divendres, 13 d’abril del 2012

RB – Rigi Bahn (I)


La muntanya del Rigi es coneguda com la Reina de les Muntanyes “Königin der Berge”, aquest cim te una altitud de 1800 metres .


L’accés a aquesta muntanya ens permet utilitzar varis medis de transports diferents: tren, vaixell, trens cremallera, autobús, funiculars aeris, etc.
Excursió realitzada des de el càmping TCS de Horw, 1 dia (2003).

Des de Horw un tren regional de la companyia LSE (Luzern-Stans-Engelberg), avui ZB (Zentral Bahn), ens porta fins a Lucerna.

Davant mateix de la monumental estació d’aquesta ciutat , esta situat el embarcador dels vaixells que naveguen per el  Llac dels Quatre Cantons. Des d’aquet embarcador agafarem un dels vaixells de la companyia SGV  (Schiffarhrtsgesellschaft des Vierwaldstättersees) que ens portarà fins a la localitat de Vitzanau.


Des de la població de Vitznau un tren cremallera de la companyia RB (Rigi Bahn), abans VRB (Vitznau Rigi Bahn) , ens portarà fins al cim del Rigi.
Aquest ferrocarril de muntanya va ser el primer ferrocarril a utilitzar el sistema de cremallera, va ser dissenyat per el Sr. Niklaus Riggengach i va ser inaugurat l’any 1871, la llicencia concedida per el Cantó de Lucerna sol va permetre arribar fins a l’actual estació de Staffel, en el límit amb el Cantó de Schwyz, el cim del Rigi esta situat en aquet últim Cantó.

 Des del pic del Rigi es gaudeix d'una bella vista panoràmica dels Alps, de tretze llacs i del  Mittelland Suïs fins a Alemanya i França.

Una caminada tots descendent per els costat de les vies ens portarà fins a Staffel punt de separació de les vies dels antics VRB i ARB. Tot seguint les del VRB el camí ens conduirà fina a Rigi Kaltbad, aquest es un bon lloc per dinar, des de la terrassa del Hotel Alpina, situat en front de l’estació es pot dinar tot seguint el moviment ferroviari. 


Desprès de haver dinar un funicular aeri, LWRK (Luftseilbahn Weggis-Rigi Kaltbad) que també pertany a la companyia RB, ens baixarà fins a la localitat de Weggis, situada a la vorera del Llac dels Quatre Cantons.

Aquí tornarem a pujar a un dels vaixell de la companyia SGV, que si tenim temps es convenient agafar-lo en direcció Flülen, aquet fet ens permet de  donar la volta per tot el Llac dels Quatre Cantons, abans de deixar-nos a Lucerna de nou.

Característiques tècniques

RB  - Rigi Bahn  (VRB - Vitznau Rigi Bahn)

Ferrocarril a cremallera.
Any de posta en servei: 21 de maig de 1871
Amplada via: 1435 mm
Sistema cremallera: Riggenbach
Longitud: 6850 m.
Desnivell: 1313 m.
Túnels: 1
Ponts: 7
Gradient: 25 %
Estació inferior: Vitznau, 439 msnm.
Estació superior: Rigi Kulm, 1752 msnm.
Electrificació: 1500 V=
Velocitats màxima permesa: 9-15-23-30 Km/h
Duració del trajecte: 30 minuts.

Locomotores a Vapor amb cremallera

 Classe: H 1/2
Unitats: 1
Numero: 7
Any posta en servei: 1871
Restaurada l’any: 1996
Disposició eixos: 2z
Potencia: 100 kW
Velocitat màxima: 9 km/h.

 Classe: H 2/3
Unitats:2
Números: 16 i 17
Any posta en servei: 1923
Disposició eixos: 2zz1’
Potencia: 340 kW
Velocitat màxima: 9 km/h.
Construïdes per: SLM

Locomotora elèctrica amb cremallera

 Classe: He 2/2
Unitats:1
Número: 18
Any posta en servei: 1938
Disposició eixos: 2zz
Potencia: 335 kW
Velocitat màxima: 18 km/h.
Voltatge: 1500 V=
Construïda per: SLM/BBC

Tractor maniobres a bateries

Classe:  Ta 2/2
Unitats:1
Número: 1
Any posta en servei: 1982
Disposició eixos: B
Potencia: 7 kW
Velocitat màxima: 8 km/h.
Voltatge: 2X40 V= 300 Ah
Construït per: Standler

Automotors elèctrics amb cremallera

Classe: Bhe 2/4
Unitats: 4
Números: 1 a 4
Any posta en servei: 1937 i 1954 (Nr. 4)
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 335 kW
Velocitat màxima: 18 km/h.
Voltatge: 1500 V=
Numero passatgers 2ª classe: 64
Construïts per: SLM/BBC

Classe: Bhe 4/4
Unitats: 1
Número: 5
Any posta en servei: 1965
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 870 kW
Velocitat màxima:  30 km/h.
Voltatge: 1500 V=
Numero passatgers 2ª classe: 62
Construïts per: SLM/BBC

 Classe: Bhe 4/4
Unitats: 2
Números: 21 i 22
Any posta en servei: 1986
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 824 kW
Velocitat màxima: 30 km/h.
Voltatge: 1500 V=
Numero passatgers 2ª classe: 74
Construïts per: SLM/SIG/BBC

LWRK - Luftseilbahn Weggis-Rigi Kaltbad

Funicular Aeri clàssic.
Any de posta en servei: 1968
Renovat l’any:1993
Tipus:  76-PB.
Longitud: 2330 m.
Estació inferior: Weggis, 499 msnm.
Estació Superior: Rigi Kaltbad, 1423 msnm.
Desnivell:  924  m.
Inclinació mitja: 44,3  %
Inclinació màxima: 79 %
Motorització: elèctrica, situada en l’estació inferior
Potencia: 740 kW
Contrapès: Situat en l’estació superior
Diàmetre cable portador: 48 mm
Diàmetre cable tractor: 34 mm
Numero Pilones: 3
Velocitat:  9 m/seg.
Cabines :  2
Capacitat per cabina:  76 + 1 persones.
Duració viatge: 6 minuts i mig.
Capacitat:  600 persones/hora.
Fabricant:   Garaventa

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada