dimecres, 11 de gener del 2012

Barrage d’Emosson.


TMR – Transports de Martigny et Region.
MC – Martigny - Châtelard.

PAC – Parc d’Attractions du Châterlad
(TTE –Trains Turistiques d’Emosson)
Funiculaire Châtelard – Château d’Eau
Petit Train Panoramique d’Emosson
Minifunc d’Emosson

Excursió d’un dia. En el nostre cas, juny 2008, des de el Càmping Municipal de Aigle.

Des de l’estació de Aigle amb els Ferrocarrils Federals Suissos ens traslladem fins a Martigny.

En l’estació de Martigny i conflueixen, les dos línies de Transports de Martigny et Region (TMR) que son les de Martigny – Châtelard (MC) i Martigny – Osières (MO).

Per aquesta excursió utilitzem la línia Martigny – Châtelard, que s’uneix amb la línia de la Savoie dels SNCF (St. Gervais – Chamonix – Vallorcine) en l’estació fronterera de Le Châterlard-Frontière. Desprès de sortir de Martigny la via transcorre paral·lela a la dels Ferrocarrils Federals, per separar-se a partir del tallers de la companyia a Vernayaz, desprès tenim la visió de les Gorges del Trient, l’estació de Finhaut (1.228 m) es el punt mes elevat de línia. Per accedir al Funicular Châtelard - Château d'Eau es te que baixar del tren a l’estació de Le Châterlard.
L’estació inferior del Funicular Châtelard - Château d'Eau, es troba situada darrera de la central elèctrica. Aquest es un dels funicular  suissos que superen una de les pendent mes costerudes. Es el funicular clàssic amb un gradient mes elevat (pendent màxim del 87 %). Considero que es un dels funiculars mes atractius que he muntat.
Una de les curiositats d’aquest funicular es que a mig recorregut la cabina ascendent agafa i empeny un vehicle de contrapès per compensar el pes del cable del vehicle descendent.
Esta previst que en el hivern de 2011-2012, s’efectuï el canvi de vehicles per uns de moderns.
En arribar a l’estació superior, Le Chateau d’Eau, un Petit Tren Panoramic, amb ample de via de 600 mm Decauville, es portarà tot seguint la vesant de la muntanya, aquet recorregut proporciona unes espectacular vistes cap el massís del Montblanc, la vall de Chamonix i les gorges du Bouqui, fins a l’estació terminal Pied du barrage.
Els trens son tots amb vagons panoràmics i les locomotores elèctriques amb acumuladors, excepcionalment alguna circulació es realitza amb maquina de vapor.
 Des de l’estació terminal del trenet un conjunt de dos ascensors inclinats paral·lels, denominats MiniFunc, ens portaran fins a l’estació superior Lac d'Emosson.

La presa d’Emosson situada a una altitud de 1.930 m, te una alçada de 180 metres, es va completar l’any 1.974, i va inundar l’antiga presa de Barberine construïda l’any 1.925, la capacitat actual es de 227 milions de m3.
Si s’ha matinat, dona temps de fer una excursió d’una hora i mitja (anada) fins la Cabane-bouvet du Vieux-Emosson i gaudir d’unes meravelloses vistes d’aquesta regió dels Alps. Des de aquets lloc es pot accedir a un conjunt de petjades de Dinosaures d’una antiguitat de 250 milions d’anys (afegir una hora mes de camí d’anada. Total cinc hores entre l’anada i la tornada).

A l’estació de Château d’Eau, es pot visitar la maquinaria del funicular i un petit museu “Diaporama” del Petit Tren.

Característiques tècniques:

MC (TMR) – Martigny - Châtelard.

Línia:

Data d’inauguració (AOM): 1906    
Longitud: 21 Km.
Amplada via: 1.000 mm.
Electrificació: 830 V=
Alimentació: Catenària i 3er carril.

Material motor:

BDeh 4/4 Automotor.
Unitats: 4
Números: 4,5 i 7,8
Any de posta en servei: 1.957
Reconstruïdes l’any: 1989 / 1994
Disposició eixos: (BB) EMU-1
Potencia: 560 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 25 / 50 Km/h
Seients 2ª classe: 52

BDeh 4/4 Automotor.
Unitats: 1
Números: 501
Any de posta en servei: 1.979
Disposició eixos: (BB) EMU-1
Potencia: 716 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 24 / 65 Km/h
Seients 2ª classe: 45

BDeh 4/8 Automotor.
Unitats: 2
Números: 821/822 i 823/824
Any de posta en servei: 1.997
Disposició eixos: EMU-2
Potencia: 1000 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 16 / 70 Km/h
Seients 2ª classe: 96
Constructor: Stadler

BDeh 4/8 Automotor.
Unitats: 2
Números: 
Model: Spatz
Any de posta en servei: 2.011
Disposició eixos: EMU-3
Potencia: 1150 kW.
Esforç de tracció: 130 kN
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 25 / 80 Km/h
Seients 2ª classe: 103
Constructor: Stadler

 Xemh 4/4 Automotor.
Unitats: 1
Números: 6
Any de posta en servei: 1.957
Reconstruïda l’any: 1994 / 2006
Disposició eixos: (BB) EMU-1
Potencia: 560 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 25 / 50 Km/h
Modificació del vehicle nr. 6 de la sèrie BDeh 4/4 en el qual es modifica la motorització amb l’ incorporació d’un motor diesel i convertint el vehicle en Híbrid. Pot realitzar tasques de manteniment en la línia d’alimentació elèctrica.

(PAC) Funiculaire Châtelard – Château d’Eau

Tipus: Funicular clàssic, 60-SBB
Data d’inauguració: 1.921.
Estació inferior: Gare Châterlad  (1.129 msnm).
Estació superior: Château d’Eau (1.821 msnm).
Ampla de via: 1.007 mm.
Longitud:  1.306 m.
Desnivell:  692 m.
Pendent màxima:  87   %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior.
Cable tractor:  34 mm
Velocitat:  2,5 m/seg.
Duració del viatge:  12 minuts.
Vehicles:  2.
Passatgers:  60 + 1  per vehicle.
Capacitat: 300 passatgers/hora, en cada sentir.
Construïts per: Von Roll  

(PAC) Petit Train Panoramique d’Emosson

Línia:

Data d’inauguració: 1.975   
Longitud: 1,650 Km.
Amplada via:  600 mm.
Túnels: 5
Duració viatge: 15 minuts
Capacitat: 300 passatgers/hora.

Material motor:

Ta 2/2 Locomotores.
Unitats: 2  
Numeració: 5 i 7
Nota: Locomotores elèctriques amb acumuladors.

Tm 2/2 Locomotores
Unitats: 3
Numeració: 10, 62 i 63
Nota: Locomotores diesel.

G 2/2 T, Locomotora
Unitats: 1
Nom: Liseli
Nota: Locomotora vapor.

(PAC) Minifunc d’Emosson

Tipus: Ascensor Inclinat, 10-SBB
Data d’inauguració: 1.991.
Estació inferior:  Gare Pied du barrage (1.812 msnm).
Estació superior: Lac d’Emosson (1.961 msnm).
Ampla de via: 900 mm.
Longitud:  261 m.
Desnivell:  140 m.
Pendent màxima:  72,7 %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior, automatització Frey.
Cable tractor:  15 mm
Contracable : 11 mm.
Velocitat:  2,5 m/seg.
Duració del viatge:  2 minuts.
Vehicles:  2.
Passatgers:  10 per vehicle.
Capacitat: 280 passatgers/hora, en cada sentir.
Construïts per: Niederberger
Nota: Les dues unitats del Minifunc funcionen autònomes una del altre, son dos dispositius amb paral·lel. El terra de las cabines s’ autoanivellà automàticament per mantindre el terra horitzontal.   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada