dijous, 26 de febrer del 2015

MOP - Ministerio de Obras Publicas, Sèrie 1100


El "Plan de Ayuda del Estado a los Ferrocarriles de Vía Estrecha (ley de 17 de Julio de 1953)", va propiciar la compra d'aquestes locomotores, que van ser repartides per diverses companyies de ferrocarrils.

El dia 6 de novembre de 1954 es va firmar el contracte pel subministrament de 20 locomotores, 10 dièsel-elèctriques i 10 dièsel-hidràuliques, amb les companyies: Sté. des Forges-Ateliers du Creusot (SFAC), Le Materiel Electrique Schneider-Westinghouse (SW), Sociedad Española de Construcción Naval /SECN) i Constructora Nacional de Maquinaria Eléctrica (CENEMESA).

Aquestes locomotores tenien un bastidor format per quatre perfils longitudinal i perfils transversals en forma de U invertida. La caixa metàl·lica, està formada per dues cabines de conducció amb el sostre fitxa i uns sèries d'elements desmuntables per accedir els diferents òrgans mecànics. Els vogies, estan construïts amb xapa plegada i assemblada per soldadura elèctrica.

El motor dièsel estava fabricat per SFAC, sota llicencia de The National Supply Company, Superior Engine Division de Toledo (Ohio, E.E.U.U.), i era del model Superior 40 CLX 6.

Les locomotores de transmissió hidràulica, MOP 1101 a 1110, aquesta era de la firma Krupp model 3W2D35.

Les locomotores de transmissió elèctrica, MOP 1151 a 1160, estaven equipades amb un generador SW 2217 i els motors eren del model SW 1214.

Les locomotores, sèrie 440 a 403, de l'empresa Rio Tinto, eren Dièsel - Hidràuliques, però es diferenciaven per un motor SEVL-SFAC-Saurer més potent, generador SW 2217 A i els motors eren del model SW 314.

Aquestes locomotores han lluït les matrícules: MOP 1101 a 1110, MOP 1151 a 1160 i RT 400 a RT 403 i els colors dos tons verds, verd i gris, verd amb ratlla grogra, dos tons de verd amb ratlla vermella, verd amb ratlla grisa metàl•lic, i blau amb ratlla blanca.

Aquestes locomotores han estat assignades a diferents ferrocarrils de via estreta, durant la seva existència es produïren numeroses permutacions de material.
Relació de les companyies que han utilitzat aquestes locomotores:
Ministerio de Obras Publicas (MOP)
Explotación de Ferrocarriles por el Estado (EFE)
Ferrocarriles de Vía Estrecha (FEVE)
Ferrocarriles de Mallorca (FCM)
Astillero Ontaneda (AO)
Santander - Bilbao (SB)
Amorebieta - Guernika - Bermeo (AGB)
Castro Urdiales - Tralaviña (CT)
Ferrocarril de La Robla (FR)
Madrid - Navalcarnero - Villa del Prado (MNV)
Peñarroya - Puertollano (PP)
Carcaixent-Dènia (CD)
Ferrocarril Carreño (CAR)
Río Tinto (RT)


Característiques tècniques locomotores:

Sèrie: 115x
Numeració: 1151 a 1160
Rodament: Bo'Bo'
Unitats en servei: 0
Unitat postes en servei: 10
Any de construcció: 1958
Any posada en servei: 1958
Any baixa servei: 1987
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel-Hidràulica
Longitud entre topalls: 14.460 mm
Pes: 52 tm.
Potencia: 496 kW
Esforç de tracció: 59 kN
Motor: 4 X Superior 40 CLX 6
Generador principal: SW 221
Velocitat: 70 km/h
Fabricada per: SFAC - CECN
Model: 48 VE B
Numero fabrica: 5308 a 5316
Nota: La locomotora MOP 1158 està preservada en el Museu Basc del Ferrocarril i la RT 403 està preservada en el Museo del ferrocarril de Rio Tinto.


La locomotora MOP 1158, va servir a les companyies PP, AGB i FEVE.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada