dimarts, 25 d’agost del 2015

FV (ET/FV) - Ferrocarriles Vascongados, Automotors MACD

ET/FV - Eusko Trenbideak - Ferrocarriles Bascos


Aquesta sèrie d'automotors Ganz, va és coneguda com a "Cortos" o "Txiquis", ja que eren idèntics als de la sèrie MCD, sols que més curts.

Destinats en un principi al ramal de Málzaga a Zumárrega, per les seves característiques podien fàcilment arrossegar trens de mercaderies i mixtes de fins a 60 tm en el difícil tram de les rampes de Descarga.

La distribució de la caixa d'aquests automotors metàl·lics era la següent: Cabina de conducció, departament de primera, plataforma d'accés amb porta simple, departament de tercera, WC, departament correu-furgo amb porta corredissa i cabina de conducció.

En l'any 1941 es varen encarregar nous motors a l'empresa Constructora Nacional de Maquinaria Eléctrica, aquest d'una potència de 117,6 kW, el canvi va ser realitzat per CAF.


Característiques tècniques:

Sèrie: MACD
Tipus: EMU-1
Rodament: Bo'Bo'
Unitats preservades: 1 (MACD-3)
Unitats construïdes: 5
Numeració: MACD-1 a MACD-5
Any de construcció: 1928
Any retirats serveis: 1979
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 303 kW (470,5 kW)
Motors: 4 x Ganz (4 X CENEMESA)
Longitud total entre topalls: 11.225 mm
Tara: 32,4 tm
Velocitat: 56 km/h
Seients 1a classe: 6
Seients 3a classe: 8
Construïts per: Ganz (Budapest, Hongria)
Reconstruïda per: CAF l'any 1995.
Nota: En estat de marxa en el Museu de Azpeita.

dimecres, 19 d’agost del 2015

1a visita Maqueta Scopic Miniatur Barcelona.

Aquesta setmana passada vaig visitar la Maqueta Scopic Miniatur de Barcelona.



Aquesta maqueta està ambientada en la ciutat de Barcelona, estan molt ben realitzada l'ambientació i la reproducció dels edificis molt correcta.

Encara falta molt treball, quant estigui acabada serà segurament espectacular, ara com ara es pot considerar que està realitzada la meitat i d'aquesta meitat deu estar realitzada un 70%.

El meu consell és esperar com a mínim fi Nadal, per visitar-la, segurament per aquestes dates estarà molt més acabada, ja que el seu preu no és barato (14 €, entrada general).



divendres, 14 d’agost del 2015

Autobusos i autocars de Catalunya (VII)

TCC- Transports Ciutat Comtal - TibiBus



Aquest estiu les línies T2A i T2B "Tibi Bus", vàrem ser començades a realitzar per diverses unitats d'autobusos de la sèrie 6750, IrisBus Noge Citty Class Cursor Híbrid, cedits a TCC (Moventis) per TMB. El seu color segueix sent el "Vermell" de TMB i han substituït als veterans Mercedes-Benz O 405 de color blau.

Sembla que no han donat el rendiment esperat i algunes unitats han estat retirades i substituïdes per vehicles de TCC Scania Castrosua.

Aquests autobusos IrisBus Noge Citty Class Cursor, van ser transformats a Híbrids en els tallers de TMB.



dimecres, 12 d’agost del 2015

Sistemes mecànics de mobilitat - Nous ascensors al Pont Sarajevo del Districte de Nou Barris - Barcelona (XVI).

Aquests ascensors, en el seu dia no es van referenciar en el seu districte, per no haver estat localitzats o perquè són de nova construcció.


En les obres de remodelació del Pont Sarajevo, s'hi ha instal·lat dos nous ascensors.
Aquestes obres estan incloses en el pla per recuperar La Casa d'Aigua, el Pont dels Tres Ulls i el camí al Castell de Torre Baró.

Ascensor I (Vesant muntanya)

L'Ascensor exterior, salva el talús del lateral muntanya de l'Avinguda Meridiana amb el tronc central de la mateixa avinguda, lloc on existeix una parada de Bus.

Situat: Avinguda Meridiana (Vessant muntanya)
Tipus: Ascensor vertical.
Data inauguració: Any 2014
Recorregut (Desnivell): 3,50 m.
Capacitat: 10 persones.
Càrrega màxima: 1000 Kg.
Horari de servei: 7 h a 23 h.
Constructor: Krone





Ascensor II (Vessant Besos)

Aquestes reformes incloent les de la carretera de Ribes entre el pont de Sarajevo i el carrer del Torrent de Perera, que inclou el talús fins al carrer de Mireia amb l'instal·lació d'un ascensor exterior per salvar el desnivell del talús amb la Meridiana.

Situat: Carrer de Mireia / Avinguda Meridiana
Tipus: Ascensor vertical.
Data inauguració: Any 2015
Recorregut (Desnivell): m.
Capacitat: 10 persones.
Càrrega màxima: 1000 Kg.
Horari de servei: 7 h a 23 h.
Constructor: Krone




dissabte, 8 d’agost del 2015

Renfe - Automotor sèrie 442.

Foto: J.Miquel
L'any 1941, quan l'Estat crea RENFE i nacionalitza tota la xarxa ferroviària, va incloure entre les seves línies, aquest tram pertanyent al Ferrocarril Eléctrico del Guadarrama, a pesar el seu ample mètric.

Anys més tard, al costat de la modernització i millora del traçat del Ferrocarril Eléctrico del Guadarrama, RENFE va decidir l'adquisició de nou material per incrementar el tràfic de viatgers en la línia, especialment en èpoques estivals i en la temporada d'esquí de l'hivern.

La Maquinista Terrestre y Marítima es va adjudicar la construcció d'aquestes unitats elèctriques amb la col·laboració de Brown Boveri en la seva part elèctrica i en la part mecànica per Schlieren. Es va buscar la solució en les unitats de muntanya de Suïssa, la qual cosa abaratia els costos. Es va trobar la solució en les unitats del LEB (Lausanne-Echallens-Bercher BDe 4/4 sèries 26-27, i els seus remolcs pilot Bt sèrie 51 a 54), que amb algunes variacions introduïdes en els reductors dels engranatges dels motors, podien superar amb facilitat les fortes rampes de 60 mil·lèsimes de la Sierra del Guadarrama.

Al principi es van contractar amb data 31 de gener de 1974 tres cotxes motors. Més tard el 29 de desembre de 1975, es van adquirir tres cotxes remolcs amb cabina, i més endavant el 31 d'octubre de 1978, tres unitats de tren (M + R).

Inicialment la circulació, es va realitzar amb unitats aïllades i en època de més afluència de viatgers, amb dos cotxes motors acoblats. Amb l'arribada dels remolcs, es van formar unitats tren (M + R), composicions que es mantenen en l'actualitat.

Aquestes unitats tenen la caixa metàl·lica, autoportant, dissenyades per suportar les temperatures extremes de la Sierra del Guadarrama (-20 i +30 graus centígrads) i amb capacitat per 48 places assegudes en el cotxe motor i de 56 places assegudes en el cotxe remolc. En les plataformes d'accés es troben situats els armaris dels equips elèctrics i els porta esquís.

L'equip elèctric consta de quatre motors BBC tetrapolares de ventilació forçada que desenvolupen una potència contínua de 525 kw i una potència unitària de 628 kw. Poden acoblar-se, per mitjà del comandament múltiple fins a tres cotxes motors. La presa de corrent és a través d'un pantògraf tipus Faiveley. Les resistències es troben en la part superior del cotxe. Van dotades de regulació de velocitat prefixada, antipatinatje i contactors electroneumátics.

Inicialment estaven pintades de color vermell, amb el sostre en color plata i les portes de blava celeste. Actualment estan pintades amb els colors estàndard de Renfe Operadora amb els colors blanc, amb testeres vermelles, sostre gris i dues bandes una vermella i l'altra en color morat, en la part inferior de les caixes.

El vogies, de tipus Schundler, va equipat amb frens reostàtics, electromagnètics i manual.

Els serveis auxiliars van dotats d'un grup compressor, grup convertidor continu-trifàsic de 1500 v en corrent continu i 380 alterna, dos grups motors-ventiladors i bateria.

Actualment la línia del Guadarrama forma part del sistema de Rodalies de Madrid, aquesta línia és la C-9 "Los Cotos - Cercedilla".


Característiques tècniques cotxes motores:

Sèrie: 442
Tipus: EMU-2
Rodament: Bo'Bo'
Composició: Mc+Rc
Unitats en servei: 4
Unitat construïdes: 6
Numeració: 9-442-991-4 a 9- 442-006-3
Any de construcció: 1974 a 1978
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 524 kW
Esforç de tracció: 50kN
Motors: 4 X BBC FRG 3033
Longitud total entre topalls: 18070 mm
Pes total: 35 tm
Velocitat: 60 km/h
Seients total 2ª classe: 48
Construïdes per: MTM, BBC i Schlieren.
Nota: Actualment en servei les unitats: 9-442-002-2, 9-442-004-8, 9-442-005-5 i 9-442-006-3


Característiques tècniques cotxes remolcs:

Sèrie: 442
Rodament: 2'2'
Unitats en servei: 4
Unitat construïdes: 6
Numeració: 8-442-001-4 a 8-442-006-3
Any de construcció: 1975 a 1978
Amplada carril: 1000 mm
Longitud total entre topalls: 18070 mm
Pes total: 19,6 tm
Seients total 2ª classe: 56
Construïdes per: MTM i Schlieren
Nota: Actualment en servei les unitats, 8-442-002-2, 8-442-004-8, 8-442-005-5 i 8-442-006-3.

dimarts, 4 d’agost del 2015

RENFE - Automotors série 431.

Ferrocarril Eléctrico del Guadarrama.

En la segona dècada del segle passat, el Sindicato de Iniciativas del Guadarrama va decidir estudiar i procedir al traçat del Ferrocarril Eléctrico del Guadarrama, ajunto a la construcció d'un gran hotel en la Sierra de Guadarrama. La real Ordre del 29 de març de 1919, concedeix els permisos necessaris per a la seva construcció, la línia d'aquest ferrocarril discorre entre Cercedilla i Port de Navacerrada. Un dels elements importants va ser triar unes unitats elèctriques que s'adaptessin al recorregut. Atès que el traçat tenia unes característiques molt semblades a les línies de Suïssa, a causa de la climatologia i del seu perfil, es va pensar en un fabricant suís per a l'adquisició del material rodant i electrificació de la línia.

Aquesta línia, que es va inaugurar el 12 de juliol de l'any 1923, unia en un primer tram, l'estació de Cercedilla amb el Port de Navacerrada per més tard perllongar-se fins a Los Cotos.

Les estacions, baixadors i apartadors són: Cercedilla-Estación, Cercedilla-Pueblo, Las Heras y Los Castaños, Camorritos, Siete Picos, Collado Albo, Puerto de Navacerrada, Dos castillas, Vaquerizas y Los Cotos.

Aquesta línia s'inicia al poble de Cercedilla i transcorre per la serra de Guadarrama fins al port de Navacerrada per on creua per un túnel situat sota el port al vessant nord per dirigir-se al port del Paular o de Los Cotos.

Quan l'any 1941 es crea RENFE, aquesta línia de via estreta és l'única que passa a formar part d'aquesta companyia. Avui aquesta línia està englobada en el sistema de Rodalies de Madrid, com a línia C-9.


Primers cotxes motors.

Foto: J.A. Tartajo
Es va decidir que la part mecànica de les dues primeres unitats elèctriques fos realitzada per Schlieren (Fàbrica Suïssa de Vagons) i la part elèctrica per Brown Boveri (BBC).

Inicialment, el seu color era blau i crema amb el rètol lateral de Ferrocarril Eléctrico del Guadarrama, al centre del vehicle. Posteriorment i a causa de l'increment de viatgers l'any 1936 es va construir una altra unitat d'iguals característiques, però va ser construïda per CAF.

Al desembre de l'any 1973 i veient el bon resultat d'aquestes unitats, van ser transformades, en els tallers J. Susundegui i Fills, amb caixes metàl·liques i amb una línia més moderna, que junt amb una remodelació del seu interior les va convertir en uns vehicles més confortables. Aquests automotors van passar a lluir un esquema de pintura vermell, amb estreta banda blanca en la cintura del vehicle per sota les finestres, sostre gris plata i portes en blau celeste. Aquesta remodelació no va comportar canvis importants ni en la part mecànica ni en la part elèctrica.

Inicialment la caixa d'aquestes unitats era de fusta de roure. El sostre i el pis en fusta de pi americà i els seients eren de fusta de freixe. Disposava de tres plataformes amb 6 portes d'accés.

La seva distribució interior era la següent: cabina de conducció, plataforma d'accés, departament de segona (orientada sempre al costat de Navacerrada i amb una capacitat de 24 seients), plataforma d'accés, departament de tercera (amb una capacitat per 46 seients), plataforma d'accés i cabina de conducció,

Els vogies van ser construïts per la factoria MAN. Estaven composts per dos eixos cadascun. La suspensió és de ballestes.

Tenien dos motors de tracció per vogia amb una potència unitària de 408 CV i una potència contínua de 390 CV amb un esforç de tracció de 5.400 kg el que els permetia remolcar un pes de 70 tm.

Els motors van connectats en sèrie i són tetrapolars. El conjunt de resistències d'arrencada i fre va disposat sobre el sostre del vehicle per facilitar la seva ventilació. La presa de corrent de la línia aèria s'efectuava per mitjà de dues perxes en arc o lira, que s'orientaven segons el sentit de la marxa.

A causa de les fortes pendents, aquestes unitats anaven equipades amb quatre tipus de frens: d'aire comprimit Schlieren, sobre el carril, per mitjà d'uns patins en cada vogia; elèctric estàtic sobre resistències i mecànic manual, que acciona les sabates del fre.

L'aire comprimit necessari per accionar els sistemes de fre, xiulet, sorrers, etc., són produïts per dos compressors Brown Boberi situats sota la caixa del cotxe. Tots els cotxes estan dotats d'aparells d'unió per ganxo i tensor amb topall central.

Cotxes remolcs.

El bastidor, boixos i caixa del remolc eren molt similars als del cotxe motor, diferenciant-se d'aquest en la total absència d'elements propis per efectuar tracció o conducció. Per tant, el cotxe motor havia de passar d'un extrem a un altre del remolc en finalitzar el trajecte, com que no era reversibles les composicions formades per un cotxe motor i un o més remolcs. El remolc diferia del motor bàsicament a ser uns 3 metres més curt que l'automotor i a disposar únicament de dues plataformes d'accés, situades en els extrems, que emmarcaven el departament de viatgers, dividit en dos salons, tots dos de 3a classe i amb una capacitat de 70 seients. El seu pes era de 17 tm.

Estaven numerats com a R-1 a R-4. Construïts per Schlieren les dues primeres unitats i per CAF, la tercera i la quarta unitat. Van ser apartades del servei i desballestades a partir de l'any 1982.

Característiques tècniques automotors (reformats):

Sèrie: 431
Tipus: Bo'Bo'
Unitats preservades: 1 (501)
Unitat construïdes: 3
Numeració: 431-501-6 a 431-503-2
Any de construcció: 1922 i 1936
Any de reconstrucció: 1973
Any retirada servei: 1998
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge: 1200 V=
Potencia: 287 kW
Motors: 4 X BBC
Longitud total entre topalls: 17551 mm
Pes total: 42 tm
Velocitat: 40 km/h
Seients total 2ª classe: 114
Construïdes per: BBC / Schlieren / MAN / CAF
Reconstruïdes per: Susundegui
Nota: Els diferents nombres amb què aquestes unitats han estat matriculades. De la numeració d'origen del M-1 al M-3 en el Ferrocarril Eléctrico del Guadarrama, va passar ser en l'any 1954, quan RENFE es va fer càrrec d'aquesta línia, a WM-101 a 103 i posteriorment amb la numeració UIC com 431-501 a 503.

Foto: J. Miquel