TPCF - Train du Pays Cathare et du Fenouillèdes.
El tren del País Catar i de la Fenolleda, és un tren turístic que recorre uns 60 quilòmetres en la ruta que va de Ribesaltes (Rrivesaltes), població situada al costat de la mediterrània, departament de Pirineus Orientals, fins Atsat (Axat) població situada als peus dels Pirineus, al departament d'Aude, en el seu recorregut passa per les poblacions: d'Espirà de l'Aglí (Espira-de-l'Agly), Les Cases de Pena (Cases-de-Pène), Estagell, Maurí (Maury), Sant Pau de Fenollet (Saint-Paul-de-Fenouillet), Caudièrs de Fenollet (Caudiès-de-Fenouillèdes), La Pradella-Puillorenç (Lapradelle-Lavagnac), Atsat (Axat) final de recorregut, les vies és prolongant fins a l'estació de Sant Martí de Les (Saint-Martin-Lys).
El TPCF es compon de diverses entitats: l'"associació TPCF" que gestiona i fa circular el material rodant que compon aquests trens turístics i "TPCF SARL" comercialització de l'oferta turística, i un operador de proximitat de tren (OFP) que realitza el transport ferroviari de mercaderies.
La línia de Ribesaltes a Atsat forma part de la línia de Ribesaltes a Carcassona (Carcasonne) i va ser posada en servei entre els anys 1876 i 1901. La línia actualment no es troba en funcionament en la seva totalitat, ja que uns despreniments produïts en les gorges de l'Aude va fer tancar la part de la línia que existeix entre les estacions de Sant Martí de Les i Quillan.
En el tram de vies d'aquesta línia compres entre les poblacions de Quillan i Carcassona existeix un servei regular SNCF del tipus TER.
El tram de vies entre La Pradella-Puillorenç i Sant Martí de Les, és propietat del TPCF des de l'any el 1998.
La línia de 70 quilòmetres de longitud uneix Ribesaltes amb Quillan, de via única d'ample internacional (1435 mm) no electrificada.
En l'estació de Ribesaltes està situat el punt d'acolliment d'aquesta línia, els restes d'estacions, de la línia estan desafectades, tenim els TPCF, els seus propis espais d'acolliment a l'aire lliura, en l'estació d'Astat posseeixen un modern edifici.
Material mòbil:
Locomotores: BB 63048, 63138, 63160, 63165, 63240 i 63226, totes ex-SNCF.
Locomotores: BB 66.099, 66105 i 66130, totes ex-SNCF.
Unitats de tren "Caravelle": X 4545, X 4554, X 4573, X 4630, X 4709, X 4730 i X 4607, tots ex-SNCF.
Automotor "Picasso": X 3944 ex-SNCF.
Locotractor: I 2456, ex-SNCF.
Draisines: "Campanya" i DE-65 65 5057 ex -SNCF.
Cotxe postal "Ambulant" PAz 37249, ex-SNCF.
Cotxe lliteres T2, ex-SNCF.
Cotxe de viatgers "Imperiale", construït a partir d'un vagó de mercaderies R91.
Cotxes de viatgers, K-50 modificats, cinc unitats.
Cotxe "Prototype Corail", ex-Agence d'Essai Ferroviaire, 60 87 9990 223-4
Grua "Caillard de 50 tm." GD355, ex-SNCF.
Vagon G41 "Vache" (transport de bèstia), dues unitats.
Vagon tremuja "C12", dues unitats.
Furgó "Standard D"
Vagons plataforma, de voreres baixes i altes i vehicles pel manteniment de les vies.
Nota: La nomenclatura dels pobles és la catalana, en francès dintre de parèntesis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada