Aquesta sèrie de locomotores, sèrie 321 de Renfe o 2100 segons l'antiga numeració de Renfe, és una sèrie de locomotores dièsel-elèctriques.
Van ser adjudicades dins del concurs obert en l’any 1962, aquestes locomotores d'origen estatunidenc es van finançar en part gràcies a fons d'ajuda que oferia aquest país.
Aquesta sèrie, s’ha ajusta al disseny del model DL-500 d'ALCo, també anomenat "model FPD-9". Les primeres vuit van ser fabricades en la planta d'ALCo en Schenectady, la resta va ser repartida entre diferents constructors espanyols: Euskalduna, llicenciatària d'ALCo a Espanya, CAF I la Naval.
Primerament, van estar destinades als trens de viatgers i van estar assignades als dipòsits de Madrid Atocha, Ourense i Sevilla, posteriorment van ser destinades a tens de mercaderies.
En acabar la seva vida útil a Renfe, algunes van ser traspassades a ADIF, altres van ser venudes a empreses constructores i algunes van ser “retrochadas a 1676 mm” i venudes a l’Argentina.
Característiques tècniques:
Sèrie: 321
Antiga sèrie: 2100
Numeració: 321-001- 0 a 321-080-4
Antiga numeració: 2101 a 2180
Rodament: Co’Co’
Unitats posades en servei: 80
Any de construcció: 1965 a 1970
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Dièsel-elèctrica
Motor dièsel: ALCo 251-C3
Generador: GT581
Motors de tracció: 6 X GE761A1
Longitud entre topalls: 18.580 mm
Amplada: 3.048 mm
Alçada: 4.118 mm
Pes: 111 tm.
Potencia: 1.626 kW
Velocitat: 120 km/h
Fabricada per: ALCo, Euskalduna, CAF i Naval
Model: DL-500-S
Numero fabrica:
Comandament múltiple: 5 unitats
Cabines de conducció: 2
Altres usuaris que han utilitzat aquestes locomotores, sigui en regim de lloguer o de compra:
ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias), Renfe va traspassar les locomotores assignades a l'UN de Mantenimiento de Infraestructuras.
ACERALIA (ARCELORMITTAL), ha utilitzat 12 d’aquestes locomotores, entre els anys 1996 i l’any 2002 en regim de lloguer.
ALSA (National Express), dues unitats llogades a TECSA, per als seus trens turístics “Felipe II” i trens xàrters.
COMSA (CAPTRAIN), una unitat comprada, matriculada com 51 LOA 4894, Ex-2169 de Renfe, està apartada des de l’any 2014.
G&O (Grupo OHL) una unitat comprada.
NECSO (Nueva Entrecales, Cubiertas, Servicios y Obras) grup ACCIONA, ha utilitzat aquestes locomotores, algunes en regim de lloguer i la 2121 va ser comprada de segona mà.
TECSA, dues unitats comprades.
Tracción Rail (AZVI) – Va adquirir en l’any 2017, la 2121 a ACCIONA.
Vias y Construcciones, dues unitats comprades.
BAP (Buenos Aires Pacifico), aquesta companyia va adquirir 12 exemplars d’aquestes locomotores, van ser “retrochadas a 1676 mm”, abans de ser enviades a l’Argentina.
ALL (America Latina Logistica), aquesta empresa Argentina va heretar quasi totes les locomotores de BAP.
SEFEPA (Servicios Ferroviarios Patagónicos), aquesta empresa Argentina va adquirir dos exemplars d’aquesta sèrie de locomotores.