El funicular de La Reineta, en el Valle de
Trápaga (Bizkaia), està gestionat per EuskoTren, el seu numero de línea es el
5, mes coneguda per Funikularra (funicular en euskera).
Per accedir a l’estació inferior Escontrilla
amb autobús, tenen correspondència dos línies de Bizkaibus:
A3141 - Cruces - Bagatza - Funicular de Valle de Trápaga/Trapagaran i A3332 -Trapagaran – Santurtziue.
A Larreineta, l’empresa Transportes Vigiola realitza el servei
regular coordinat amb el funicular entre l’ estació superior i el barri de La
Arboleda, A2220 -La Reineta - La
Arboleda.
En l’estació superior de Lareineta
(denominació moderna) existeix una amplia terrassa ubicada sobre les andanes des de la qual es
pot admirar una de les millors vistes panoràmiques de tot Vizcaya. En aquesta
estació esta disposada la maquinaria del funicular.
Integrat en el sistema tarifari Creditrans (Consorcio de transporte de Bizkaia).
Historia
El funicular de La Reineta neix de la
dificultat de comunicacions dels nous poblats miners que es formen en la zona minera de la
Orconera, els principals nuclis son La
Reineta i La Arboleda, en el municipi de Trapagarán.
En l’any 1.912, el Sr. Jaime de Orúe y
Olabarria va iniciar els estudis per implantar un funicular, l’any 1.913 va
decidir el emplaçament d’aquest funicular que uniria els barris de La Escontrilla
amb el barri de La Reineta, els dos en el municipi de San Salvador del Valle
(Trapagarán).
Degut a varis problemes finances aquest
funicular no va poder ser inaugurat fins l’any 1.926.
Una particularitat d’aquet funicular son els seus vehicles. Com la carretera que unia La Reineta amb el
Valle era molt abrupta i moltes vegades quedava tallada per esllavissades de terres,
caigudes d’arbres, ect. El funicular es va pensar per poder transportar mercaderies.
Es van dissenyar el vehicles
dotats d’una plataforma horitzontal sobre la que es pot acoblar la
cabina de passatgers o be deixar la superfície lliure per poder transportar
sobre elles vehicles de carretera.
En l’estació de Escontrillas (l’inferior) es troba un pont grua per remoure
les cabines de passatgers.
Aquest funicular a estat gestionat per les següents entitats:
Ferrocarril de Triano, Diputación Foral de Vizcaya i finalment per Eusko
Trenbideak.
Característiques tècniques:
Tipus: Funicular clàssic, 33-SSB
Data d’inauguració: 24 de setembre de 1.926.
Estació inferior: La Escontrilla (62 msnm).
Estació superior: Lareineta (404 msnm).
Ampla de via: 1.200 mm.
Longitud: 1.179 m.
Desnivell: 342 m.
Pendent: 35,9 %.
Motorització: Eléctrica, automatitzada, Von Roll.
Cable tractor: 35 mm.
Velocitat: 2 m/seg.
Vehicles: 2.
Carga màxima: 9.000 Kg per vehicle.
Passatgers: 32 + 1 per vehicle.
Vehicles construïts per: Von Roll
Cabines actuals construïdes per: Irizar
El traçat de la línea es recta menys els últims 500 metres que son en
corba cap a la dreta amb un radi de 259 metres. En el recorregut es troben 3
viaductes de 124, 158 i 74 metres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada