divendres, 13 de setembre del 2013

FS - Ferrocarril de Sóller - El tren.

El Ferrocarril de Sóller és  una de les línies de ferrocarril més peculiars dels Països Catalans. És una línia de ferrocarril que sempre ha estat en mans privades i que té un ample de via de 914 mm (1 iarda anglesa) . Aquest ample de via era normalitzat a tot Mallorca.

La línia es va posar en servei l'any 1912 i es va electrificar a 1.200 V = en l'any 1929.

Els trens que circulen pel Ferrocarril de Sóller són els originals de la electrificació de la línia, avui en dia es un tren turístic.

El tren de Sóller uneix la ciutat de Palma de Mallorca amb la ciutat Sóller, el seu recorregut es de 27 km , la primera par del recorregut es per la plana, per transcorre desprès per paratges muntanyosos de la Serra de Tramuntana.


En el seu traçat i trobem tretze túnels. El túnel l'anomena't Túnel Major te una longitud de 2,8 km a l'interior del qual es produeix el punt mes elevat de la línia 239 metres sobre el nivell del mar. El viaducte mes important es el de Cinc Ponts.

La rampa nord, situada entre el túnel Major i Sóller és el tram més espectacular de la línia, ja que en  7 km supera un desnivell de 199 metres, amb rampes de 23 0/00.


La línia consta de quatre estacions i de cinc baixadors. Les estacions: Palma, Son Sardina, Bunyola  i Sóller i els  baixadors: Son Reus, Santa Maria, Caubet, Can Tambora i el Mirador des Pujol d'en Banya.


Característiques de la línia


Data inauguració: 16 d'abril de 1912
Data electrificació: 14 de juliol de 1929
Estació Palma de Mallorca: 24,60 msnm
Estació de Sóller:  56 msnm.
Longitud: 27,264 km
Amplada via: 914 mm
Electrificació: 1200 V=
Numero ponts: 11
Numero túnels: 13

Característiques Automotors


Sèrie: AAB FHV
Rodament: Bo'Bo'
Composició: EMU-1
Unitats en servei:  4
Unitat construïdes:  4
Numeració:  1 a 4
Any de construcció:  1929
Amplada carril:  914 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge:  1200 V=
Potencia:  345  kW
Motor:  4 X DC 1201e (Siemens-Schuckert, Cornellà)
Longitud entre topalls:  13.540 mm
Pes:  33 Tm
Velocitat: 60 km/h
Seients 1ª classe:  12
Seients 2ª classe:  32
Fabricades per: Carde y Escoriaza

Característiques cotxes viatgers

Classe: 1ª
Unitats: 3
Numeració: 1,2 i 7
Construïdes L'any: 1912 i 1913
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 12.700 mm.
Pes: 13000 Kg.
Seients 1ª classe:  32
Fabricats per: Carde y Escoriaza
Reformat: FS


Classe: 1ª/2ª
Unitats: 4
Numeració: 3,4,9 i 10
Construïdes L'any: 1912 i 1913
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 12.700 mm.
Pes: 13000 Kg.
Seients 1ª classe:  12
Seients 2ª classe:  32
Fabricats per: Carde y Escoriaza
Reformat: FS


Classe: 2ª
Unitats: 3
Numeració: 5,6 i 8
Construïdes L'any: 1912 i 1913
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 12.700 mm.
Pes: 13000 Kg.
Seients 2ª classe:  56
Fabricats per: Carde y Escoriaza
Reformat: FS


Classe: 2ª
Unitats: 10
Numeració: 11 a 15
Construïdes L'any: 1965 a 1997
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 12.700 mm.
Pes: 1300 Kg.
Seients 2ª classe:  56
Fabricats per: Carde y Escoriaza, Tallers Seguí
Reformat: FS

Característiques furgons


Classe: F
Unitats: 3
Numeració: F1 a F3
Construïdes L'any: 1931
Rodament: 2'2'
Longitud entre topalls: 14.480 mm.
Pes: 12040 Kg.
Seients 2ª classe:  56
Fabricats per: CAF

Característiques vagons auxiliars:


Classe: Vagó herbicida
Unitats: 1
Numeració: ex B132
Construïdes L'any: 887
Rodament: 1'1'
Longitud entre topalls: 5.750 mm.
Pes: 4.400 Kg.
Capacitat: 10.700 litres
Fabricats per: Brown Marshall
Nota: EX FFCC Mallorca


Classe: Grua
Unitats: 1
 Construïdes L'any: 1940
Rodament: 1'1'
Longitud entre topalls: 3250 mm.
Pes: 550 Kg.
Carga màxima: 1.500 kg
Fabricats per: FS






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada