diumenge, 11 de novembre del 2012

Brienz-Rothorn


BRB - Brienz-Rothorn-Bahn

LLS - Luftseilbahn Lungern – Schönbüel

ZB - Zentralbahn

Com ja he comentat en anteriors entrades, Interlaken i els seus voltants tenen varies instal·lacions de funiculars, funiculars aeris, telecabines, trens cremallera i trens d’adherència, que es poden combinar amb autobusos i vaixells, per realitzar les excursions.

Aquesta es l’ultima excursió que relato, tenint Interlaken com a base. Per visitar aquesta instal·lació, el Brienz-Rothorn-Bahn, i dedicarem 1 dia, ja que també proposo una activitat de senderisme.

Sortim de l’estació de Interlaken Ost amb un del trens del ZB (antiga línia del Brünig dels Ferrocarril Federal) fins a l’estació de Brienz, en aquesta estació es fa el transbord als tren del BRB.

El BRB opera una de les poques línies no electrificades de Suïssa. La línia esta totalment equipada amb cremallera, i la majoria dels trens són vapor. El 1992, dues noves locomotores de vapor van ser lliurades per SLM (2 mes a l'any 1996).
Estació Brienz del BRB
El trajecte del BRB comença per travessar les rodalies del poble de Brienz, per passar per un profund bosc i per gaudir les magnifiques vistes sobre el llac de Brienzsee, aquet d’un blau profund, desprès de travessar un espectacular túnel amb finestres amb vistes al llac, es canvia radicalment de paisatge per passar a un d’alpí, amb prats i granges. La panoràmica dels Alpes Bernoises augmenta en majostitat a mida que anem pujant cap l’estació superior.


Des de l’estació Brienz Rothorn Kulm, una petita caminada ens portarà fins l’hotel del mateix nom, a prop de l’estació del funicular aeri LSR (Luftseilbahn Sörenberg Brienz-Rothorn).

Hotel Briens-Rothorn-Kulm
El Brienzer Rothorn és un cim situat a la frontera entre els cantons de Lucerna, Berna i Obwalden. Amb una alçada de 2.350 metres sobre el nivell del mar, el Brienzer Rothorn és el cim més alt de la serralada que s'estén a l'oest del pas de Brünig (1.008 m).

D’aquí (2244 msnm) parteix un bon camí que ens portarà primerament fins Arnihaggen (2207 msnm) per continuar fins a Schönbüel (2011 msnm)  el temps per arribar aquet punt es de 2 hores mitja, final del telecadira (Turren - Schönbüel) a on existeix un bar-refugi.



Schönbüel
Si el telecadira funciona es pot prendre per baixar fins a l’estació del funicular aeri.

D’aquí es baixa tot passant per el Alpage Breintenfels que es un conjunt de bordes que l’estiu encara es dediquen a fer formatges, fins arribar a Turrent (1562 msnm), estació superior del funicular aeri LLS (Luftseilbahn Lungern – Schönbüel), 1 hora i mitja de camí.

Alpage Breintenfels
Des de l’estació inferior del funicular aeri fins a l’estació de tren del ZB encara ens quedarà caminar 20 minuts tot bordejant el llac Lungernsee. De camí cap Interlaken passem el mític Brünigpass.

Baixant el Brünigpass
 Característiques tècniques de les línia: BRB - Brienz-Rothorn-Bahn


Inaugurada: 17 de juny de 1892
Longitud: 7,6 km.
Amplada: 800 mm
Estació inferior: Brienz (566 msnm)
Estacions intermèdies: Geldried (1019 msnm)
                                 Planalp (1341 msnm)
 Oberstafel (1819 msnm)
Estació superior: Bergstation Rothorn-Kulm (2244 msnm)
Diferencia nivells:1678 m
Radi de corba minin:60 m.
Túnels: 8
Ponts: 2
Màxima inclinació: 250 %0
Sistema cremallera: Strub

Característiques tècniques locomotores Vapor:

Sèrie: H 2/3
Rodament: 2zz1’
Unitats en servei: 1
Unitats construïdes: 5
Numeració: 1 a 5
Any de construcció: 1891
Amplada carril: 800 mm
Tracció: Vapor, cremallera.
Potencia: 175 kW
Pes: 17.400 kg
Velocitat: 10 km/h
Fabricades per: SLM
Nota: L’ 1 venuda al MVR (MGN), les unitat 2,4 i 5 estan preservades en estat de marxa, sol l’ unitat nr. 3 realitza trens especials.

BRB H 2/3 7
Sèrie: H 2/3
Rodament: 2zz1’
Unitats en servei: 1
Unitats construïdes: 2
Numeració: 6 i 7
Any de construcció: 1933
Amplada carril: 800 mm
Tracció: Vapor, cremallera.
Potencia: 225 kW
Pes: 20.000 kg
Velocitat: 10 km/h
Fabricades per: SLM
Nota: L’ unitat 6 esta preservada en estat de marxa, sol l’ unitat nr. 7 s’ utilitza per els serveis diaris.

BRB H 2/3 16
Sèrie: H 2/3
Rodament: 2zz1’
Unitats en servei: 4
Numeració: 12, 14, 15 i 16
Any de construcció: 1992 i 1996
Amplada carril: 800 mm
Tracció: Vapor, cremallera.
Potencia: 300 kW
Pes: 15.700 kg
Longitud entre topalls: 6500 mm
Velocitat: 14 km/h
Fabricades per: SLM
Nota: L’ unitat 16 venuda al MVR (MGN) l’any 2005


Característiques tècniques locomotores Diesel:

BRB Hm 2/2 11
Sèrie: Hm 2/2
Rodament: B
Unitats en servei: 1
Unitats construïdes: 4
Numeració: 8, 9, 10 i 11
Any de construcció: 1973, 1975 i 1987
Amplada carril: 800 mm
Longitud entre topalls: 5260 mm
Pes: 13,550 kg.
Tracció: Diesel, cremallera
Potencia: 415 kW
Motor: MTU
Velocitat: 14 km/h
Fabricades per: Taller BRB la nr. 8, Maschinenfrabrik Steck, les números 9,10 i 11
Nota: L’ unitat nr.8 venuda al MVR (MGN).

LLS - Luftseilbahn Lungern – Schönbüel

Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1.999.
Tipus:  55-PB.
Longitud:  1.764 m.
Estació inferior: Lungern (708 msnm).
Estació Superior: Turrent (1.537 msnm).
Desnivell:  829 m.
Pilones: 3
Motorització: Eléctrica, automatitzada per Frey.
Velocitat: 9 m/seg.
Cabines : 2
Capacitat per cabina:  55 + 1 persones.
Capacitat: 600 persones/hora.
Fabricant:  Garaventa, Gangloff

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada