dimecres, 31 de gener del 2018

Locomotores dièsel sèrie 1600 de FEVE.


Aquesta sèrie de locomotores està dividida en tres subsèries: la 1a subsèrie són monocabines, la 2a i 3a subsèrie són bicabines.

Amb l'adquisició d'aquestes locomotores, el tràfic de trens de mercaderies, per tot el nord d'Espanya, des de Ferrol i Gijón fins a Santander, i fins i tot cap al País Bacs, es va millorar sensiblement.

La compra d'aquestes locomotores, va venir acompanyada de canvis i de modernització del servei, en efectuar-se en totes les línies de la xarxa, obres de gran importància.

Es va considerar que aquest tipus de locomotores, era l'idoni per als difícils itineraris del nord de la península Ibèrica.

La primera subsèrie, les monocabines, està basada en el model AD-16B d'Alsthom, encara que se li van efectuar algunes variacions per poder complir amb el plec de condicions imposat per FEVE. Aquestes locomotores varen entrant en servei en els anys 1982 a 1983 i varen ser construïdes per MTM de Barcelona.

La segona subsèrie, les bicabines, està també basades en el model AD-16B d'Alsthom, ja que en el catàleg d'aquesta empresa ja existia aquesta possibilitat i són mecànicament i elèctricament idèntiques que la primera subsèrie. Les locomotores d'aquesta subsèrie varen ser construïdes per MTM de Barcelona, en l'any 1985.

La tercera subsèrie, també bicabines, són quasi idèntiques a les de la segona subsèrie. Les locomotores d'aquesta subsèrie varen ser construïdes per GEC-Alsthom de València en l'any 1996, una de les diferències més importants és que el motor ja no el fabrica SCAM sinó que és fabricat amb llicència SCAM per Wärstilä de Finlàndia.

En les locomotores monocabinas, la caixa i el bastidor descansen sobre dos vogies de dos eixos cadascun. El bastidor està format per tres compartiments. En el primer i part frontal es troba el bloc pneumàtic amb els ventiladors dels motors de tracció. El segon conté l'equip de refrigeració del motor dièsel i en el tercer el grup electrogen i part elèctrica.

En les locomotores bicabinas, la caixa i el bastidor descansen sobre dos vogies de dos eixos cadascun. El bastidor està format per tres compartiments. En el primer i tercer es troben les cabines de conducció, en el segon el compartiment central es troba el bloc pneumàtic amb els ventiladors dels motors de tracció, l'equip de refrigeració del motor dièsel, grup electrogen i part elèctrica. L'amplitud més gran d'aquest tipus de carrosseria permet l'existència d'uns corredors interiors.

En la part inferior es troba el dipòsit de combustible amb capacitat per 3.000 litres.
Un dels avantatges del disseny dels vogies, és el seu fàcil accés i desmuntatge dels motors de tracció. La suspensió secundària està constituïda per 4 blocs elàstics de cautxú.
La locomotora està proveïda de tres sistemes de frenat: Fre pneumàtic, fre reostàtic i fre d'estacionament.
La cabina/s de conducció disposa d'un complet pupitre de comandament amb dos seients embuatats i giratoris. La cabina/s està aïllada tèrmicament i insonoritzada.
La protecció contra les sobre velocitats es realitza pel tall de l'arribada de combustible a la bomba d'injecció.
La refrigeració del motor dièsel està assegurada per un doble circuit d'aigua, la circulació de la qual es realitza mitjançant una bomba centrífuga accionada mecànicament pel mateix motor.
Els aparells de tracció i xoca, estan instal·lats en les testeres extremes del bastidor i són del tipus d'acoblament automàtic, Alliance Full Size.


En el transcurs dels anys i mida que han anat passant grans revisions, una de les modificacions més importants ha estat el canvi del motor per nous motors Cartepillar 3521B.

Característiques tècniques locomotores 1a subsèrie:

Sèrie: 1600.
Tipus: LDE.
Numeració: 1601 a 1614.
Rodament: Bo'Bo'.
Unitat de posades en servei: 14.
Unitats en servei: 7
Any de construcció: 1981 a 1983
Any de posada en servei: 1982
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel elèctrica
Longitud entre topalls: 13.324 mm
Pes: 58 tm.
Potencia: 1130 kW
Motor: SCAM-MGO V16 BZSHR
Generador: Alsthom AT-4
Motors de tracció: 4 X Alsthom TA-669 G
Velocitat: 70 km/h
Fabricada per: Alsthom, MTM i SCAM
Model: AD-16B

Característiques tècniques locomotores 2a subsèrie:

Sèrie: 1600
Tipus: LDE
Numeració: 1651 a 1660
Rodament: Bo'Bo'
Unitats posades en servei: 10
Unitats en servei: 7
Any de construcció: 1985
Any de posada en servei: 1985
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel elèctrica
Longitud entre topalls: 14.234 mm
Pes: 60,4 tm.
Potencia: 1130 kW
Motor: SCAM-MGO V16 BZSHR
Generador: Alsthom AT-4 5270V
Motors de tracció: 4 X Alsthom TF-669
Velocitat: 90 km/h
Fabricada per: Alsthom, MTM i SCAM
Model: AD-16B


Característiques tècniques locomotores 3a subsèrie:


Sèrie: 1600
Tipus: LDE
Numeració: 1661 a 1666
Rodament: Bo'Bo'
Unitats posades en servei: 6
Unitats en servei: 3
Any de construcció: 1995
Any de posada en servei: 1995
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel elèctrica
Longitud entre topalls: 14.234 mm
Pes: 56,6 tm.
Potencia: 1130 kW
Motor: SCAM-MGO V16 BZSHR
Generador: Alsthom AT-4 5270V
Motors de tracció: 4 X Alsthom TF-669
Velocitat: 90 km/h
Fabricada per: GEC-Alsthom i Wärstilä
Model: AD-16B


Nota: les il·lustracions provenen de postals.

diumenge, 28 de gener del 2018

Últim dia del Tramvia Blau (TMB).


Avui 28 de gener de 2018, ha circulat per últim dia el Tramvia Blau.

Segons l'Ajuntament de Barcelona, és un tancament provisional, per millorar el servei i la seguretat i la reordenació del emplaçament de les vies, diuen que tenen un pressupost d'11 M de €, però no ja cap document de l'actuació prevista, no espera que pugui tornar a funcionar abans de l'any 2020.


El gran problema d'aquest històric tramvia a estat la falta de manteniment per part de TMB.

Avui sota el crit de "EL TRAMVIA BLAU NO ÉS D'ADA COLAU" s'han celebrat uns actes: reivindicatiu i d'acomiadament.



Tramvia Blau, unitat 6.


Tramvia Blau, unitat 7.

Camió EBRO C-150
 (semblant a l'utilitzat com camió torre de manteniment de la línia aèria).

ARCA Pegaso 6038 EMT.



Grup, mudats amb vestits d'època.


Manifestació.

dijous, 25 de gener del 2018

Petit recull fotogràfic ferroviari de l'Empordà.

ADIF - Estació Portbou, 1970
ADIF - Estacio Portbou, 2006
Renfe - 447 + 449, Estació Portbou, 2012

Renfe - 252, Platja Garbet, 2010
Renfe - 447, Platja de Garbet, 2013
Renfe - 449, Figueres, 2013
Renfe - 103, Viaducte del Terri, Figueres, 2013
Renfe - 252 + 252, Estació Figueres Vilafant, 2013
ADIF - Estació Camallera (amb tercer carril no utilitzat), 2018  

dilluns, 22 de gener del 2018

Autobusos i autocars de Catalunya (XXII)

Seguim amb més Autobusos de Barcelona (TMB).


Sèrie 5000 (III)


Aquesta és la tercera vegada que és utilitzada aquesta numeració, 5000, per alguna sèrie d'autobusos de TMB.
A l'abril de l'any 2013, TMB va adjudicar a Volvo cinc autobusos del seu model 7900 Hybrid, un autobús híbrid. El primer d'ells va arribar a la cotxera de Triangle Ferroviari al novembre del mateix any 2013.
El març del 2016 es van posar en servei uns altres 12 Volvo 7900 híbrids.


Característiques tècniques:

Sèrie: 5000 (III)
Numeració: 5000 a 5016
Any d'entrada servei: 2013
Constructor: Volvo
Model: 7900 Hybrid
Motor model: Volvo D5K 240
Potencia motor dièsel: 176,52 kW
Motor elèctric: Volvo I-Sam
Potencia motor elèctric: 120 kW
Caixa transmissió: Volvo I-Shift
Longitud total: 12.000 mm.
Numero places assegudes: 32 +1
Numero de portes: 3


Sèrie 5400


El 4 de juliol de l'any 2012 va ser presentada la nova sèrie 5400.
Aquesta sèrie, corresponen als autobusos Man Lion's City Hybrid.
El prototipus d'aquesta sèrie va ser provat amb la calca 1100. Aquest prototip va ser renumerat com 5400, però sense perdre el seu característic color granat que el diferenciava de la resta de la sèrie. A més va ser el primer autobús de TMB a posseir indicador de línia i ruta en el lateral del vehicle.


Característiques tècniques:

Sèrie 5400
Numeració: 5400 a 5409
Any d'entrada servei: 2010 i 2012
Constructor: MAN
Model: Lion's City hyíbrid.
Motor model: MAN D0836 LOH74
Potencia motor dièsel: 180 kW
Potencia motors elèctrics: 2 X 75 kW
Caixa transmissió: ZF
Longitud total: 11.980 mm
Numero places assegudes: 27
Numero portes: 3


La unitat 6735 de la sèrie 6700.


Al març de l'any 2010 es va acabar la reforma del cotxe 6735, per convertir-ho de bus dièsel a híbrid, era el prototipus, la punta de llança d'un projecte anomenat Retrofit, en les quals TMB volia reformar un total de 40 vehicles, en una primera tanda. Va circular en prova per la nostra ciutat en els mesos d'estiu d'aquell any, comparant-lo amb un altre autobús del seu mateix model en versió dièsel per comparar despeses i noves característiques, el triat per la comparació va ser el 6730.
El 28 de setembre del 2010, l'híbrid 6735 va ser presentat a la premsa i a principi de l'any 2011 va començar a circular, avui en dia està assignat a la línia 6.


Característiques tècniques:

Sèrie: 6700
Any entrada en servei: 2011
Unitats: 1
Calca: 6735
Constructor: IVECO
Model: City Class
Motor model: Cursor
Potencia: 180,2 kW
Canvi automàtic: Voith 854.4.
Carrosseria: Noge
Model: Cittour
Numero portes: 3


dijous, 18 de gener del 2018

Autobusos i autocars de Catalunya (XXI)

Seguim amb més Autobusos de Barcelona (TMB).


Sèrie 1600

Els vehicles d'aquesta sèrie, són uns MAN's amb la nova carrosseria Castrosua, New City i la qual, presenta les següents novetats: modernització de les línies exteriors, les portes 1 i 2 poden obrir-se des de l'exterior, tenen una càmera de visió posterior incorporada, i els rètols LED són blancs, i incorpora nombrosos endolls per carregar de dispositius mòbils.


Característiques tècniques:

Sèrie: 1600
Any d'entrada en servei: 2017
Unitats: 18
Calca: 1600 a 1617
Constructor: MAN
Model: A-22A
Motor model: MAN E2876 LUH - GNC
Potencia: 200 kW
Carrosseria: Castrosua New City.
Longitud: metres
Numero de places segudes: 64
Places PMR: 2
Numero de portes: 3


Sèrie 2600 (II)


Aquesta sèrie d'autobusos Mercedes-Benz O530 Citaro eren tota una novetat en el moment de la seva presentació.
Els vehicles comprats per TMB han estat fabricats a la planta d'EvoBus Ibèrica en Sámano / Castro Urdiales (Cantàbria).
La seva carrosseria està revestida en xapa d'acer electrozincat d'alta resistència a la corrosió. Els frontals són de polièster.
Aquest tipus d'autobús presenta un desplaçament lateral en el diferencial de l'eix posterior que, a més, està construït en forma de pòrtic. Aquestes característiques permeten reduir en 200 mil·límetres l'altura del passadís del darrere.
En l'apartat elèctric, adopta el sistema multiplexat total, el quadre d'instruments ha substituït els tradicionals rellotges indicadors i els testimonis lluminosos per un display numèric.


Característiques tècniques:

Sèrie: 2600 (II)
Any d'entrada en servei: 1999 i 2001
Unitats: 35
Calca: 2600 a 2635
Constructor: Mercedes-Benz
Model: O530
Motor model: Mercedez-Benz OM 906 LA Euro III
Potencia: 205 kW
Canvi: ZF 6 HP 502
Carrosseria: EvoBus Citaro
Numero de places segudes: 26
Numero de portes: 3


Sèrie 3900


El 5 de març del 2013 es va presentar a la premsa, en l'Av. Maria Cristina de Barcelona, un nou autobús biarticulat de 24 metres de llarg i capacitat per 164 persones, era el primer vehicle d'aquestes dimensions dedicat al transport urbà de viatgers que circulaven per l'Estat espanyol. Aquest autobús formava part d'un lot de tres.
L'autobús és híbrid amb motor dièsel, situat en la part posterior. VanHool va oferir, la possibilitat d'una carrosseria aerodinàmica d'estil tramviari, en el seu model Exqui.City. La cabina de conducció està separada per una mampara de vidre.
El vehicle consta de quatre portes: les dues de davant s'utilitzen per a l'embarcament i estan equipades amb una validadora de títols cadascuna, les dues portes posteriors són per desembarcar. La primera porta disposa de rampa PMR. Totes les portes les obren els passatgers (tant de dins com de fora) una vegada la funció ha estat habilitat pel conductor.


Característiques tècniques:

Sèrie: 3900
Tipus: híbrids dièsel-elèctrics.
Any de posada en servei: 2013
Unitats: 3
Calca: 3200, 3201 i 3202
Constructor: VanHool
Model: Exqui.City
Motors: MAN i Siemens
Potencia: 218 kW
Tara: 22, 7 tm.
Longitud carrosseria: 23.820 mm
Numero de places segudes: 164
Numero de portes: 4