Excursió d’un dia,
des de Brig, Juliol 2008.
Prenem un tren
regional del MGB entre Brig i Realp, en arribar a Realp es te que caminar per
realitzar el enllaç, la distancia entre
les dues estacions de MGB Realp i DFB
Realp es de uns 600 m.
El recorregut
d’aquest tren de vapor es molt mes que recomanable, es imprescindible per
qualsevol aficionat al ferrocarrils.
Es pot realitzar la
tornada amb el cotxe postal que passa per el coll del Furka i que uneix
Oberwald amb Andermatt i des de aquí amb algun tren del MGB tornar fins a Brig.
Historia
Durant molt segles l’única
comunicació entre els cantons del Valais i el d’Uri va ser la ruta per el coll
del Furka, 2.435 m.
En l’any 1900 la
Glacera del Roine, arribava fins el fons de la vall.
La construcció d’aquesta
línia de ferrocarril la comença la companyia BFD, Brig-Furka-Disentis, l’any 1911. En l’any
1925 la nova companyia FO, Furka-Oberalp Bahn, va completar la línia
Brig-Gletsch-Realp-Andermatt-Disentis.
La línia te una
longitud 96,7 km, 1.000 mm d’amplada, es mixta en part d'adhesió i amb part
equipada amb cremallera (35,5 km amb varies seccions i sistema Abt). Els principals punts de la línea son: Brig 672
m, Oberwald 1.369 m, Gletsch 1.762 m, el túnel de Furka 2.118 m,
Realp 1.541 m, Andermatt 1.439 m, Oberalp Pass 2.048 m, Sedrun 1.444 m i Disentis / Muster 1.133.m. La línia es va
electrificar en l’any 1942, el principal problema consistia que la línea quedava
tallada per l’ hivern entre Oberwald i Realp.
L’any 1982 va ser inaugurat
el túnel base del Furka, amb una longitud de 15,4 Km, que va permetre
l’explotació complerta de la línea interrompudament durant tor l’any.
La secció
Oberwald-Realp de 18 Km de longitud dels quals 13,5 estan equipats amb
cremallera van ser abandonats. En l’any 1985 es crea la associació DFB
Dampfbahn Furka-Bergstrecke amb
l’objectiu de reactivar aquesta secció històrica de la via amb un tren turístic.
En l’any 1990 es repatriaren des de el Vietnam les antigues locomotores dels FO
HG 3/4 números 1 i 9. En l’any 1992 es posa en servei la secció Realp –
Tiefenbach, l’any 1993 s’arriba fins l’estació Furka (situada a l’entrada del
túnel per els costat del canto d’Uri), l’any
2000 els trens ja arribaven a Gletsch i el agost de l’any 2010 es va poder inaugurat
la connexió amb Oberwald.
Locomotores a Vapor:
HG
3/4 nr.1 “Furkahorn” (1913 -
SLM nr.2315)
HG
3/4 nr.4 (1913- SLM nr.2318)
HG
2/3 nr.6 “ Weisshorn”, (1902 - SLM nr.1410)
HG
2/3 nr.7 “Breithorn” (1906 - SLM nr.1725)
HG
3/4 nr.9 “Gletschhorn” (1914 - SLM nr.2419)
Locomotores
a Vapor per restaurar:
HG
3/4 nr.2 (1913 – SLM nr.2316)
HG
3/4 nr.8 (1914 – SLM nr.2418)
HG
4/4 nr.704 (1924 – SLM nr.2937)
HG
4/4 nr.706 (1929 – Esslingen)
HG
4/4 nr.708 (1930 – SLM nr.2941)
Locomotores
Elèctriques:
BDeh
2/4 nr.41 (1941 - SLM/BBC)
HGe
4/4 I nr.16 (1936 - SLM/BBC)
Locomotores
i vehicles de servei diesel:
HGm
2/2 nr.51 (1987 – DFB)
Tmh
2/2 nr.985 i 986 (1965 – Robert Aebi)
Xmh
1/2 nr.3862 (1941 – Asper)
Xmh
1/2 nr.4961 (1945 – Asper)
CFmh
2/2 nr.21 (1927 – SLM/SIG)
Tm
2/2 nr.68 (1948 – Raco/Scintilla)
Tm
2/2 nr.506 (1953 – Asper)
Tm
2/2 nr.91 i 92 (1959 Raco/Saurer)
Xm
1/2 “Toni” (1985 – DFB)
Xmp
1/2 (1985 – RhB)
Llevaneus:
Xrote
2/2 nr.4931 (1940 - SLM/MFO/SIG)
Xrotd
nr.12 (1913 – SLM)
Xrotd
9214 (1912 – SLM)
Vagons
de passatgers:
A4062
AB21,
AB22, AB2420,AB4466, AB4453
ABD4163,
ABD4554, ABD4558
B2204,
B2206, B2210, B2212, B2214, B2224, B2228, B3222, B4219, B4231, B4233, B4262
BD2502
C2351,
C2352, C2353, C2354
DZ2106,
DZ4353
WRs2803,
WRs3813, WRs2314, Wrs4861P
Y2701
Vagons
de mercaderies i serveis:
Ek2619,
Eak4711
F2834,
Fd2829, Fad4801, Fad4855
Gk146,
Gk2602, Gk2605, Gb2621, Gb2622, Gb2623, Gb2624, Gbv2626, Gk-y2627, Gk2628,
Gbv2635, Gk2646
K103,
K104, K107, Kkl2772, Kkl2773, Kkl2774, Kkl2776, Kkl2777, Kkl2778
Skl4703,
Skl-x4854
X2709,
X2903, X2911, X2916, X2917, X2918, X2920, X2924, X2925, X2926, X2932, X2936, X2937,
X2938, X2939, X2940, X2941, X2942, X2946, X2947, X2948, X2956, X2963, X2964, X2967,
X2968, X2970, X2982, X2985, X2986, X2990
X4902,
X4921, X4922, X4923, X4924, X4926, X4831, X4919, X4944, X4960, X9104
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada