dissabte, 29 de desembre del 2018

Locomotores dièsel-elèctriques, sèrie 321, de Renfe.


Aquesta sèrie de locomotores, sèrie 321 de Renfe o 2100 segons l'antiga numeració de Renfe, és una sèrie de locomotores dièsel-elèctriques.
Van ser adjudicades dins del concurs obert en l’any 1962, aquestes locomotores d'origen estatunidenc es van finançar en part gràcies a fons d'ajuda que oferia aquest país.

Aquesta sèrie, s’ha ajusta al disseny del model DL-500 d'ALCo, també anomenat "model FPD-9". Les primeres vuit van ser fabricades en la planta d'ALCo en Schenectady, la resta va ser repartida entre diferents constructors espanyols: Euskalduna, llicenciatària d'ALCo a Espanya, CAF I la Naval.

Primerament, van estar destinades als trens de viatgers i van estar assignades als dipòsits de Madrid Atocha, Ourense i Sevilla, posteriorment van ser destinades a tens de mercaderies.

En acabar la seva vida útil a Renfe, algunes van ser traspassades a ADIF, altres van ser venudes a empreses constructores i algunes van ser “retrochadas a 1676 mm” i venudes a l’Argentina.


Característiques tècniques:

Sèrie: 321 
Antiga sèrie: 2100
Numeració: 321-001- 0 a 321-080-4
Antiga numeració: 2101 a 2180 
Rodament: Co’Co’
Unitats posades en servei: 80
Any de construcció: 1965 a 1970
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Dièsel-elèctrica
Motor dièsel: ALCo 251-C3
Generador: GT581
Motors de tracció: 6 X GE761A1
Longitud entre topalls: 18.580 mm
Amplada: 3.048 mm
Alçada: 4.118 mm
Pes: 111 tm.
Potencia: 1.626 kW
Velocitat: 120 km/h
Fabricada per: ALCo, Euskalduna, CAF i Naval 
Model: DL-500-S
Numero fabrica: 
Comandament múltiple: 5 unitats 
Cabines de conducció: 2

Altres usuaris que han utilitzat aquestes locomotores, sigui en regim de lloguer o de compra:


ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias), Renfe va traspassar les locomotores assignades a l'UN de Mantenimiento de Infraestructuras.



ACERALIA (ARCELORMITTAL), ha utilitzat 12 d’aquestes locomotores, entre els anys 1996 i l’any 2002 en regim de lloguer.


ALSA (National Express), dues unitats llogades a TECSA, per als seus trens turístics “Felipe II” i trens xàrters.


COMSA (CAPTRAIN), una unitat comprada, matriculada com 51 LOA 4894, Ex-2169 de Renfe, està apartada des de l’any 2014.


G&O (Grupo OHL) una unitat comprada.

NECSO (Nueva Entrecales, Cubiertas, Servicios y Obras) grup ACCIONA, ha utilitzat aquestes locomotores, algunes en regim de lloguer i la 2121 va ser comprada de segona mà.


TECSA, dues unitats comprades.


Tracción Rail (AZVI) – Va adquirir en l’any 2017, la 2121 a ACCIONA.

Vias y Construcciones, dues unitats comprades.


BAP (Buenos Aires Pacifico), aquesta companyia va adquirir 12 exemplars d’aquestes locomotores, van ser “retrochadas a 1676 mm”, abans de ser enviades a l’Argentina.


ALL (America Latina Logistica), aquesta empresa Argentina va heretar quasi totes les locomotores de BAP.


SEFEPA (Servicios Ferroviarios Patagónicos), aquesta empresa Argentina va adquirir dos exemplars d’aquesta sèrie de locomotores.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada