Eusko Trenbideak
Ferrocarriles y Transportes Suburbanos de Bilbao
Aquestes unitats de tren neixen a causa de l'ampliació de la xarxa electrificada a 1500 V a les línies de Bilbao-Lezama, Matico-Azbarren i Lutxana-Mungia, pertanyents als Ferrocarriles y Transportes Suburbanos de Bilbao (FTS), ja que el vell material era insuficient.
Per ser el servei totalment de rodalia, la Companyia va pensar en una unitat elèctrica. Per això va sol·licitar a la Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) radicada a Sestao, 10 unitats compostes de cotxe motor i remolc amb cabina. La part elèctrica va ser encomanada a Constructora Nacional de Maquinària Elèctrica (CENEMESA).
Rebudes en l'any 1953, la seva decoració exterior va ser similar a la resta de material de la Companyia, verd fosc amb una franja central groga.
Al principi, els equips elèctrics anaven distribuïts entre el cotxe motor i el remolc, la qual cosa feia que els motors no poguessin ser independents. El fre era pneumàtic, d'aire comprimit.
Pel que fa a l'interior, disposava de tres departaments de seients amb 2 plataformes d'accés amb portes corredisses manuals de doble fulla. La caixa està composta d'un bastidor de quatre travessers longitudinals que suporten les parets laterals i els aparells de xoc i tracció. La resta de la caixa és de perfils embotits i el revestiment de contraxapat.
Ven aviat, aquest material, va començar a tenir problemes i sofrir contínues immobilitzacions. Diversos problemes tècnics, entre ells, la sinuositat del terreny, la baixa velocitat, les contínues parades i arrancades i la transició dels motors de sèrie a paral·lel, provocava sacsejades brusques, que repercutien en els motors i en els engranatges. A la fi de l'any 1954, quan portaven escassament 2 anys de vida van ser retirades per ser modificades. Aquesta operació es va allargar fins a l'any 1956. Entre les modificacions, cal destacar la inclusió d'un remolc intermedi i la substitució dels vogís tipus Ganz pels tipus Pennsylvania i amb algunes transformacions en la part elèctrica, es va millorar sensiblement el seu rendiment.
Cap a finals dels anys seixanta, van ser reformats exteriorment, canviant el seu color pel verd clar i crema.
CARACTERÍSTIQUES GENERALS
Sèrie: MTU
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo'+2'2'+2'2'
Composició: Mc+R+Rc
Numeració composició: MTUx-ABTUx-RTUx
Unitats en servei: 0 (1 preservada en el museu del Ferrocarril Basc de Azpeita)
Unitat construïdes: 10
Numeració: 1 a 10
Any de construcció: 1953
Any de reconstrucció: 1955 i 1969
Any retirada servei: 1985
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 386 kW
Motors: 4 X Cenemesa 576JF-5
Longitud total entre topalls: 49.940 mm
Pes total: 91,1 tm
Velocitat: 60 km/h
Seients 2a classe: 180
Reconstruïdes per: Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) i Constructora Nacional de Maquinària Elèctrica (CENEMESA).
Nota: Aquestes unitats van ser les precursores de la futura sèrie NAVAL, de FEVE, FGC, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada