dissabte, 28 de desembre del 2024

Transbordador aeri del Port de Barcelona.

TB - Teleféricos de Barcelona S.A.

També conegut com a telefèric del Port de Barcelona.


Aquest sistema de transport consisteix amb una línia aèria, que uneix la zona de Miramar, a la muntanya de Montjuïc, amb la Torre de Sant Sebastià, situada en el barri de la Barceloneta, en el límit dels terrenys del port i tocar de la platja. En mig del recorregut està situada la Torre de Jaume I, al costat del World Trade Centre, en el Moll de Barcelona, al bell mig del Port Vell.

Gran part del recorregut es realitza per sobre les aigües del port, amb un recorregut sense grans pendents, ja que té el seu punt més alt a la torre de Jaume I. Aquesta configuració estava pensada perquè en cas de deixar de funcionar els motors les cabines tornessis els seus punts d'origen, ajudades per la gravetat.

Aquesta línia de transbordador aeri es va posar en servei l'any 1931, en un principi hi havia quatre cabines que funcionaven simultàniament, dues entre Miramar i la Torre Jaume I i dues entre la Torre Jaume I i Torre Sant Sebastià, de manera que calia fer transbordament a la meitat del trajecte per dur a terme el trajecte complet. Passada la Guerra Civil la línia va deixar de prestar servei fins que l'any 1963 en què va ser reconstruïda i es va reobrir al tràfic, però només amb dues cabines (les altres dues van quedar inservibles al final de la Guerra Civil), i que duen a terme el recorregut complet.

El telefèric del Port de Barcelona és un dels mitjans de transport més desconeguts pels habitants de Barcelona, aquest mitjà de transport és bàsicament usat pels turistes que visiten Barcelona, ja que les vistes de la ciutat són realment magnífiques.


Característiques tècniques:

Tipus: Funicular Aeri.
Any de construcció: 1931
Any de renovació: 1963
Estació Miramar alçada: 57 m
Estació Torre Jaume I alçada: 109 m
Estació Torre Sant Sebastià alçada: 86 m
Longitud: 1303 m
Tracció: Elèctrica.
Motor principal: 1 X AEG
Potencia motor principal: 55,93 kW
Motor auxiliar: 1 X AEG
Potencia motor auxiliar: 33,56 kW
Equip auxiliar: Ward-Leobard
Estació elèctrica transformadora: Miramar
Estació de motora: Miramar
Estació de tensió: Torre Sant Sebastià
Tipus de tensió: contrapès.
Diàmetre del cable del tractor: 23 mm
Diàmetre del cable portador: 45 mm
Diàmetre del cable auxiliar: 17 mm
Velocitat màxima en el servei: 3 m/s.
Tara cabina: 1,35 tones
Carretó cabina: 2 X 4 corrons.
Capacitat de la cabina: 20+1 persona.
Model cabina: « Pavillon »
Constructora cabina: Bleichert Pavillon
Durada del viatge: 10/15 minuts, segons temps de la parada intermèdia.
Capacitat per sentit: 150 persones/hora
Nombre de vehicles: 2
Construït per: Adolf Bleichert & Co, Materiales para Ferrocarriles y Construcciones S.A. (MACOSA), Compañia General de Construcciones (Cubiertas y Tejados S.A.) i AEG.
Renovat per: Remy y Cia.
Temporada de funcionament: Tot any.
Horari de funcionament: 11 a 20 hores (depenent de l'estació de l'any).


Miramar


A 55 metres sobre el nivell del mar, l'estació de Miramar és el punt més baix de la instal·lació. L'estació està situada a prop de l'hotel i de l'avinguda homònima, i encara que una mica allunyada, es manté a prop de diversos atractius turístics com el museu Miró o l'Estadi Olímpic, però també els dos remuntadors (funicular i telecabina) que equipen la muntanya de Montjuïc.


Consta d'un restaurant panoràmic i l'estació que es troba semisoterrada i només es pot veure des de l'exterior. Constituïda per dues naus de 10 x 25 metres de llum i 250 m² de superfície i de 7 metres d'altura, una destinada al cabrestant, motors i equipament tècnic i l'altre destinada a les andanes.

L'avinguda Miramar es troba, de fet, al nivell de la coberta plana de l'edifici, que constitueix un bell mirador per observar la instal·lació i l'activitat del port, i només la presència d'una taquilla amb l'epígraf "Teleféricos de Barcelona SA" anuncia que estàs a prop de l'estació, a la que s'accedeix per unes escales.


La torre de Jaume I

De 119 metres d'alçada, domina el port, la torre de Jaume I, destaca com l'obra més singular de la instal·lació per les seves proporcions, però també pel seu esvelt i elegant disseny.


Aquest gegant metàl·lic de forma una base quadrangular de 19 X 19 metres, les quatre columnes d'aquesta torre estan enriostades per tirants que formant la de creu de Sant Andreu. Consta de 6 nivells: el nivell 1r, situat a 9 metres d'alçada, és el punt de partida dels ascensors (2 d'alta velocitat, 2 m/seg. i de 14 places de capacitat) si accedeix per mitjà d'unes escales, el nivell 2n, situat a 37 metres d'alçada, contenia les cuines del restaurant, el nivell 3r, situat a 41 metres d'alçada, està una plataforma octogonal que sobresurt de l'estructura, per al restaurant panoràmic, el nivell 5e, situat a 85 metres d'alçada, estava destinat a bar i mirador i en el nivell 6e, situat a 109 metres, estan les andanes del transbordador.


Aquesta torre és alhora una estructura de suport a la línia i l'estació intermèdia. També ha conservat durant molt de temps el títol de la torre del telefèric més alta del món (superada avui en dia per la del telefèric de l'estació d'esquí àustrica de Kanprun).


La torre de Sant Sebastià


Des dels seus 86 metres sobre el nivell del mar (76 metres d'alçada), apareix una mica menys esvelta i imponent que la seva germana gran la de Jaume I. Amb una base quadrangular de 15 X 15 metre, la torre està formada per quatre columnes i per tres creus de tirants sense separació horitzontal, corona la torre un gran volum prismàtic de base rectangular amb ampliacions poligonals en ambdós llargs. 


Aquesta torre consta de 3 nivells: el nivell 1r, situat a 14 metres d'alçada, és una plataforma de servei, el nivell 2n, situat a 60 metres d'alçada, estan situades les andanes del transbordador i en el 3r nivell, situat a 65 metres d'alçada, estava destinada a un restaurant.



PD: la fotografia treballada artísticament pertanyen al meu cosí Juanma (Joan Maria Martínez Martínez).


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada