El Ferrocarril de Sóller és una de les línies de ferrocarril més
peculiars dels Països Catalans. És una línia de ferrocarril que sempre ha estat
en mans privades i que té un ample de via de 914 mm (1 iarda anglesa) . Aquest
ample de via era normalitzat a tot Mallorca.
La
línia es va posar en servei l'any 1912 i es va electrificar a 1.200 V = en
l'any 1929.
Els
trens que circulen pel Ferrocarril de Sóller són els originals de la
electrificació de la línia, avui en dia es un tren turístic.
El tren de Sóller uneix la ciutat de Palma de Mallorca
amb la ciutat Sóller, el seu recorregut es de 27 km , la primera par del
recorregut es per la plana, per transcorre desprès per paratges muntanyosos de
la Serra de Tramuntana.
En el seu traçat i trobem tretze túnels. El túnel
l'anomena't Túnel Major te una longitud de 2,8 km a l'interior del qual es
produeix el punt mes elevat de la línia 239 metres sobre el nivell del mar. El
viaducte mes important es el de Cinc Ponts.
La
rampa nord, situada entre el túnel Major i Sóller és el tram més espectacular
de la línia, ja que en 7 km supera un
desnivell de 199 metres, amb rampes de 23 0/00.
La línia consta de quatre estacions i de cinc
baixadors. Les estacions: Palma, Son Sardina, Bunyola i Sóller i els baixadors: Son Reus, Santa Maria, Caubet, Can
Tambora i el Mirador des Pujol d'en Banya.
Característiques de la línia
Data inauguració: 16 d'abril de 1912
Data electrificació: 14 de juliol de 1929
Estació Palma de Mallorca: 24,60 msnm
Estació de Sóller: 56 msnm.
Longitud: 27,264 km
Amplada via: 914 mm
Electrificació: 1200 V=
Numero ponts: 11
Numero túnels: 13
Característiques Automotors
Sèrie: AAB FHV
Rodament: Bo'Bo'
Composició: EMU-1
Unitats en servei: 4
Unitat construïdes: 4
Numeració: 1 a 4
Any de construcció: 1929
Amplada carril: 914 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge: 1200 V=
Potencia: 345 kW
Motor: 4 X DC 1201e (Siemens-Schuckert,
Cornellà)
Longitud entre topalls: 13.540
mm
Pes: 33 Tm
Velocitat: 60 km/h
Seients 1ª classe: 12
Seients 2ª classe: 32
Fabricades per: Carde y
Escoriaza
Característiques cotxes viatgers
Classe: 1ª
Unitats: 3
Numeració: 1,2 i 7
Construïdes L'any: 1912 i 1913
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 12.700 mm.
Pes: 13000 Kg.
Seients 1ª classe: 32
Fabricats per: Carde y Escoriaza
Reformat: FS
Classe: 1ª/2ª
Unitats: 4
Numeració: 3,4,9 i 10
Construïdes L'any: 1912 i 1913
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 12.700 mm.
Pes: 13000 Kg.
Seients 1ª classe: 12
Seients 2ª classe: 32
Fabricats per: Carde y Escoriaza
Reformat: FS
Classe: 2ª
Unitats: 3
Numeració: 5,6 i 8
Construïdes L'any: 1912 i 1913
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 12.700 mm.
Pes: 13000 Kg.
Seients 2ª classe: 56
Fabricats per: Carde y Escoriaza
Reformat: FS
Classe: 2ª
Unitats: 10
Numeració: 11 a 15
Construïdes L'any: 1965 a 1997
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 12.700 mm.
Pes: 1300 Kg.
Seients 2ª classe: 56
Fabricats per: Carde y Escoriaza, Tallers Seguí
Reformat: FS
Característiques furgons
Classe: F
Unitats: 3
Numeració: F1 a F3
Construïdes L'any: 1931
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 14.480 mm.
Pes: 12040 Kg.
Seients 2ª classe: 56
Fabricats per: CAF
Característiques vagons auxiliars:
Classe: Vagó herbicida
Unitats: 1
Numeració: ex B132
Construïdes L'any: 887
Rodament: 1'1'
Longitud entre topalls: 5.750 mm.
Pes: 4.400 Kg.
Capacitat: 10.700 litres
Fabricats per: Brown Marshall
Nota: EX FFCC Mallorca
Classe: Grua
Unitats: 1
Construïdes L'any: 1940
Rodament: 1'1'
Longitud entre topalls: 3250 mm.
Pes: 550 Kg.
Carga màxima: 1.500 kg
Fabricats per: FS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada