FMGP - Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents, Línia Cremallera de Nuria.
Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents (FMGP) queden inclosos l'1 de gener de 1986 en els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
Llavors es decideix l'adquisició de tres unitats de tren, formades cadascuna d'elles per dos cotxes motors. A mitjan 1983 s'adjudica la construcció del nou material al consorci format per SLM, part mecànica i elements de les caixes, BBC, equips elèctrics i la MTM en la construcció de les caixes i assemblatge final.
El projecte presentat pel grup suís, estava basat en les unitats elèctriques de similars característiques a les subministrades als ferrocarrils a cremallera Montreux-Rochers de Naye (1983) i del Monte Generoso (1982) a Suïssa.
Aquests automotors dobles són de la classe Beh 4/8, en nomenclatura suïssa.
Igualment pertanyen a aquesta sèrie d'unitats les que posteriorment van ser subministrades a les companyies de ferrocarril alemanyes Bayerische Zügspitche (1987) i Wendelsteinbahn GmbH (1990).
La posada en circulació dels trens, es va dur a terme entre desembre de 1985 i maig de 1986. Es van matricular com A5, A6 i A7, en ser cotxes motors dobles, s'adjunta al nombre inicial, el dígit 1 als cotxes orientats cap a Núria i 2 pels del costat Ribes de Freser. Aquestes unitats van ser batejades amb els següents noms de muntanyes properes a la línia per les quals discorren: A5 "Puigmal", A6 "Torreneules" i A7 "Taga".
J.Miquel |
Les caixes són autoportants i la seva estructura és d'acer. L'accés a les mateixes es realitza a través d'una porta doble amb obertura pneumàtica i situada darrere de la cabina de conducció. Aquesta es troba en un extrem del cotxe i en les testeres corresponents a elles es troben disposats: un topall central, un enganxall de doble caragol de balancí i les connexions elèctriques i pneumàtiques per a l'acoblament de remolcs. La unió entre cotxes, es realitza a través d'enganxalls rígids semipermanents, i van proveïts de mànegues d'intercomunicació per al pas de viatgers.
Aquestes unitats van pintades amb els colors característics d'aquest ferrocarril, el blau i blanc en la caixa i grisa en el sostre.
Els vogies, estan equipats amb un eix motor i un l'altre lliure. Una característica és que els eixos motors estiguin situats de cara a Ribes de Freser i porten muntada una doble corona dentada per engranar amb la cremallera.
Els quatre motors desenvolupen una potència de 724 kw i una velocitat màxima de 19 km/h en cremallera i 35 km/h en adherència. Les resistències es troben en el sostre del cotxe. El corrent es capta a través d'un pantògraf d'un sol braç. Els circuits de baixa proporcionen una intensitat màxima de 100 amperes i s'alimenten a 42 v.
La cabina de conducció és de gran visibilitat. El pupitre de comandament és central i està equipat amb sistema d'home mort que està situat sota el pupitre de comandament.
Darrere de la cabina de conducció existeix la plataforma d'accés al vehicle i a continuació el departament de viatgers. Disposa d'un total de 56 seients per cotxe, situats 2+2 encarats i amb passadís central. La capacitat total de cada automotor doble és de 112 viatgers asseguts i de 50 dempeus. Les finestres són practicables en la seva meitat superior. La il·luminació és de fluorescents. El pas entre cotxes es produeix a través de portes corredisses i protegides per mànegues flexibles.
J.Miquel |
Els excel·lents resultats obtinguts amb aquestes tres unitats, porta a la decisió de construir un nou exemplar l'any 1994, aquesta nova unitat també va ser construïda sota llicència de SLM i BBC per MTM (llavors ja integrada dins de GEC-Alsthom). Aquesta unitat numerada com A8 va ser batejada com "Balandrau".
Aquestes unitats van ser modernitzades per Tradinsa l'any 2008. Aquesta modernització comporto la possibilitat de poder remolcar cotxes de viatgers i vagons de mercaderies.
Característiques tècniques:
Sèrie: A
Tipus: EMU-2
Rodament: (1A)(1A)+(1A)(1A)
Composició: Mc+Mc
Unitats en servei: 4
Unitat construïdes: 4
Numeració: A5 a A8
Any de construcció: 1985 i 1994
Any de modernització: 2007 i 2008
Amplada carril: 1000 mm
Cremallera: Abt
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 724 kW
Motors: 4 X BBC BO2057
Longitud total entre topalls: 28.080 mm
Tara: 49,3 tm
Pes total: 64,3 tm
Velocitat adherència: 30 km/h
Velocitat cremallera: 19 Km/h
Total de seients: 112
Construïdes per: SLM, BBC, MTM i GEC-Alsthom
Modernitzades per: Tradinsa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada