Actualment la línia forma part de la xarxa de Cercanías de Madrid, com a línia C-9.
La línia entre Cercedilla i el Puerto de Navacerrada es va inaugurar en l'any 1923, explotada per la companyia "Ferrocarril Eléctrico del Guadarrama". En l’any 1954 va ser traspassa a RENFE, sent l’única de via estreta explotada per RENFE fins que en l'any 2012 va ser incorporada FEVE.
En l’any 1964 es inaugurar la prolongació fins a Cotos.
La línia s'inicia a l’estació de Cercedilla (PK 0,0) que disposa de dues vies amb andana i algunes més per estacionar trens i un diposit per efectuar el manteniment de les unitats d’aquesta línia. En aquesta estació s’ha efectua el enllaç amb la línia de via ampla de ferrocarril convencional de Villalba a Segovia. La línia amb el seu primer tram guanya alçada, fins a entrar al nucli urbà de Cercedilla, que creua seguint el marge dret d'un dels carrers del poble. En aquest tram existia el baixador Cercedilla Pueblo (PK 0,9), tancat en l'any 2011 juntament amb la resta de baixadors intermedis de la línia. Sortint de la part urbana del poble de Cercedilla la línia segueix paral·lela a la carretera, passant a continuació per l’antic baixador de Las Heras (PK 1,9), que es situa a la part alta de Cercedilla, i pel baixador Camorritos (PK 3,5). A partir del baixador Camorritos la línia segueix en solitari pel mig del bosc fins arribar a l’estació sense servei de Siete Picos (PK 5,5). La línia segueix ascendint cap al Puerto de Navacerrada, passant per l’antic apartador de Collado Albo (PK 7,6). L'estació del Puerto de Navacerrada (PK 11,0) es troba a 1.765 metres d'altitud, té tres vies i dues andanes, i és l'única intermèdia de la línia en servei i on poden fer-se encreuaments de trens, a la sortida de l’estació de Navacerrada la via segueix per l'únic túnel de la línia, per sortir a l'altra vessant de la serra. La línia segueix vorejant la muntanya entre el bosc, passant pels baixadors de Dos Castillas (PK 12,1) i Vaquerizas (PK 14,7) per arribar a l'estació de Cotos (PK 18,2) i que és el punt culminant de la línia, disposa de tres vies i dues andanes. La línia segueix uns metres més, en via única per entrar a un túnel amb «cua de sac» on es guarda material i que està a condicionat com a diposit, encara que no s’utilitza mai.
Aquest tram era l’embrió d’un perllongament no realitzat de la línia fins a Gargantilla del Lozoya y Pinilla de Buitrago, pertanyent a la Comunidad de Madrid.
|
Linia Cercedilla - Cotos |
|
Linia Cercedilla - Cotos |
Característiques de la línia:
Nom: Ferrocarril de Cotos
Codi ADIF: 109
Ampla via: 1000 mm
Longitud: 18,5 km.
Electrificació: 1500 V=
Estació inici: Cercedilla (1.100 msnm).
Estació final: Cotos (1.819 msnm)
Gradient màxim: 70‰,
Túnels: 1 de de 670 metres de llargada.
Estacions en servei: 3
|
Estació Cercedilla |
|
Estació Cercedilla |
|
Estació Cercedilla |
|
Baixador Cercedilla Pueblo |
|
Baixador de Las Eras y Los Castaños |
|
Estació Camorritos |
|
Estació Siete Picos |
|
Estació Siete Picos |
|
Apartador Collado Albo |
|
Estació Navacerrada |
|
Estació Navacerrada |
|
Entrada tunel Navacerrada, estació Navacerrada |
|
Baixador Dos Castillas |
|
Baixador Vaquerizas |
|
Baixador Vaquerizas |
|
Estació Cotos |
|
Estació Cotos |
|
Diposit Estació Cotos |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada