dilluns, 15 d’abril del 2024

El ferrocarril de la granja la Ricarda.

En haver sentit un comentari en una emissora de ràdio, vaig fer una petita recerca, i aquest és el resultat.

La granja "La Ricarda".



Fa més de cent anys, un empresari barceloní, el Sr. Eusébio Bertrand i Serra, amb uns criteris totalment oposats als d'especulació actuals, és a dir amb la visió de crear riquesa a llarg termini, va posar en marxa al Prat de Llobregat un projecte agró-industrial totalment modèlic: La granja experimental "La Ricarda".

Seria llavors quan el Sr. Bertrand, va iniciar un projecte innovador per a la producció de llet amb criteris radicalment oposats als llavors establerts. El Sr. Bertrand, es va dedicar a l'estudi de les noves tècniques higièniques que en aquells dies i després de la revolució que havia suposat la pasteurització en el tractament de la llet, havia renovat el sector a Europa.


La construcció de la granja de «La Ricarda» es va iniciar l'any 1909, i va ser productiva a partir de l'any 1911. La necessitat de grans quantitats de farratge i la precarietat de la xarxa de carreteres i camins de "El Prat" per facilitar un bon proveïment, va dur a la idea de convertir els amplis terrenys de maresmes que existien als voltants de la granja, en bones pastures, i camps de cultiu. En estudiar com sanejar els terrenys pantanosos per convertir-los en terrenys aptes per al cultiu agrícola, i donat de la proximitat de la platja, que permetia de disposar de grans quantitats de sorra com a material per drenar aquests terrenys, abans d'incorporar la capa de terra agrícola que permetria el cultiu d'aquells sòls, que a més es beneficiaven de la presència abundant aigua, es va decidir construir un petit ferrocarril.

Cuadres

Aquest ferrocarril era del tipus portàtil sistema «Decauville», instal·lat en l'any 1915, la seva longitud era de 3 kilòmetres, l'alimentació era per línia elèctrica àrea, el material mòbil estava compost per una o dues locomotores elèctriques, diverses vagonetes del tipus tremuja i diversos cotxes de passatgers del tipus jardinera.






Reconstrucció (any 2009)

La Granja de la Ricarda, també coneguda per «Cal Torrero», és un edifici modernista construït entre els anys 1909 i el 1910, originalment dedicat a la producció lletera, tal com abans he mencionat, va estar afectada per l'ampliació de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, i es va decidir la seva conservació.

L'actual "Granja La Ricarda" s'ha reconstruït amb forma de «E», corresponent a les tres torres, les dues naus que les unien, i les tres naus perpendiculars a l'estructura principal, tot i que aquestes tres naus s'han fet més curtes que les dues originals. Aquesta forma és la que s'havia previst als plànols originals de la granja de l'any 1909, tot i que l'original va acabar sent amb una forma semblant a una «F», l'edifici de la masoveria no s'ha reconstruït.

Actualment, està situada al sud del barri de la Barceloneta del Prat de Llobregat i és propietat d'AENA, que l'any 2010 va cedir-ne l'ús a l'Ajuntament del Prat.






PD. Algunes de les fotografies i dades extretes del núvol.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada