NSB – Norges
Statsbaner
Flam es un petit
poble situat en el fons del fiord de Sognefjorden.
En qualsevol viatge
a Noruega no es deu de deixar de fer una visita al Flambana (2002).
En el nostre cas
ven agafar un tren regional a l’estació de Voss per dirigir-nos cap l’estació
de Myrdal, capçalera de la línia de Flam, ramal de la via principal de Oslo a
Bergen, aquesta estació no te connexió per carretera, sol un camí que puja de
Flam.
El recorregut entre
Voss i Myrdal es a traves d’una zona de boscos, prats, zones pantanoses i
llacs, just abans d’arribar a Myrdal es recorre el túnel de Gravhalstunnelen
de5.311 metres de longitud.
A l’estació de
Myrdal s’efectua al transbordament al tren de Flam, aquest tren esta composat
de dos locomotores de la Sèrie El.17, una al davant del tren i un altre al darrera,
i un conjunt de vagons de passatgers variable, en el nostre cas portava 8
vagons.
No ja en el mon cap
mes tren d’adherència que superi un desnivell superior. El recorregut es d’una
vintena de kilòmetres que es fan en una hora, durant el recorregut es passa per
una vintena de túnels i s’ha a travessa al riu en el fons de la vall. Tot just començar el recorregut s’entra en un
túnel en espiral acabat en una galeria que dona una vista fantàstica de la
vall, la parada mes espectacular es la de la cascada de les fades. En arribar a
Flam un petit museu del ferrocarril, Flamsbana Museet, ens permet conèixer
millor l’historia d’aquesta línia.
Característica de
la línia.
Longitud: 20, 2 Km
Diferencia d’altitud: 863,5 m.
Estació superior: Myrdal, 865,5 msnm.
Estació inferior: Flam, 2 msnm
Gradient: 55 0/00
Radi mínim corba: 130 m.
Amplada via: 1435 mm
Electrificació: 15 kV 16 2/3 Hz.
Temps viatge: aproximadament 60 minuts.
Túnels: 20
Ponts: 1
Túnels artificials: 4
Estacions: 8
Característiques locomotores:
Classe: El.17
Disposició eixos: Bo’Bo’
Unitats: 6
Numeració: 2227 a 2232
Any posta en servei: 1.987
Potencia: 3.000 kW
Esforç de tracció: 240 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 150
Característiques
locomotores retirades:
Classe: El.9
Disposició eixos: Bo’Bo’
Unitats: 3
Numeració: 2062 a 2064
Any posta en servei: 1.944
Retirades l’any: 1.989
Potencia: 712 kW
Esforç de tracció: 108 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 60
Classe: Ska.207
Disposició eixos: Bo
Unitats: 2
Numeració: 2073 i 2074
Any posta en servei: 1.932
Retirades l’any:
Potencia: 32 kW
Esforç de tracció:
Motorització: Eléctrica Bateries
Velocitat:
Constructor: NEBB
Nota: Utilitzats per moviments de vagons dins el
vaixell transbordadors.
Característiques automotors:
Classe: BM.69.C
Disposició eixos: EMU-3
Unitats: 14
Composició: BM69C + B69C + BS69C
Any posta en servei: 1.975
Potencia: 1.188 kW
Esforç de tracció: 130 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 130
Capacitat 2ª
classe: 301 seients.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada