Aquesta sèrie de locomotores està dividida en tres subsèries: la 1a subsèrie són monocabines, la 2a i 3a subsèrie són bicabines.
Amb l'adquisició d'aquestes locomotores, el tràfic de trens de mercaderies, per tot el nord d'Espanya, des de Ferrol i Gijón fins a Santander, i fins i tot cap al País Bacs, es va millorar sensiblement.
La compra d'aquestes locomotores, va venir acompanyada de canvis i de modernització del servei, en efectuar-se en totes les línies de la xarxa, obres de gran importància.
Es va considerar que aquest tipus de locomotores, era l'idoni per als difícils itineraris del nord de la península Ibèrica.
La primera subsèrie, les monocabines, està basada en el model AD-16B d'Alsthom, encara que se li van efectuar algunes variacions per poder complir amb el plec de condicions imposat per FEVE. Aquestes locomotores varen entrant en servei en els anys 1982 a 1983 i varen ser construïdes per MTM de Barcelona.
La segona subsèrie, les bicabines, està també basades en el model AD-16B d'Alsthom, ja que en el catàleg d'aquesta empresa ja existia aquesta possibilitat i són mecànicament i elèctricament idèntiques que la primera subsèrie. Les locomotores d'aquesta subsèrie varen ser construïdes per MTM de Barcelona, en l'any 1985.
La tercera subsèrie, també bicabines, són quasi idèntiques a les de la segona subsèrie. Les locomotores d'aquesta subsèrie varen ser construïdes per GEC-Alsthom de València en l'any 1996, una de les diferències més importants és que el motor ja no el fabrica SCAM sinó que és fabricat amb llicència SCAM per Wärstilä de Finlàndia.
En les locomotores monocabinas, la caixa i el bastidor descansen sobre dos vogies de dos eixos cadascun. El bastidor està format per tres compartiments. En el primer i part frontal es troba el bloc pneumàtic amb els ventiladors dels motors de tracció. El segon conté l'equip de refrigeració del motor dièsel i en el tercer el grup electrogen i part elèctrica.
En les locomotores bicabinas, la caixa i el bastidor descansen sobre dos vogies de dos eixos cadascun. El bastidor està format per tres compartiments. En el primer i tercer es troben les cabines de conducció, en el segon el compartiment central es troba el bloc pneumàtic amb els ventiladors dels motors de tracció, l'equip de refrigeració del motor dièsel, grup electrogen i part elèctrica. L'amplitud més gran d'aquest tipus de carrosseria permet l'existència d'uns corredors interiors.
En la part inferior es troba el dipòsit de combustible amb capacitat per 3.000 litres.
Un dels avantatges del disseny dels vogies, és el seu fàcil accés i desmuntatge dels motors de tracció. La suspensió secundària està constituïda per 4 blocs elàstics de cautxú.
La locomotora està proveïda de tres sistemes de frenat: Fre pneumàtic, fre reostàtic i fre d'estacionament.
La cabina/s de conducció disposa d'un complet pupitre de comandament amb dos seients embuatats i giratoris. La cabina/s està aïllada tèrmicament i insonoritzada.
La protecció contra les sobre velocitats es realitza pel tall de l'arribada de combustible a la bomba d'injecció.
La refrigeració del motor dièsel està assegurada per un doble circuit d'aigua, la circulació de la qual es realitza mitjançant una bomba centrífuga accionada mecànicament pel mateix motor.
Els aparells de tracció i xoca, estan instal·lats en les testeres extremes del bastidor i són del tipus d'acoblament automàtic, Alliance Full Size.
En el transcurs dels anys i mida que han anat passant grans revisions, una de les modificacions més importants ha estat el canvi del motor per nous motors Cartepillar 3521B.
Característiques tècniques locomotores 1a subsèrie:
Sèrie: 1600.
Tipus: LDE.
Numeració: 1601 a 1614.
Rodament: Bo'Bo'.
Unitat de posades en servei: 14.
Unitats en servei: 7
Any de construcció: 1981 a 1983
Any de posada en servei: 1982
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel elèctrica
Longitud entre topalls: 13.324 mm
Pes: 58 tm.
Potencia: 1130 kW
Motor: SCAM-MGO V16 BZSHR
Generador: Alsthom AT-4
Motors de tracció: 4 X Alsthom TA-669 G
Velocitat: 70 km/h
Fabricada per: Alsthom, MTM i SCAM
Model: AD-16B
Característiques tècniques locomotores 2a subsèrie:
Sèrie: 1600
Tipus: LDE
Numeració: 1651 a 1660
Rodament: Bo'Bo'
Unitats posades en servei: 10
Unitats en servei: 7
Any de construcció: 1985
Any de posada en servei: 1985
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel elèctrica
Longitud entre topalls: 14.234 mm
Pes: 60,4 tm.
Potencia: 1130 kW
Motor: SCAM-MGO V16 BZSHR
Generador: Alsthom AT-4 5270V
Motors de tracció: 4 X Alsthom TF-669
Velocitat: 90 km/h
Fabricada per: Alsthom, MTM i SCAM
Model: AD-16B
Característiques tècniques locomotores 3a subsèrie:
Sèrie: 1600
Tipus: LDE
Numeració: 1661 a 1666
Rodament: Bo'Bo'
Unitats posades en servei: 6
Unitats en servei: 3
Any de construcció: 1995
Any de posada en servei: 1995
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel elèctrica
Longitud entre topalls: 14.234 mm
Pes: 56,6 tm.
Potencia: 1130 kW
Motor: SCAM-MGO V16 BZSHR
Generador: Alsthom AT-4 5270V
Motors de tracció: 4 X Alsthom TF-669
Velocitat: 90 km/h
Fabricada per: GEC-Alsthom i Wärstilä
Model: AD-16B
Nota: les il·lustracions provenen de postals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada