divendres, 30 de desembre del 2011

Gran Maqueta de Trens



En el barri de Gràcia, per aquestes Festes de Nadal s’ha instal·lat una gran maqueta de modelisme ferroviari, que mereix una visita.

Es una maqueta a escala HO, amb via Marklin, digitalitzada, d’una quinzena de metres de llarg en forma de “U”.

Alguna unitat de tren i de tramvia porta adaptada en el frontal una mini cámara de vídeo i l’ imatge del recorregut es projecte en dos pantalles.









dimarts, 27 de desembre del 2011

SPC – Swiss Vapeur Parc - Le Bouveret.


TPC – Transports Publics du Chablais.
AOMC – Aigle-Ollon-Monthey-Champéry.

CGN - Compagnie Générale de Navigation


Excursió de 1/2 dia. En el nostre cas, juny 2008, des de el Càmping Municipal de Aigle.

Com ja havia comentat a l’estació de Aigle i conflueixen varies línies de tren, per aquesta excursió utilitzarem el ferrocarril Aigle-Ollon- Monthey-Champéry.

El traçat d’aquesta línia surt de l’estació de Aigle en paral·lel a la línia principal dels Ferrocarrils Federals, se separa d’aquesta línia tot just en arribar als nous tallers del TPC situat a Châlex, descrivint una  grans corba arriba a l’estació d’ Ollon per  desprès de passar la línia del Ferrocarrils Federals en angle recta per mitja d’un pont per mes endavant i desprès d’haver creuat tota la plana del Roina, travessa aquest riu abans d’arribar a Monthey.

A Monthey l’estació dels AMOC (Monthey-Ville) i les del Ferrocarrils Federals (Monthey) no estan situades una al costat d’altre, cosa que es ben estranya a Suïssa, es  te que caminar uns minuts per anar d’una estació a l’altre. L’estació Monthey del Ferrocarril Federals pertany a la línia dita del “Tonkin” que uneix Evian (França) amb St-Maurice (Suïssa), sols esta operatiu el ramal suís, encara que existeixen projectes per posar en funcionament de nou tota la línia. Una unitat RABDe 560 ens portarà de Montney fins a Le Bouveret.
A Le Bouveret esta ubicat el Swis Vapor Parc, instal·lació de trena escala mol coneguda per ama’ns del ferrocarril a escala, la superfície del parc es de 17.000 m2, la longitud de les vies principals son de 1.700 metres mes 300 metres de vies secundaries, tot el circuit esta dotat de tres carrils per poder funcionar vehicles amb rodatge de 5” i 7 ¼”,  27 agulles, 5 túnels i 10 ponts forment aquest circuit en el que esta representat a escala els principals monuments del Valais i d’altres llocs suissos.
En front d’estació de Le Bouveret es troba el moll, des de aquí amb el vaixell Genéral-Guisan de la companyia CGN (Compagnie Générale de Navigation) ens portarà fins a Montreux i amb els Ferrocarrils Federal fins Aigle.

Característiques tècniques:

AOMC (TPC) – Aigle-Ollon-Monthey-Champéry

Línia:

Data d’inauguració (AOM): 3 d’abril de 1907    
Longitud: 23 Km.
Amplada via: 1.000 mm.
Electrificació: 1.500 V=

Material motor:

BDeh 4/4 Automotor.
Unitats: 3
Números: 501 a 503
Any de posta en servei: 1.987
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 656 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 30 / 65 Km/h
Seients 2ª classe: 32
Constructor: Vevey

Bt remolc amb cabina.
Unitats: 2
Números: 531 i 532
Any de posta en servei: 1.987
Disposició eixos: BB
Seients 2ª classe: 40
Normalment acoblats a les unitats 501 a 503

BDeh 4/4 Automotor.
Unitats: 4
Números: 511 a 514
Any de posta en servei: 1.954
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 368 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 18 / 50 Km/h
Seients 2ª classe: 40

Beh 4/8 Automotor.
Unitats: 2
Números: 591 i 592
Any de posta en servei: 2.00º
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 1000 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 30 / 70 Km/h
Seients 2ª classe: 96
Construïts: Bombardier Vevey / Stadler

Be 4/4 Automotor.
Unitats: 4
Números: 101 a 103 i 105
Any de posta en servei: 1.966
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 382 kW.
Velocitat màxima: 65 Km/h
Seients 2ª classe: 44

Bt remolc amb cabina.
Unitats: 2
Números: 132 i 134
Any de posta en servei: 1.987
Disposició eixos: BB
Seients 2ª classe: 40
Normalment acoblats a les unitats 101 a 105
  
CGN - Compagnie Générale de Navigation 

Vaixell: Général-Guisan
Any posta en servei 1.964
Capacitat: 700  pers.
Eslora:50.2  m
Potencia:2x365 Kw

dissabte, 24 de desembre del 2011

Glacier 3000.


TPC – Transports Publics du Chablais.
ASD – Aigle-Le Sepey-Les Diablarets.

Excursió d’un dia. En el nostre cas, juny 2008, teníem la nostra base en el Càmping Municipal de Aigle.
Com ja havia comentat a l’estació de Aigle i conflueixen varies línies de tren, per aquesta excursió utilitzarem el ferrocarril Aigle-Le Sápey-Les Diablarets (ASD) que pertany a TPC.

El traçat d’aquesta línia surt de l’estació de Aigle en sentit contrari a les vies de AL, la via transcorre per dins del poble tot seguint les Av. de Loés, Av. du Chamossaire i Av. Veilon, fins l’estació Aigle-Dépôt TPC-ASD (tallers), a partir d’aquesta estació remunta una forta pendent tot fen corbes i contracorbes entre les vinyes per arribar al bosc, túnels, ponts espectacular d’un sol arc, com el de Vanel o el de Planches, tot seguint la Vellée des Ormonts per la vesant esquerra del Grande Eau, aquesta es la línia mes bella del TPC. En arribar a l’estació de Le Sepey s’ha efectua un canvi de sentit per entrar en la vall dels Diablarets tot continuant seguint el curs del Grande Eau, desprès de haver transcorreguts 45 minuts des de la sortida de Aigle s’arriba al Diablarets.
El Diablarets es una famós lloc de repòs, que te unes fortes infraestructures per practicar els deports d’hivern, comparteix el domini esquiable amb Gstaad i Villars.

Enfront de l’estació es troba l’oficina de correus, d’aquesta surt el cotxe postal que ens portarà amb 15 minuts fins el Col-du-Pillon.
 En el Col-du-Pillon es troba l’estació inferior del funicular aeri anomenat Glacier 3000, aquest aeri consta de dos seccions.

Des de l’estació superior del funicular aeri es por pujar per un camí amb escales fins el cim del Scex Rouge (2.971 m.), el panorama ens envolta 360º, es divisen mes de 24 cims de mes de 4.000 metres d’altitud: Eiger, Mönch, Jungfrau Cerví, Montblanc, etc.
A la tornada en el Col-du-Pillon torna a prendre el cotxe postal però en direcció Gstaad, 45 minuts, una de les estacions d’esquí mes famoses i glamoroses dels Alps. Des de Gstaad prendre un del trens regional del Montreux-Oberland-Bahn (MOB) per arribar a Montreux i d’aquí a Aigle amb els Ferrocarril Federals, (tot una volta).
  
Característiques tècniques ASD (TPC) – Aigle – Le Sepey – Les Diablarets

Línia:

Data d’inauguració: 7 de Juliol de 1914 
Longitud: 23 Km.
Amplada via: 1.000 mm.
Electrificació: 1.500 V=

Material motor:
BDe 4/4 Automotor històrics.
Unitats: 2
Números: 1 i 2
Any de posta en servei: 1.913
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 240 kW.
Velocitat màxima:  50
Seients 2ª classe: 40

B2 Vago passatgers històric
Unitats: 1
Números: 35
Any de posta en servei: 1.913
Disposició eixos: BB
Seients 2ª classe:

B2r Vago passatgers històric
Unitats: 1
Números: 34
Any de posta en servei: 1.913
Disposició eixos: BB
Seients 2ª classe:

By Vago passatgers descobert
Unitats: 2
Números: 883 i 884
Any de posta en servei: 1.995
Disposició eixos: AA
Seients 2ª classe:
BDe 4/4 Automotor.
Unitats: 4
Números: 401 a 404 (abans 303 a 305)
Any de posta en servei: 1.987
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 820 kW.
Velocitat màxima: 65
Seients 2ª classe: 32
Constructor: Vevey

Bt remolc amb cabina.
Unitats: 3
Números: 431, 432 i 434
Any de posta en servei: 1.987
Disposició eixos: BB
Seients 2ª classe: 40
Normalment acoblats a les unitats 401 a 404

Arst remolc amb cabina.
Unitats: 1
Números: 433
Any de posta en servei: 1.987
Disposició eixos: BB
Seients 1ª classe: 
Normalment acoblat a les unitats 401 a 404

Les Diablarets - Glacier 3000 (1ª Secció)

Funicular Aeri
Any de posta en servei: 1.999.
Tipus:  125-PB.
Longitud:  1.952 m.
Estació inferior: Col-du-Pillon (1.546 msnm).
Estació Superior: Cabane (2.528 msnm).
Desnivell:  982 m.
Gradient: 125 %
Pilones: 3
Motorització: Eléctrica.
Velocitat: 10 m/seg.
Cabines : 2
Capacitat per cabina: 125+1 persones.
Capacitat: 1.200 persones/hora.
Fabricant:  Doppelmayr - Gangloff

Les Diablarets - Glacier 3000 (2ª Secció)

Funicular Aeri
Any de posta en servei: 1.999.
Tipus:  125-PB.
Longitud:  1.662 m.
Estació inferior: Col Cabane (2.531 msnm).
Estació Superior: Glacier-des-Diablarets (2.948 msnm).
Desnivell:  417 m.
Motorització: Eléctrica.
Velocitat:  9 m/seg.
Cabines : 2
Capacitat per cabina: 125+1 persones.
Capacitat: 1.250 persones/hora.
Fabricant:  Doppelmayr - Gangloff

dijous, 15 de desembre del 2011

La Berneuse.


TPC – Transports Publics du Chablais.
AL – Aigle-Lesyn.

Excursió d’un dia. En el nostre cas, juny 2008, teníem la nostra base en el Càmping Municipal de Aigle.
L’estació de Aigle es intermodal sense cap dubte. Ferrocarrils Federals (SBB-CFF-FFS), ferrocarrils de via estreta del TPC: línies Aigle-Lesyn (AL), Aigle-Le Sápey-Les Diablarets (ASD), Aigle-Ollon- Monthey-Champéry (AOMC) i autobusos. Fins l’any 2.007 les vies de les diferents companyies estaven sense andanes, compartint la plaça de l’estació amb els altres mitjans de transport.

Per realitzar aquesta excursió partint de l’estació de Aigle, el traçat de la via transcorre per dins del poble com si fos un tramvia, fins l’estació Depot AL (tallers de AL), en aquesta estació s’ha efectua un canvi de sentit i pren la cremallera just a la sortida. La línia va remuntant la vesant de la muntanya tot travessa’n les vinyes tant reconegudes d’aquesta població fins arribar al seu destí a una altitud de 1.450 metres.  Lesyn es un autèntic balcó amb vistes a la vall del Roine, al cor dels Alps,  i esta situada, com diuen els suissos “sous le soleil exactement”.
Des de l’estació Lesyn-Fedey per arribar al  telecabina que puja a la Berneuse, tindre'm que caminar 15 minuts (800 m).

La Berneuse es un pic menor (2.048 m)  situat al costat de les Tours d’ Aï, Mayen i  Famelon, en les Alps Bernesos.

Es conegut per el seu restaurant giratori “Le Kurlos” construït dins d’una estructura totalment recoberta de vidres. Les vistes abasten des de el Llac de Leman, la Rivière de Vaud, el Jura i la vall del Roine.
El restaurant gira 360 graus en una hora i mitja. Durant aquest temps, desfilen per davant nostre el Cervi, el Mont Blanc, Les Dents du Midi, Le Grand Combin,  l’Eiger  i  altres  pics  dels  Alps.

En una bona zona per fer senderisme, per baixar existeix un sender que en  1 hora 45 minuts i desprès de salvar un desnivell de 700 metres (5 Km.),  ens tornarà a situar a l’estació de Lesyn-Fedey, tot passant per el llac d’Aï.
  
Característiques tècniques:

AL (TPC) – Aigle – Lesyn

Línia: 

Data d’inauguració: 1.898.
Longitud: 6,2 Km. (5,2 Km. Amb cremallera Abt).
Màxim gradient: 200 0/00
Amplada via: 1.000 mm.
Electrificació: 1.500 V=
Existeix el projecte de fer arribar el tren cremallera fins el mateix cim de la Berneuse.

Material motor:

Arseh 2/4 Automotor històric, configuració Saló.
Unitats: 1
Numero: 201
Any de posta en servei: 1.946
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 250 kW.
Velocitat màxima adherència/cremallera: 15/25
Seients 1ª classe: 20
 BDeh 2/4 Automotor.
Unitats: 2
Números: 202 i 203
Any de posta en servei: 1.946
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 250 kW.
Velocitat màxima adherència/cremallera: 15/25
Seients 2ª classe: 48

BDeh 4/4 Automotor
Unitats: 2
Números: 301 i 302
Any de posta en servei: 1.966
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 596 kW.
Velocitat màxima adherència/cremallera: 24/40
Seients 2ª classe: 48

Bt remolc amb cabina.
Unitats: 2
Números: 351 i 352
Any de posta en servei: 1.966
Disposició eixos: BB
Seients 2ª classe: 48
Normalment acoblats a les unitats 301 i 302.
BDeh 4/4 Automotor.
Unitats: 3
Números: 311 a 313 (abans 303 a 305)
Any de posta en servei: 1.987
Disposició eixos: (BB) Emu-1
Potencia: 836 kW.
Velocitat màxima adherència/cremallera: 25/40
Seients 2ª classe: 32
Constructor: Vevey

Bt remolc amb cabina.
Unitats: 3
Números: 361 a 363 (abans 353 a 355)
Any de posta en servei: 1.987
Disposició eixos: BB
Seients 2ª classe: 40
Normalment acoblats a les unitats 361 a 363.
  
TLSA – Lesyn – La Berneuse

Telecabina.
Any de posta en servei: 1.992.
Tipus:  6-MGD.
Longitud:  1.871 m.
Estació inferior: 1.336 msnm.
Estació Superior: 2.041 msnm.
Desnivell:  705 m.
Pilones: 17
Motorització: Eléctrica, Automatització: SISAG
Velocitat: 5 m/seg.
Cabines : 36
Capacitat per cabina: 6 persones.
Capacitat: 900 persones/hora.
Fabricant:  Städeli - CWA