dimarts, 10 de juliol del 2018

Locomotora elèctrica sèrie 251 de Renfe.

Foto: A.Leroy
Davant la necessitat de millorar les infraestructures ferroviàries, durant la presidència de Renfe pel Sr. Don Alejandro Rebollo es redacta en 1974 el "Pla General de Ferrocarriles". L'any 1975 Renfe convoca un concurs internacional per a l'adquisició de 60 locomotores elèctriques d'alta potència. Les locomotores devien ser apta per a trens de viatgers i mercaderies per línies electrificades a 3 kV; havien de tenir una potència superior a 4500 kW per transportar trens de viatgers a una velocitat de 160 km/h; i havien de comptar amb 6 eixos per remolcar trens de més de 1000 tm en rampes de 20 mil·lèsimes, per evitar el patinatge de les rodes.

El concurs va ser guanyar pel consorci MTM - Krauss-Maffei i Brown-Boveri amb la sèrie 250, de les quals es fabricaren 40 unitats.

Degut el retràs de la posada a punt de les locomotores de la sèrie 250, es va optar en encarregar 30 locomotores elèctriques de gran potència a CAF-MELCO que havia quedat en segon lloc en el citat concurs.

La sèrie 251 de Renfe, deriva de la sèrie EF66 de la companyia Japanese National Railways (JNR). Les dues primeres locomotores van ser construïdes per Mitsubishi Electric Corporation (MELCO) al Japó, van arribar al port de Barcelona el 30 d'abril de 1982. La resta de la sèrie va ser construïda a Espanya per Construccions i Auxiliar de Ferrocarrils (CAF, Beasain) i Material i Construccions S.A. (MACOSA, València). També van participar en la seva construcció WESA i General Elèctrica Espanyola (GEE).

Aquestes locomotores tenen un rodatge Bo'Bo'Bo', cada vogia, està equipat d'un motor doble, Mitsubishi MB-3200-B3 (pràcticament igual al que equipen les 269 i 289). El control de la tracció es realitza mitjançant un dispositiu "chopper". Els vogies, són idèntics als de les sèries 269, 279 i 289, aquest també són bi-reductors, per la qual cosa poden treballar amb dues velocitats màximes: de 100 km/h (PV, mercaderies) i 160 km/h (GV, viatgers).


Característiques tècniques:

Sèrie: 251
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'Bo'
Unitats construïdes: 30
Numeració: 251-001-4 a 251-030-3
Any de construcció: 1982 a 1984
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3 kW CC
Potencia: 4560 kW
Motors: 3 X Mitsubishi MB-3200-B3
Esforç de tracció: 453 kN
Diàmetre rodes: 1250 mm
Longitud total entre topalls: 20.700 mm
Pes total: 138 tm
Velocitat: 100/160 km/h
Sistemes de fre: Fre elèctric reostàtic, aire comprimit i de buit.
Sistemes de seguretat: ASFA, Home mort, Tren-terra.
Acoblament: NO
Construïdes per: MELCO, CAF, MACOSA i GEE, MELCO, WESA.
Nota: Aquestes locomotores estaven inspirades estèticament, en les locomotores de la sèrie JNR66 de Japanese National Railways, pintades originalment de blau, amb les ratxetes platejades i una banda groga, en els anys 90 del segle passat varen ser pintades amb els colors corporatius de la U.N. de Tracción, grog i gris focs. Actualment totes llueixen els colors corporatius de Renfe: blanc i gris focs amb una banda morada. La locomotora 251.004-8, manté els colors originals després d'accedir l'Unitat de Negoci de Càrregues Renfe a una petició d'"indult" de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Gijón "Don Pelayo". És l'únic cas d'un vehicle del servei regular en Renfe, en el qual s'ha mantingut una librea antiga com a testimoniatge històric.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada