dissabte, 23 de juny del 2012

FPJ – Funiculaire du Pic de Jer


Excursió de 1/2 dia.


En l'any 1900, solament existeixen set funiculars que utilitzen l'energia elèctrica: cinc a Suïssa i dos a França, el Mont Dore i el Pic du Jer (Lourdes).

El Pic del Jer és una gran massa calcaria aïllada a les portes de la ciutat de Lourdes, recoberta de boscos de pins, excepte en els penya-segats rocosos. La visió que es té des de d’alt del cim es una visió panoràmica de 360º, des de la plana fins als cim dels Pirineus.
En els cim es pot visitar un conjunt de coves i “dolines”.

La via descriu en primer lloc una corba de 800 m. radi i 231 m. de longitud per continuar amb una traça recta de una longitud de 1008 m.

Per la construcció d’aquesta via s’han requerit d'una sèrie d’obres d’infraestructures qualificades de majors. Un primer túnel de 75 m. de llargària. Un viaducte que creua la gran depressió situada a mitja altura de la muntanya, aquest viaducte de 200 m. de llargada i suportat per dotze arcs de maçoneria, l’amplada del viaducte és 25 m, es de doble via ja que es el punt en el que es realitza el creuament dels vehicles. A continuació una rasa de 10 m. de profunditat excavada a la roca i amb una longitud de 230 m. Un segon túnel de 65 m. llarga. I finalment un petit viaducte de  set arcs i e una longitud de 35 m. que acaba en l'estació superior.

Les estacions es van construir amb maçoneria que és alhora elegant i robusta.
L'estació inferior consta a la planta baixa, de la sala d'espera amb les gixetes de venda de bitllets, una botiga i una terrassa coberta. A la planta superior, oficines i habitatges del cap d'estació.
El frontal de l’estació te dos grans portes, que sobren en motiu de celebracions.
L'estació superior es distribueix amb tres plantes, la planta baixa alberga la sala de màquines i la sala d'espera: una paret amb finestres permet veure tot el mecanisme. Dos pisos per sota del sòl: un per a albergar el mecànic i el segon destinat a taller de reparacions i botiga.


Característiques Tècniques:

Tipus: Funicular clàssic, 80-SBB
Data d’inauguració: 16 de juny de 1900
Reconstruït l’any: 1998   
Estació inferior: Lourdes  (414 msnm).
Estació superior: Pic du Jer  (887 msnm).
Ampla de via: 1.000  mm.
Longitud: 1125 m.
Desnivell: 473 m.
Pendent màxima: 27 - 56   %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior.
Potencia: 130 kW.
Cable tractor: 33 mm
Velocitat: 3,2 m/seg.
Duració del viatge: 6 minuts.
Vehicles: 2.
Passatgers: 80 + 1  per vehicle.
Capacitat: 571 passatgers/hora, en cada sentir.
Construït per: Heckel
Vehicles construïts per: Soule
Reconstruït per: Skirail

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada