divendres, 4 d’agost del 2023

SHEM - Funicular Aeri d'Artouste (Téléphérique d'Artouste)

Aquest telefèric concebut inicialment com industrial, amb el temps va ser explotat turísticament, en transcórrer del temps aquest transport aeri ha tingut diverses configuracions.

Aquest mitjà de transport industrial juntament amb el trenet van ser creats durant la construcció de la presa d'Artouste, posat en funcionament en l'any 1931.
Era tècnicament un Pla Inclinat Aeri amb contra cable, d'una sola via, amb el sistema Bleichert (com el Telefèric de Montserrat o el Transbordador Aeri del Port de Barcelona).
Les pilones eren del tipus pòrtic, l'última de les quals, a poca distància de l'arribada, es va habilitar com a estació intermèdia, per a la descàrrega d'equips i el seu trasllat al ferrocarril.
En els últims anys d'explotació, es va obrir al turisme en els mesos d'estiu, fem el canvi de cabina, per augmentar la capacitat.

 TdA - Cartell Paris Orleans Midi


Característiques tècniques:

Tipus: PIAC10/16
Estat: Desmantellat parcialment
Cabines (Vehicles): 1
Any de posada en servei: 1931
Any de fi de servei: 1935
Estació inferior/altitud: Gabas / 1155 msnm.
Estació superior/altitud: Sagette / 1938 msnm
Motorització/Comandament: Estació inferior
Tensió: Estació superior
Tipus tensió: Contrapès
Pilones: 3
Longitud: 1314 m.
Desnivell: 778 m
Pendent: 76 / 110%
Tipus de tracció: Elèctrica
Velocitat: 4,5 m/seg.
Temps del viatge: 10 minuts
Capacitat per vehicle: 10/16 Persones
Capacitat de transport: 60 persones/hora
Model Cabines: Pavelló
Tipus instal·lació: Bleichert.

 TdA - Estació inferior Gabas.


 TdA – Cabina de passatgers a l'estació inferior.


Any després (1958) es munta un nou sistema telefèric, en aquest cas un Funicular Aeri del sistema Applevage de doble via paral·lela.
Aquesta nova instal·lació té la particularitat de no ser simètric, els cables són de diferent gruix. El carril dret està pensat pel transport de persones i el carril esquerre pel transport de càrregues per a l'explotació hidroelèctrica.
Les pilones passen a ser clàssiques, menys l'última, que es manté del tipus pòrtic situada a poca distància de l'arribada, que està habilitada com a estació intermèdia, per a la descàrrega d'equips i el seu trasllat al ferrocarril.

 TdA - Línia i estació superior Sagette.


 TdA - Estació superior Sagette.


Característiques tècniques:

Tipus: FA32
Estat: Actiu.
Cabines (Vehicles): 2
Any de posada en servei: 1958
Any de fi de servei turístic: 1981
Estació inferior/altitud: Gabas Central hidroelèctrica d'Artouste / 1155 msnm.
Estació superior/altitud: Sota el Pic de La Sagette / 1938 msnm
Motorització/Comandament: Estació inferior
Tensió: Estació superior
Tipus tensió: Contrapès
Pilones: 3
Longitud: 1314 m.
Desnivell: 778 m
Pendent: 76 / 110%
Diàmetre cable portador (dret): 40 mm
Diàmetre cable portador (esquerra): 46 mm
Tipus de tracció: Elèctrica
Velocitat: 6 m/seg.
Capacitat per vehicle: 32+1 Persones
Model Cabines: Belle-Clot
Constructor: Applevage

 TdA - Plataforma carrega.

 PD: alguna fotografia pertanyent a www.remontees-mecaniques.net


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada