TPC –
Transports Publics du Chablais.
AL –
Aigle-Lesyn.
Excursió d’un dia.
En el nostre cas, juny 2008, teníem la nostra base en el Càmping Municipal de
Aigle.
L’estació de
Aigle es intermodal sense cap dubte. Ferrocarrils Federals (SBB-CFF-FFS),
ferrocarrils de via estreta del TPC: línies Aigle-Lesyn (AL), Aigle-Le
Sápey-Les Diablarets (ASD), Aigle-Ollon- Monthey-Champéry (AOMC) i autobusos.
Fins l’any 2.007 les vies de les diferents companyies estaven sense andanes,
compartint la plaça de l’estació amb els altres mitjans de transport.
Per realitzar
aquesta excursió partint de l’estació de Aigle, el traçat de la via transcorre
per dins del poble com si fos un tramvia, fins l’estació Depot AL (tallers de
AL), en aquesta estació s’ha efectua un canvi de sentit i pren la cremallera
just a la sortida. La línia va remuntant la vesant de la muntanya tot travessa’n
les vinyes tant reconegudes d’aquesta població fins arribar al seu destí a una
altitud de 1.450 metres. Lesyn es un autèntic balcó amb vistes a
la vall del Roine, al cor dels Alps, i esta situada, com diuen els suissos “sous le soleil
exactement”.
Des de l’estació Lesyn-Fedey per arribar al
telecabina que puja a la Berneuse, tindre'm que caminar 15 minuts (800
m).
La Berneuse es un pic menor (2.048 m) situat al costat de les Tours d’ Aï, Mayen
i Famelon, en les Alps Bernesos.
Es conegut per el seu restaurant
giratori “Le Kurlos” construït dins d’una estructura totalment recoberta de
vidres. Les vistes abasten des de el Llac de Leman, la Rivière de Vaud, el Jura
i la vall del Roine.
El restaurant gira 360 graus en una
hora i mitja. Durant aquest temps, desfilen per davant nostre el Cervi, el Mont
Blanc, Les Dents du Midi, Le Grand Combin,
l’Eiger i altres
pics dels Alps.
En una bona zona per fer senderisme,
per baixar existeix un sender que en 1
hora 45 minuts i desprès de salvar un desnivell de 700 metres (5 Km.), ens tornarà a situar a l’estació de
Lesyn-Fedey, tot passant per el llac d’Aï.
Característiques tècniques:
AL (TPC) – Aigle – Lesyn
Línia:
Data
d’inauguració: 1.898.
Longitud:
6,2 Km. (5,2 Km. Amb cremallera Abt).
Màxim
gradient: 200 0/00
Amplada
via: 1.000 mm.
Electrificació:
1.500 V=
Existeix
el projecte de fer arribar el tren cremallera fins el mateix cim de la
Berneuse.
Material
motor:
Arseh
2/4 Automotor històric, configuració Saló.
Unitats:
1
Numero:
201
Any
de posta en servei: 1.946
Disposició
eixos: (BB) Emu-1
Potencia:
250 kW.
Velocitat
màxima adherència/cremallera: 15/25
Seients
1ª classe: 20
Unitats:
2
Números:
202 i 203
Any
de posta en servei: 1.946
Disposició
eixos: (BB) Emu-1
Potencia:
250 kW.
Velocitat
màxima adherència/cremallera: 15/25
Seients
2ª classe: 48
BDeh
4/4 Automotor
Unitats:
2
Números:
301 i 302
Any
de posta en servei: 1.966
Disposició
eixos: (BB) Emu-1
Potencia:
596 kW.
Velocitat
màxima adherència/cremallera: 24/40
Seients
2ª classe: 48
Bt
remolc amb cabina.
Unitats:
2
Números:
351 i 352
Any
de posta en servei: 1.966
Disposició
eixos: BB
Seients
2ª classe: 48
Normalment
acoblats a les unitats 301 i 302.
BDeh
4/4 Automotor.
Unitats:
3
Números:
311 a 313 (abans 303 a 305)
Any
de posta en servei: 1.987
Disposició
eixos: (BB) Emu-1
Potencia:
836 kW.
Velocitat
màxima adherència/cremallera: 25/40
Seients
2ª classe: 32
Constructor:
Vevey
Bt
remolc amb cabina.
Unitats:
3
Números:
361 a 363 (abans 353 a 355)
Any
de posta en servei: 1.987
Disposició
eixos: BB
Seients
2ª classe: 40
Normalment
acoblats a les unitats 361 a 363.
TLSA
– Lesyn – La Berneuse
Telecabina.
Any
de posta en servei: 1.992.
Tipus: 6-MGD.
Longitud: 1.871 m.
Estació
inferior: 1.336 msnm.
Estació
Superior: 2.041 msnm.
Desnivell: 705 m.
Pilones:
17
Motorització:
Eléctrica, Automatització: SISAG
Velocitat:
5 m/seg.
Cabines
: 36
Capacitat
per cabina: 6 persones.
Capacitat:
900 persones/hora.
Fabricant: Städeli - CWA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada