Línia de tramvia explotada per Transports
Metropolitans de Barcelona, com a línia turística, no esta integrada dins de
les zones tarifaries del ATM.
Inaugurat el 29-10-1901 constituïa par d’un
projecte que combinava l’ urbanització del vessant del Tibidabo i en el que s’incloïa
la construcció d'un funicular fins al cim del Tibidabo i un tramvia entre el
Passeig de Sant Gervasi i la plaça del Dr. Andreu.
El
26-04-1904 es va inaugurar la prolongació entre Plaça del Dr. Andreu i la plaça
Pep Ventura del llavors poble de Vallvidrera (avui barri de Barcelona). Aquesta prolongació es va clausurar a mitjans dels anys 30, quan el FC. de Sarrià
va ser perllongat fins a "Peu del Funicular" on enllaçava amb el
Funicular de Vallvidrera que dona accés
a la mateixa plaça. El recorregut de la línia de tramvia tenia una longitud
aproximada de 4 km.
La
línia mai es va integrar en la gran empresa "Tramvies de Barcelona" i
va mantenir la titularitat privada fins a la cessió a l'ajuntament el 1979.
Recorregut
De la Plaça
John F. Kennedy (final carrer Balmes amb el Passeig de Sant Gervasi, ha on es
troba el final de la línia L7 dels FGC Estació d'Avinguda Tibidabo) fins a la
Plaça del Doctor Andreu, estació inferior del funicular que puja al Tibidabo.
El recorregut transcorre integrament per la Avd.
Tibidabo, amb doble via de una amplada de 1435 mm i de una longitud de 1.276 m.
( sense contar el ramal de cotxeres).
La altitud de la parada del final de la Avinguda
del Tibidabo (plaça John F. Kennedy) es de 137 msnm, i la parada de la Plaça
del Doctor Andreu esta a un altitud de 230 msnm, la diferencia de nivell es de 93 m., la
pendent mitjana del recorregut es del
8%.
La línia esta electrificada a 550 V DC, el fil
de contacte es únic amb una secció de 83 mm.
Parades del recorregut ascendent
1 Plaça Kennedy - 2 Román Macaya - 3 Josep Garí - 4 Lluís
Muntadas - 5 Font del Racó - 6 Plaça del
Doctor Andreu.
Parades del recorregut descendent
6 Plaça del Doctor Andreu - 5 Carrer número 15 - 4 Adrià Margarit - 3
Bosch i Alsina - 2 Josep Mª Florensa - 1 Plaça Kennedy
El recorregut coincideix parcialment amb el
del bus numero 196 de TMB. Te correspondència
amb els autobusos números 123, 131, 196,
22, 17, 58, 73, 75 i N5.
Tramvies:
Tramvia numero 2. És l'únic supervivent de la primera sèrie del Tibidabo (sèrie 1-4) construïda per Fundiciones Girona (desprès MACOSA) sobre trucks Brill amb motors Siemens, va equipat amb fre electromagnètic que actua sobre la via. El seu interior esta equipat amb dos bancs corregut en el laterals amb una capacitat per a 22 persones assegudes. Té més de 100 anys, ja que va ser construït l'any 1901. Actualment, tot i estar en condicions de circular, sol circula en comptades ocasions.
Tramvies números 5,6,8 i 10. Són els tramvies per excel·lència de la
línia, els més típics. Es tracta d'una sèrie de tramvies construïts l'any 1904
per La Industrial Elèctrica, bidireccionals, amb presa de corrent mitjançant tròlei
amb una velocitat màxima de 13 km/h. Té 2 portes per costat, una a cada extrem
del vehicle, que són unes reixes d'accionament manual. L'interior disposa de
diversos bancs de fusta, amb una capacitat per a 32 persones assegudes. Actualment s'han reformat i modernitzat els
tramvies números 6 i 7, els quals s'han
dotat de fre hidràulic, noves òptiques i un ordinador amb pantalla tàctil que
ho controla tots els dispositius , els vidres han passat a ser vidres atèrmics
i il·luminació interior s’ha canviat per una de baixa tensió. Aquests
tramvies reformats conserven la controla origina, el truck es un Brill amb fre
electromagnètic que actua sobre la via. Exteriorment s'han pintat d'un color
blau més clar que les altres unitats no reformades.
Tramvia numero 21. Aquet forma part de la sèrie
21 a 23 construïts per Carde y Escoriaza de Saragossa l’any 1898 eren de
dimensions reduïdes, comprats de oferta en l’any 1915, es feien server sobre
tot l’hivern en el recorregut fins a Vallvidrera,la seva capacitat era de 10 persones
assegudes, ja que la demanda de servei
era molt feble. Aquesta unitat està guardada i restaurada per AZAFT de Ejea de
los Caballeros de Saragossa.
Tramvia numero 129. És un tramvia del tipus
Jardinera. Prové de l'antiga xarxa de Tramvies de Barcelona i va ser construït
l'any 1906 pels tallers de Can Girona, bidireccional i amb presa de corrent
mitjançant tròlei, formava part de la sèrie 125 a 129 de Tramvies de Barcelona.
Té un total de 2 portes per costat, una a cada extrem del vehicle, que són unes
reixes d'accionament manual, com a característica es no posseir cap tipus de
tancament lateral, sol un reposa brassos. L'interior disposa de diversos bancs
de fusta, amb una capacitat de 32 persones assegudes. La jardinera va ser reconstruïda
l’any 1986 i pintada amb el color vermell d'origen, tot i prestar servei al
Tramvia Blau. El truck de la jardinera prové del tramvia número 9 de la sèrie
5-10.