dimarts, 24 de juliol del 2018

Els tramvies "Tanques" d'URBAS.


La Sociedad Urbanizaciones y Transportes SA, és constutueix l'any 1944 com a filial de TB (Tranvias de Barcelona).

Durants uns anys absorbeix o li són traspassades diferents companyies de transports de l'àrea de Barcelona, fins que en l'any 1976, són traspassats tots els actius de l'àrea de transports a TB. L'àrea immobiliària continua funcionant i en l'any 2005 trasllada la seu a Madrid.

En l'any 1952 la companyia "Tranvia de Barcelona a San Andrés y Extensiones" canvia de titularitat a favor de "Transportes Suburbanos de Barcelona SA". Aquesta empresa era la continuadora de la companyia "Tranvía de Badalona", encara que havia estat absorbida en l'any 1911 per TB, va seguir amb la seva autonomia fins a aquest any.

El 16-05-1956 es limita el final dels tramvies a Pep Ventura, quedant anul·lada la via a la zona més cèntrica de Badalona. El mateix any, el 17 de desembre, se suprimeix la línia de tramvia 44 Badalona-Montgat (que des de maig s'havia quedat aïllada).
El 05-11-1961 s'inaugura la nova terminal d'Estació Nord pels tramvies de línies 42, 70 i 71 (deixen d'arribar al carrer de Trafalgar).
El 25-03-1963 se suprimeix la línia de tramvia 71 Estació Nord-Sant Adrià, absorbida per la 70 Estació Nord-Pep Ventura.
En 04-1963 es limita novament la línia de tramvia 70 al recorregut Estació Nord-Casa Cros (Badalona).
El 12-07-1964 es torna a limitar la línia de tramvia 70 al tram Estació Nord-Barri Besòs. Amb això s'aprofita per suprimir definitivament la línia 42 Estació Nord-Sant Martí.
El 19-05-1965 se suprimeix definitivament la línia 70 de tramvies i amb això desapareixen definitivament els de via estreta de Barcelona.

TMB - URBAS M5+R5 Estació Av Vilanova. Al fons a mà dreta es veu la marquesina d'aquesta parada, es va mantenir en peu, fins les obre realitzades a placa amb motiu dels Jocs Olímpics del 92.
Als cotxes assignats aquestes línies, 42,70,71 entre altres, provenen de la reconstrucció de cotxes de la sèrie 900/950.

Aquestes noves unitats eren reversibles amb una cabina de conducció al cotxe motor i una altra en el cotxe remolc.
Aquests cotxes eren de plataforma central baixa I portes accionades pneumàticament.
En aquests cotxes tant el motor com el remolc tenien un tròlei, que es feia servir segons el sentit de la marxa.

Una curiositat del seu règim de funcionament és l'existència de quatre cobradors itinerants, dos a cada cotxe. En l'any 1962 van ser equipats amb cobradors fitxes.
TMB - URBAS M11+R11 (Postal)
Característiques tècniques:

Sèrie: M/R
Tipus: EMU-2
Rodament: Bo'Bo'+2'2'
Composició: Mc+Rc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 28 (14 motors i 14 remolcs)
Numeració: M1 a M14 + R1 a R14
Any de construcció: 1922
Any de reconstrucció: 1935 a 1946
Any de retirada servei: 1965
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge:
Potencia: 132 kW
Motors: 4 X AEG
Carretons: MANAGE
Longitud total entre topalls: 26.110 mm
Velocitat: 60 km/h
Seients: 47
Construïdes: MANAGE "La Brugeise"
Reconstruïdes per: Tallers TB.
Nota: En els últims anys de la seva vida activa, algunes unitats van ser modificades amb dues cabines de conducció, per poder funcionar com unitats d'un sol cotxe.

TMB - Urbas M6+R6

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada