diumenge, 12 de febrer del 2012

Flambana


NSB – Norges Statsbaner




Flam es un petit poble situat en el fons del fiord de Sognefjorden.

En qualsevol viatge a Noruega no es deu de deixar de fer una visita al Flambana (2002).

En el nostre cas ven agafar un tren regional a l’estació de Voss per dirigir-nos cap l’estació de Myrdal, capçalera de la línia de Flam, ramal de la via principal de Oslo a Bergen, aquesta estació no te connexió per carretera, sol un camí que puja de Flam.

El recorregut entre Voss i Myrdal es a traves d’una zona de boscos, prats, zones pantanoses i llacs, just abans d’arribar a Myrdal es recorre el túnel de Gravhalstunnelen de5.311 metres de longitud.

A l’estació de Myrdal s’efectua al transbordament al tren de Flam, aquest tren esta composat de dos locomotores de la Sèrie El.17, una al davant del tren i un altre al darrera, i un conjunt de vagons de passatgers variable, en el nostre cas portava 8 vagons.

No ja en el mon cap mes tren d’adherència que superi un desnivell superior. El recorregut es d’una vintena de kilòmetres que es fan en una hora, durant el recorregut es passa per una vintena de túnels i s’ha a travessa al riu en el fons de la vall.  Tot just començar el recorregut s’entra en un túnel en espiral acabat en una galeria que dona una vista fantàstica de la vall, la parada mes espectacular es la de la cascada de les fades. En arribar a Flam un petit museu del ferrocarril, Flamsbana Museet, ens permet conèixer millor l’historia d’aquesta línia.

Característica de la línia.

Longitud: 20, 2 Km
Diferencia d’altitud: 863,5 m.
Estació superior: Myrdal, 865,5 msnm.
Estació inferior: Flam, 2 msnm
Gradient: 55 0/00
Radi mínim corba: 130 m.
Amplada via: 1435 mm
Electrificació: 15 kV 16 2/3 Hz.
Temps viatge: aproximadament 60 minuts.
Túnels: 20
Ponts: 1
Túnels artificials: 4
Estacions: 8

Característiques locomotores:

Classe: El.17
Disposició eixos: Bo’Bo’
Unitats: 6
Numeració: 2227 a 2232
Any posta en servei: 1.987
Potencia: 3.000 kW
Esforç de tracció: 240 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 150




Característiques locomotores retirades:

Classe: El.9
Disposició eixos: Bo’Bo’
Unitats: 3
Numeració: 2062 a 2064
Any posta en servei: 1.944
Retirades l’any: 1.989
Potencia: 712 kW
Esforç de tracció: 108 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 60



Classe: Ska.207
Disposició eixos: Bo
Unitats: 2
Numeració: 2073 i 2074
Any posta en servei: 1.932
Retirades l’any:
Potencia: 32 kW
Esforç de tracció:
Motorització: Eléctrica Bateries
Velocitat:
Constructor: NEBB
Nota: Utilitzats per moviments de vagons dins el vaixell transbordadors.

Característiques automotors:

Classe:  BM.69.C
Disposició eixos: EMU-3
Unitats: 14
Composició: BM69C + B69C + BS69C
Any posta en servei: 1.975
Potencia: 1.188 kW
Esforç de tracció: 130 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 130
Capacitat  2ª classe: 301 seients.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada