MFU – Minas y Ferrocarril de Utrillas.
Aquesta visita consta de tres parts:
El Parc Temàtic de la Mineria, situat en el Pou de Santa Bárbara.
El tren de via estreta del MFU.
El Museu de la Ciencia i l'Arqueologia Minera d'Utrillas.
El Parc Temàtic de la Mineria, està situat en el Pou de Santa Bárbara, en aquesta zona s'han rehabilitat els antics edificis i s'han recuperat diferents estructures vinculades a la mina: el gran castellet del pou, també es poden visitar les instal·lacions de la caldera Babcock & Wilcox, la sala de màquines, el polvorí, les tremuges, així com l'edifici del vestuari i la lampisteria, el Museu dels Utensilis Miners, les Antigues Escoles i una Aula de Paleontologia.
El tren de MFU. Línia ferroviària Utrillas-Saragossa, va ser inaugurada en l'any 1904, era un ferrocarril de via mètrica, de 127 quilòmetres de longitud i que tenia 22 estacions i baixadors.
Estació de Saragosssa, actualment. |
A causa de les dificultats geogràfiques per accedir a les tremuges de les mines es va decidir construir un ferrocarril auxiliar amb diferents branques des de les diferents boques de les mines que envoltaven la localitat d'Utrillas fins al ferrocarril de via mètrica, d'Utrillas-Saragossa.
Per a això l'empresa Mines i Ferrocarril d'Utrillas va construir en l'any 1904 una petita línia minera de 9 quilòmetres de longitud, d'ample de via de 600 mm, que connectava les diferents boques-mines per on s'extreia el mineral al llarg de la localitat d'Utrillas i que transcorria des de safaretjos de rentada del carbó (situats al municipi de Martín del Rio) final de la línia mètrica. Actualment estan recuperats 2,5 quilòmetres, que uneixen les dues zones museístiques.
El ferrocarril és operat per AZAFT (Asociación Zatagozana de Amigos del Ferrocarril y Tranvías).
Actualment tenen en servei una locomotora de vapor la núm. 1 "Hulla", la núm. 31 "Palomar", dues locomotora dièsel Deuzt i els cotxes de viatgers "El Tranvia" i "La Jardinera".
Característiques tècniques, Locomotora Vapor "Hulla":
Rodament: 0-2-0T
Numeració assignada: 1
Unitat en servei: 1
Any de construcció: 1903
Reconstruïda l'any: 2000 a 2002
Amplada carril: 600 mm
Tracció: Vapor
Número de fàbrica: 1166
Construïda per: Orestein & Koppel
Característiques tècniques, Locomotora Vapor "Palomar":
Rodament: 0-2-0T
Unitat en servei: 1
Numeració assignada: 31
Any de construcció: 1918
Reconstruïda l'any: 2017 en reconstrucció.
Amplada carril: 600 mm
Tracció: Vapor
Longitud entre topalls: 5.175 mm
Pes: 14,5 tm.
Potencia: 89,48 kW
Esforç de tracció: 27,46 kN
Número de fàbrica: 16032
Construïda per: Henschel Sohn
Capacitat de carbó: 1.300 kg.
Capacitat d'aigua: 1.600 litres
Característiques tècniques, Locomotora dièsel:
Rodament: B
Unitats en servei: 1
Any de construcció: 1930
Amplada carril: 600 mm
Tracció: Dièsel mecànica.
Pes: 10 tm.
Potencia: 8,95 kW
Velocitat: 8 km/h
Fabricada per: Deutz
Model: MLH322
Numero fabrica: 9613
Característiques tècniques, Locomotora dièsel:
Rodament: B
Unitats en servei: 1
Any de construcció: 1958
Reconstruïda l'any: 2013
Amplada carril: 600 mm
Tracció: Dièsel mecànica
Pes: 6,3 tm.
Potencia: 6,71 kW
Velocitat: 4,4/14 km/h
Fabricada per: Deutz
Model: A2M517G
Numero fabrica: 56779
Característiques tècniques, Cotxe de viatgers "El Tranvia":
Rodament: 1'1
Unitat en servei: 1
Any de construcció: 1903
Any de reconstrucció: 1987
Amplada carril: 600 mm
Seients: 10 passatgers
Construït per: Arthur Koppel
Característiques tècniques, Cotxe de viatgers "La Jardinera":
Rodament: 1'1
Unitat en servei: 1
Any de construcció: 2012
Amplada carril: 600 mm
Seients: 16 passatgers
Construït per: Ajuntament d'Utrillas
El Museu de la Ciència i l'Arqueologia Minera d'Utrillas, situat en el nucli urbà d'Utrillas, que recupera la història de la mineria i del ferrocarril de M.F.U.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada