diumenge, 5 d’agost del 2012

Funicular Tünel



Funicular Tünel (Karakoy – Tünel), Juny 2009.

IETT – Istanbul Elektric Tramvia he Tünel.


Al segle XIX, els districtes de Galata i Pera van ser les àrees comercials més importants de Constantinopla (Istanbul). Galata, a la part inferior si concentrava el comerç. Pera (Beyoglu), a dalt del turo, si trobaven els hotels, les ambaixades, i als nous habitatges. Per anar d'un districte a un altre,s’havia de passar per carrers molt estrets i amb molta pendent, on la circulació de vehicles era impossible.

Per mitigar aquestes dificultats en la circulació de persones i d’intercanvi de mercaderies, l'enginyer civil francès Eugene-Henri Gavand té la idea, el 1867, de construir un funicular inclinat sota terra. El sultà Addülaziz va concedir el permís de construcció l’any 1869, aquest funicular es va convertir en el segon medi transports subterrani del mon, desprès del metro de Londres.

Aquest primer funicular va ser inaugurat en l’any 1875 i la seva maquinaria era de vapor. Un dels vehicles estava destinat a les persones i l’altra a les mercaderies.

El segon funicular, ja amb tracció elèctrica va ser inaugurat l’any 1971.

Característiques Tècniques:
Tipus: Funicular clàssic contrabalançat
Data d’inauguració: 3 de novembre de 1971
Estació inferior: Karakoy, ( 1 msnm).
Estació superior: Tünel, ( 63 msnm).
Ampla de via: 1980 mm.
Longitud: 573 m.
Desnivell: 62 m.
Pendent màxima: 17 %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior.
Velocitat: 25 m/seg.
Duració del viatge: 1 minut 30 segons
Vehicles: 2
Passatgers: 166 per vehicle.
Notes: Una característica d’aquest funicular és que roda sobre pneumàtics.
De fet, els dos cotxes primitius d’aquets segon funicular eren cotxes vells del metro de Paris del model MP 55.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada