dimecres, 19 de novembre del 2014

FGV (CTFV) - Automotors sèrie 1000.

Companyia de Tramvies i Ferrocarrils de València - Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana 



Aquestes unitats de tren, que al principi devien construir-se en gran nombre, però no van arribar a prosperar a causa de la precària situació econòmica de la Companyia de Tramvies i Ferrocarrils de València (CTFV).

Aquestes unitats estaven basades amb les unitats de la sèrie 200, construïda per Carde y Escoriaza.

En l'any 1953 es va encarregar a MACOSA la construcció de vuit unitats de tren, M + Rc, (1001 a 1008 i 1051 a 1058). Aquests trens podien circular acoblats amb comandament múltiple. En 1955 entren en servei. En realitat es van lliurar vuit motors i set remolcs a causa que la pròpia companyia (CTFV) havia construït un cotxe remolc metàl·lic amb departament de correus, 1201, de característiques similars als cotxes construïts per MACOSA. La vuitena caixa es va muntar en el cotxe motor n.° 13, que havia quedat destruït en un incendi i del que es van aprofitar els seus equips. Aquest vehicle era molt similar exteriorment a les unitats que ens ocupen.

Les unitats de la sèrie 1021 a 1023 procedien dels remolcs 201 a 204, construïts en l'any 1941 per Carde i Escoriaza, quan van ser construïts ja es va pensar amb la possibilitat de ser motoritzats més endavant. Van ser els primers cotxes de construcció metàl·lica, amb tres portes d'accés, la central doble i senzilles les extremes. En l'any 1957 en què es va decidir motoritzar els remolcs 201 i 203, formant les composicions M201+ R202 i M203+R204. La transformació es va portar a terme en els tallers de Pont de Fusta de CTFV. A principis dels seixanta es va motoritzar el remolc 202 al que es va acoblar un nou remolc de la sèrie 1072 a 1074. El R203 va adoptar el n.° 1071 i els motors van canviar a 1021-1023 formant dues composicions M + Rc i una tercera de Rc + M + Rc.

Les unitats de la sèrie 1001 a 1008, eren de construcció metàl·lica, l'accés al vehicle es realitzava a través de dues portes dobles combinades amb uns estreps escamotejables d'accionament pneumàtic. Disposaven de dues cabines de conducció per possibilitar la circulació aïllada. L'interior, molt auster, amb seients i portaequipatges de fusta, amb una capacitat de 64 places assegudes. La il·luminació era per bombetes incandescència.

El color exterior va variant al llarg dels anys. Inicialment van estar pintades amb els colors platejat amb una franja verda per sota de les finestres. En l'any 1963 es va procedir a variar el color d'aquests cotxes amb l'unificat verd i franja blanca del parc de la CTFV, que es mantingué fins a l'any 1979, en temps de FEVE, van tornar a canviar de colors per l'unificat d'aquesta companyia per la zona mediterrània, blau i franges platejades, més tard van passar a ostentar els colors unificats de FEVE i en incorporar-se a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, només va variar el logotip.

L'equip elèctric era el conjunt GE PC-12 i els quatre motors de tracció eren de Cenemesa- Westinghouse model CN-556 que proporcionaven una potència de 320 CV, els vogies eren d'origen Brill. 

En l'any 1985 als motors dels cotxes 1021 a 1023, se'ls introdueixen diverses millores entre les quals destaquen la millora de seients, il·luminació per a fluorescent, finestres tipus Jung, unificació d'equips elèctrics del cotxe motor n.° 13, reemplaçant els components GE pels Cenemesa estendards de la sèrie 1000, va ser renumerat com 1009 i adoptant el remolc 1074. Els cotxes motors 1021-1023, van canviar les seves tres portes laterals per dos dobles i va ser tancat l'accés d' intercomunicació en un frontal.


Característiques tècniques Motors:

Sèrie: 1000
Tipus: EMU-2
Rodament: BoBo
Composició: Mc+Rc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 8
Numeració: 1001 a 1008
Numeració en origen: ---
Any de construcció: 1954 i 1955
Any de reconstrucció: ---
Any retirada servei: 1989
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge: 550 V=
Potencia: 236 kW
Motors: 4 X CN-556
Vogies: Brill
Equips elèctric: Cenemesa
Tara: 29 tm.
Longitud total entre topalls: 18640 mm
Velocitat: 80 km/h
Seients 2a classe: 64
Construïdes per: MACOSA

Sèrie: 1020
Tipus: EMU-2
Rodament: BoBo
Composició: Mc+Rc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 3
Numeració: 1021 a 1023
Numeració en origen: 201 a 203
Any de construcció: 1941
Any de reconstrucció: 1957
Any retirada servei: 1989
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 550 V=
Potencia: 236 kW
Motors: 4 X GE-270
Vogies: Brill
Equips elèctric: GE
Tara: 25 tm.
Longitud total entre topalls: 17550 mm
Velocitat: 50 km/h
Seients 2a classe: 62
Construïdes per: Carde Escoriaza/CTFV

Sèrie: 10
Tipus: EMU-1
Rodament: BoBo
Composició: Mc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 1
Numeració: 13
Numeració en origen: 13
Any de construcció: 1955
Any de reconstrucció: ---
Any retirada servei: 1989
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 550 V==
Potencia: 236 kW
Motors: 4 X GE-270 / CN-556
Vogies: Brill
Equips elèctric: GE / Cenemesa
Tara: 25 tm.
Longitud total entre topalls: 18750 mm
Velocitat: 50 km/h
Seients 2a classe: 64
Construïdes per: Carde Escoriaza/MACOSA


Característiques tècniques Remolcs:

Sèrie: 1050
Rodament: 2'2'
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 7
Numeració: 1051 a 1057
Numeració en origen: ---
Any de construcció: 1954 i 1955
Any retirada servei: 1989
Amplada carril: 1000 mm
Vogies: Brill
Tara: 21,5 tm.
Longitud total entre topalls: 18650 mm
Velocitat autoritzada: 50 km/h
Seients 2a classe: 68
Construïdes per: MACOSA

Sèrie: 1070
Rodament: 2'2'
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 1
Numeració: 1071
Numeració en origen: 204
Any de construcció: 1942
Any retirada servei: 1989
Amplada carril: 1000 mm
Vogies: Pennsylvania
Tara: 15,5 tm.
Longitud total entre topalls: 17550 mm
Velocitat autoritzada: 50 km/h
Seients 2a classe: 56
Construïdes per: Carde Escoriaza

Sèrie: 1070
Rodament: 2'2'
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 2
Numeració: 1072 i 1074
Numeració en origen: s/100
Any de construcció: ---
Any retirada servei: 1989
Amplada carril: 1000 mm
Vogies: ---
Tara: 20,8 tm.
Longitud total entre topalls: 15000 mm
Velocitat autoritzada: 50 km/h
Seients 2a classe: 56
Construïdes per: CTFV

Sèrie: 1070
Rodament: 2'2'
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 1
Numeració: 1073
Numeració en origen: ----
Any de construcció: ---
Any retirada servei: 1989
Amplada carril: 1000 mm
Vogies: ---
Tara: 20,8 tm.
Longitud total entre topalls: 18000 mm
Velocitat autoritzada: 50 km/h
Seients 2a classe: 64
Construïdes per: CTFV


Sèrie: 1200
Rodament: 2'2'
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 1
Numeració: 1021
Numeració en origen: 105-
Any de construcció: 1955
Any retirada servei: 1989
Amplada carril: 1000 mm
Vogies: Pennsylvania
Tara: 15,58 tm.
Longitud total entre topalls: 15000 mm
Velocitat autoritzada: 50 km/h
Seients 2a classe: 37
Construïdes per: CTFV
Nota: Amb departament de Correus


2 comentaris:

  1. Las unidades Macosa serie 1000 no tenían una velocidad máxima de 50 km/h, no se de donde saca ese dato; de casa la velocidad máxima estaba fijada en 80 km/h, pero en determinados puntos de la línea alcanzaban los 100 km/h. Se lo digo por experiencia, he sido maquinista con esos trenes.-

    ResponElimina