BRB -
Brienz-Rothorn-Bahn
LLS - Luftseilbahn
Lungern – Schönbüel
ZB - Zentralbahn
Com ja he comentat
en anteriors entrades, Interlaken i els seus voltants tenen varies instal·lacions
de funiculars, funiculars aeris, telecabines, trens cremallera i trens d’adherència,
que es poden combinar amb autobusos i vaixells, per realitzar les excursions.
Aquesta es l’ultima
excursió que relato, tenint Interlaken com a base. Per visitar aquesta instal·lació,
el Brienz-Rothorn-Bahn, i dedicarem 1 dia, ja que també proposo una activitat
de senderisme.
Sortim de l’estació de Interlaken Ost amb un del trens
del ZB (antiga línia del Brünig dels Ferrocarril Federal) fins a l’estació de Brienz,
en aquesta estació es fa el transbord als tren del BRB.
El BRB opera una de les poques línies no electrificades
de Suïssa. La línia esta totalment equipada amb cremallera, i la majoria dels
trens són vapor. El 1992, dues noves locomotores de vapor van ser lliurades per
SLM (2 mes a l'any 1996).
Estació Brienz del BRB |
El trajecte del BRB comença per travessar les rodalies
del poble de Brienz, per passar per un profund bosc i per gaudir les magnifiques
vistes sobre el llac de Brienzsee, aquet d’un blau profund, desprès de travessar un
espectacular túnel amb finestres amb vistes al llac, es canvia radicalment de
paisatge per passar a un d’alpí, amb prats i granges. La panoràmica dels Alpes
Bernoises augmenta en majostitat a mida que anem pujant cap l’estació superior.
Des de l’estació Brienz Rothorn Kulm, una petita
caminada ens portarà fins l’hotel del mateix nom, a prop de l’estació del
funicular aeri LSR (Luftseilbahn Sörenberg Brienz-Rothorn).
Hotel Briens-Rothorn-Kulm |
El Brienzer Rothorn és un cim situat a la frontera
entre els cantons de Lucerna, Berna i Obwalden. Amb una alçada de 2.350 metres
sobre el nivell del mar, el Brienzer Rothorn és el cim més alt de la serralada
que s'estén a l'oest del pas de Brünig (1.008 m).
D’aquí (2244 msnm) parteix un bon camí que ens portarà
primerament fins Arnihaggen (2207 msnm) per continuar fins a Schönbüel (2011
msnm) el temps per arribar aquet punt es
de 2 hores mitja, final del telecadira (Turren - Schönbüel) a on existeix un bar-refugi.
Schönbüel |
Si el telecadira funciona es pot prendre per baixar
fins a l’estació del funicular aeri.
D’aquí es baixa tot passant per el Alpage Breintenfels que es un
conjunt de bordes que l’estiu encara es dediquen a fer formatges, fins arribar
a Turrent (1562 msnm), estació superior del funicular aeri LLS (Luftseilbahn Lungern
– Schönbüel), 1 hora i mitja de camí.
Alpage Breintenfels |
Des de l’estació inferior del funicular aeri fins a
l’estació de tren del ZB encara ens quedarà caminar 20 minuts tot bordejant el llac Lungernsee. De camí cap
Interlaken passem el mític Brünigpass.
Baixant el Brünigpass |
Característiques tècniques de les línia: BRB -
Brienz-Rothorn-Bahn
Inaugurada: 17 de juny de 1892
Longitud: 7,6 km.
Amplada:
800 mm
Estació inferior: Brienz (566 msnm)
Estacions intermèdies: Geldried
(1019 msnm)
Planalp
(1341 msnm)
Oberstafel
(1819 msnm)
Estació superior: Bergstation Rothorn-Kulm (2244 msnm)
Diferencia nivells:1678 m
Radi de corba minin:60 m.
Túnels: 8
Ponts: 2
Màxima inclinació: 250 %0
Sistema cremallera: Strub
Característiques
tècniques locomotores Vapor:
Sèrie:
H 2/3
Rodament:
2zz1’
Unitats
en servei: 1
Unitats
construïdes: 5
Numeració:
1 a 5
Any
de construcció: 1891
Amplada
carril: 800 mm
Tracció:
Vapor, cremallera.
Potencia:
175 kW
Pes:
17.400 kg
Velocitat:
10 km/h
Fabricades
per: SLM
Nota:
L’ 1 venuda al MVR (MGN), les unitat 2,4 i 5 estan preservades en estat de
marxa, sol l’ unitat nr. 3 realitza trens especials.
BRB H 2/3 7 |
Sèrie:
H 2/3
Rodament:
2zz1’
Unitats
en servei: 1
Unitats
construïdes: 2
Numeració:
6 i 7
Any
de construcció: 1933
Amplada
carril: 800 mm
Tracció:
Vapor, cremallera.
Potencia:
225 kW
Pes:
20.000 kg
Velocitat:
10 km/h
Fabricades
per: SLM
Nota:
L’ unitat 6 esta preservada en estat de marxa, sol l’ unitat nr. 7 s’ utilitza per els
serveis diaris.
BRB H 2/3 16 |
Sèrie: H 2/3
Rodament: 2zz1’
Unitats en servei: 4
Numeració: 12, 14, 15 i 16
Any de construcció: 1992 i 1996
Amplada carril: 800 mm
Tracció: Vapor, cremallera.
Potencia: 300 kW
Pes: 15.700 kg
Longitud entre topalls: 6500 mm
Velocitat: 14 km/h
Fabricades per: SLM
Nota: L’ unitat 16 venuda al MVR (MGN) l’any 2005
Característiques
tècniques locomotores Diesel:
BRB Hm 2/2 11 |
Sèrie:
Hm 2/2
Rodament:
B
Unitats
en servei: 1
Unitats
construïdes: 4
Numeració:
8, 9, 10 i 11
Any
de construcció: 1973, 1975 i 1987
Amplada
carril: 800 mm
Longitud
entre topalls: 5260 mm
Pes:
13,550 kg.
Tracció:
Diesel, cremallera
Potencia:
415 kW
Motor:
MTU
Velocitat:
14 km/h
Fabricades
per: Taller BRB la nr. 8, Maschinenfrabrik Steck, les números 9,10 i 11
Nota:
L’ unitat nr.8 venuda al MVR (MGN).
LLS
- Luftseilbahn Lungern – Schönbüel
Funicular
Aeri.
Any
de posta en servei: 1.999.
Tipus: 55-PB.
Longitud: 1.764 m.
Estació
inferior: Lungern (708 msnm).
Estació
Superior: Turrent (1.537 msnm).
Desnivell: 829 m.
Pilones:
3
Motorització:
Eléctrica, automatitzada per Frey.
Velocitat:
9 m/seg.
Cabines
: 2
Capacitat
per cabina: 55 + 1 persones.
Capacitat:
600 persones/hora.
Fabricant: Garaventa, Gangloff
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada