La muntanya del
Rigi es coneguda com la Reina de les Muntanyes “Königin der Berge”, aquest cim
te una altitud de 1800 metres .
L’accés a aquesta muntanya ens permet utilitzar varis medis
de transports diferents: tren, vaixell, trens cremallera, autobús, funiculars
aeris, etc.
Excursió realitzada des de el càmping TCS de Horw, 1
dia (2003).
Des de Horw un tren regional de la companyia LSE
(Luzern-Stans-Engelberg), avui ZB (Zentral Bahn), ens porta fins a Lucerna.
Davant mateix de la
monumental estació d’aquesta ciutat , esta situat el embarcador dels vaixells
que naveguen per el Llac dels Quatre
Cantons. Des d’aquet embarcador agafarem un dels vaixells de la companyia SGV (Schiffarhrtsgesellschaft des
Vierwaldstättersees) que ens portarà fins a la localitat de Vitzanau.
Des de la població de Vitznau un tren cremallera de la
companyia RB (Rigi Bahn), abans VRB (Vitznau Rigi Bahn) , ens portarà fins al
cim del Rigi.
Aquest ferrocarril de muntanya va ser el primer
ferrocarril a utilitzar el sistema de cremallera, va ser dissenyat per el Sr.
Niklaus Riggengach i va ser inaugurat l’any 1871, la llicencia concedida per el
Cantó de Lucerna sol va permetre arribar fins a l’actual estació de Staffel, en
el límit amb el Cantó de Schwyz, el cim del Rigi esta situat en aquet últim
Cantó.
Des del pic del Rigi es gaudeix d'una bella
vista panoràmica dels Alps, de tretze llacs i del Mittelland Suïs fins a Alemanya i França.
Una caminada tots
descendent per els costat de les vies ens portarà fins a Staffel punt de
separació de les vies dels antics VRB i ARB. Tot seguint les del VRB el camí ens
conduirà fina a Rigi Kaltbad, aquest es un bon lloc per dinar, des de la terrassa
del Hotel Alpina, situat en front de l’estació es pot dinar tot seguint el
moviment ferroviari.
Desprès de haver
dinar un funicular aeri, LWRK (Luftseilbahn Weggis-Rigi Kaltbad) que també
pertany a la companyia RB, ens baixarà fins a la localitat de Weggis, situada a
la vorera del Llac dels Quatre Cantons.
Aquí tornarem a pujar
a un dels vaixell de la companyia SGV, que si tenim temps es convenient agafar-lo
en direcció Flülen, aquet fet ens permet de donar la volta per tot el Llac dels Quatre
Cantons, abans de deixar-nos a Lucerna de nou.
Característiques tècniques
RB - Rigi Bahn
(VRB - Vitznau Rigi Bahn)
Ferrocarril
a cremallera.
Any
de posta en servei: 21 de maig de 1871
Amplada
via: 1435 mm
Sistema
cremallera: Riggenbach
Longitud:
6850 m.
Desnivell:
1313 m.
Túnels:
1
Ponts:
7
Gradient:
25 %
Estació
inferior: Vitznau, 439 msnm.
Estació
superior: Rigi Kulm, 1752 msnm.
Electrificació:
1500 V=
Velocitats
màxima permesa: 9-15-23-30 Km/h
Duració
del trajecte: 30 minuts.
Locomotores
a Vapor amb cremallera
Classe:
H 1/2
Unitats:
1
Numero:
7
Any
posta en servei: 1871
Restaurada
l’any: 1996
Disposició
eixos: 2z
Potencia:
100 kW
Velocitat
màxima: 9 km/h.
Classe:
H 2/3
Unitats:2
Números:
16 i 17
Any
posta en servei: 1923
Disposició
eixos: 2zz1’
Potencia:
340 kW
Velocitat
màxima: 9 km/h.
Construïdes
per: SLM
Locomotora
elèctrica amb cremallera
Classe:
He 2/2
Unitats:1
Número:
18
Any
posta en servei: 1938
Disposició
eixos: 2zz
Potencia:
335 kW
Velocitat
màxima: 18 km/h.
Voltatge:
1500 V=
Construïda
per: SLM/BBC
Tractor
maniobres a bateries
Classe: Ta 2/2
Unitats:1
Número:
1
Any
posta en servei: 1982
Disposició
eixos: B
Potencia:
7 kW
Velocitat
màxima: 8 km/h.
Voltatge:
2X40 V= 300 Ah
Construït
per: Standler
Automotors
elèctrics amb cremallera
Classe:
Bhe 2/4
Unitats:
4
Números:
1 a 4
Any
posta en servei: 1937 i 1954 (Nr. 4)
Disposició
eixos: EMU-1
Potencia:
335 kW
Velocitat
màxima: 18 km/h.
Voltatge:
1500 V=
Numero
passatgers 2ª classe: 64
Construïts
per: SLM/BBC
Classe:
Bhe 4/4
Unitats:
1
Número:
5
Any
posta en servei: 1965
Disposició
eixos: EMU-1
Potencia:
870 kW
Velocitat
màxima: 30 km/h.
Voltatge:
1500 V=
Numero
passatgers 2ª classe: 62
Construïts
per: SLM/BBC
Classe:
Bhe 4/4
Unitats:
2
Números:
21 i 22
Any
posta en servei: 1986
Disposició
eixos: EMU-1
Potencia:
824 kW
Velocitat
màxima: 30 km/h.
Voltatge:
1500 V=
Numero
passatgers 2ª classe: 74
Construïts
per: SLM/SIG/BBC
LWRK
- Luftseilbahn Weggis-Rigi Kaltbad
Funicular
Aeri clàssic.
Any
de posta en servei: 1968
Renovat
l’any:1993
Tipus: 76-PB.
Longitud:
2330 m.
Estació
inferior: Weggis, 499 msnm.
Estació
Superior: Rigi Kaltbad, 1423 msnm.
Desnivell: 924 m.
Inclinació
mitja: 44,3 %
Inclinació
màxima: 79 %
Motorització:
elèctrica, situada en l’estació inferior
Potencia:
740 kW
Contrapès:
Situat en l’estació superior
Diàmetre
cable portador: 48 mm
Diàmetre
cable tractor: 34 mm
Numero
Pilones: 3
Velocitat:
9 m/seg.
Cabines
: 2
Capacitat
per cabina: 76 + 1 persones.
Duració
viatge: 6 minuts i mig.
Capacitat:
600 persones/hora.
Fabricant: Garaventa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada