diumenge, 9 d’octubre del 2011

Funicular de La Reineta


El funicular de La Reineta, en el Valle de Trápaga (Bizkaia), està gestionat per EuskoTren, el seu numero de línea es el 5, mes coneguda per Funikularra (funicular en euskera).

Per accedir a l’estació inferior Escontrilla amb autobús, tenen  correspondència dos línies  de Bizkaibus:  A3141 - Cruces - Bagatza - Funicular de Valle de Trápaga/Trapagaran i  A3332 -Trapagaran – Santurtziue.
 A  Larreineta, l’empresa  Transportes Vigiola realitza el servei regular coordinat amb el funicular entre l’ estació superior i el barri de La Arboleda,  A2220 -La Reineta - La Arboleda.

En l’estació superior de Lareineta (denominació moderna) existeix una amplia terrassa  ubicada sobre les andanes des de la qual es pot admirar una de les millors vistes panoràmiques de tot Vizcaya. En aquesta estació esta disposada la maquinaria del funicular.

Integrat en el sistema tarifari Creditrans (Consorcio de transporte de Bizkaia).


Historia

El funicular de La Reineta neix de la dificultat de comunicacions dels nous poblats miners  que es formen en la zona minera de la Orconera,  els principals nuclis son La Reineta i La Arboleda, en el municipi de Trapagarán.
En l’any 1.912, el Sr. Jaime de Orúe y Olabarria va iniciar els estudis per implantar un funicular, l’any 1.913 va decidir el emplaçament d’aquest funicular que uniria els barris de La Escontrilla amb el barri de La Reineta, els dos en el municipi de San Salvador del Valle (Trapagarán).
Degut a varis problemes finances aquest funicular no va poder ser inaugurat fins l’any 1.926.

Una particularitat d’aquet funicular son els seus vehicles.  Com la carretera que unia La Reineta amb el Valle era molt abrupta i moltes vegades quedava tallada per esllavissades de terres, caigudes d’arbres, ect. El funicular es va pensar per poder transportar mercaderies. 
Es van dissenyar el vehicles  dotats d’una plataforma horitzontal sobre la que es pot acoblar la cabina de passatgers o be deixar la superfície lliure per poder transportar sobre elles vehicles de carretera.
En l’estació de Escontrillas (l’inferior) es troba un pont grua per remoure les cabines de passatgers.

Aquest funicular a estat gestionat per les següents entitats: Ferrocarril de Triano, Diputación Foral de Vizcaya i finalment per Eusko Trenbideak.

Característiques tècniques:

Tipus: Funicular clàssic, 33-SSB
Data d’inauguració:   24 de setembre de 1.926.
Estació inferior: La Escontrilla (62 msnm).
Estació superior:  Lareineta  (404 msnm).
Ampla de via:   1.200 mm.
Longitud:  1.179 m.
Desnivell:   342 m.
Pendent:  35,9 %.
Motorització: Eléctrica, automatitzada, Von Roll.
Cable tractor: 35  mm.
Velocitat: 2  m/seg.
Vehicles: 2.
Carga màxima: 9.000 Kg per vehicle.
Passatgers:  32 + 1  per vehicle.
Vehicles construïts per: Von Roll
Cabines actuals construïdes per: Irizar
El traçat de la línea es recta menys els últims 500 metres que son en corba cap a la dreta amb un radi de 259 metres. En el recorregut es troben 3 viaductes de 124, 158 i 74 metres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada