mitjà de l'empresa denominada "Explotación de Ferrocarriles por el Estado", coneguda com a EFE. Això fa que les "Bergas" amb els nombres 27, 28, 29, 38 i 41 entrin a formar part del parc motor de l'Estat, i se'ls afegeixi les sigles M-O (Manresa- Olvan). La resta segueix en la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans, S.A. amb les inicials O-G (Olvan- Guardiola de Berguedà).
En l'any 1981 l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona i l'empresa La Maquinista Terrestre i Marítima inicien la reconstrucció de la locomotora núm. 31. Després de molts anys realitzant trens turístics, va ser retirada per problemes en la caldera. Posteriorment va ser reparada per ARMF.
Com aquest ferrocarril era considerat tramvia en els seus inicis, les locomotores anaven equipades amb elements preventius, tals com apagaguspires i carrossat lateral. A partir de 1922 se'ls va eliminant tots aquests elements i mantenen la seva tradicional forma de locomotora de vapor. Aprofitant aquest canvi se'ls instal·la topall central. El fre serà d'aire comprimit i per aquest motiu se'ls col·loca uns dipòsits d'aire en el sostre de la marquesina. També es van muntar tots els elements necessaris per donar calefacció de vapor als cotxes de viatgers.
Actualment locomotores d'aquesta sèrie estan instal·lades com a monument a les poblacions d'Igualada, Esparreguera, Martorell, Cornella de Llobregat i Barcelona.
Foto: J.Miquel |
Característiques tècniques:
Sèrie: 0-3-0 T
Unitats postes en servei: 16
Numeració de l' unitats preservada: 31
Any de construcció: 1890 a 1911
Any retirada servei: 1969
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Vapor
Longitud entre topalls: 6944 mm
Pes: 19 tm
Potencia: 264 kW
Esforç de tracció: 31 kN
Capacitat carbó: 1.500 Kg.
Capacitat aigua: 1.500 litres
Notes:
Numero
|
Nom
|
Constructor
|
Any
|
27
|
|
Krauss
|
1890
|
28
|
|
Krauss
|
1896
|
29
|
|
Nueva Vulcano
|
1901
|
30
|
|
Nueva Vulcano
|
1901
|
31
|
Serchs
|
MTM
|
1902
|
32
|
Consolación
|
MTM
|
1902
|
33
|
Guardiola
|
MTM
|
1902
|
34
|
Llobregat
|
MTM
|
1902
|
35
|
La Baells
|
MTM
|
1904
|
36
|
La Pobla
|
MTM
|
1904
|
37
|
Cataluña
|
MTM
|
1904
|
38
|
España
|
MTM
|
1904
|
39
|
Figols
|
MTM
|
1911
|
40
|
La Pobla
|
MTM
|
1911
|
41
|
Bastereny
|
MTM
|
1911
|
42
|
Cadi
|
MTM
|
1911
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada