Una vegada finalitzat el VIII Congrés Panamericana de Ferrocarrils, l'empresa ALCO va oferir a Renfe que sotmetés a prova la seva nova locomotora "Mundial", amb l'esperança d'iniciar un fructuós camí per les dues empreses.
La locomotora en qüestió va passar pels tallers de Schenectady, on se li van adaptar els vogies d'ample ibèric (1674 mm en aquell moment) i va passar a ostentar la nova denominació DL-500, amb nou número de fàbrica (l'original 79169).
Renfe 316-015-7 (1615) (MNF, Madrid) |
En aquells anys, del principi de la Guerra Freda, va motivar un gran interès per part dels E.E.U.U., a acostar-se a Espanya, tal fet va propiciar que des de l'any 1950 es concedissin a Espanya diverses ajudes econòmiques i se signés el Pacte de Madrid de 1953.
En el Projecte d'Ajuda Americana, s'establia, l'ajuda especifica per a la compra de 14 locomotores dièsel i la renovació de les infraestructures d'Andalusia, tenint com a objectiu el fet de millorar el transport de materials a les futures bases de Morón i Rota.
Aquestes locomotores van ser les primeres locomotores dièsel de línia que RENFE va adquirir, i ho va fer gràcies al pla global d'ajudes que van prestar els Estats Units a Espanya l'any 1955. Aquesta sèrie de locomotores dièsel-elèctriques amb motor de quatre temps de ALCO (American Locomotives Company) consta de 17 locomotores, conegudes com les "1600", passant a ser la sèrie 316 amb l'entrada de la norma de matriculació UIC.
La primera locomotora a arribar, l'oferida per realitzar les proves, que va ser adquirida posteriorment, va ser numerada com a 1615 "Marilin", era l'única monocabina.
Els colors originals eren Plata i amb dos línies horitzontals verdes.
Renfe 316-016-5 (1616) Postal |
Característiques tècniques:
Sèrie: 316
Antiga sèrie: 1600
Tipus: LDE
Numeració: 1601 a 1614, 1615 i 1616 a 1617
Matricula UIC: 316-001-7 a 316-017-3
Rodament: Co'Co'
Unitats posades en servei: 17
Any de construcció: 1955 a 1958 (1953)
Any posada en servei: 1953 a 1958
Any baixa servei: 1977 a 1982
Amplada carril: 1668 mm (1674 mm).
Tracció: Dièsel-elèctrica
Longitud entre topalls: 17.870 mm
Pes: 109,2 tm.
Potencia: 991 kW (1000 kW).
Esforç de tracció: 204 kN.
Motor principal: ALCO 251-C-3 (ALCO 244F)
Generador elèctric: GE 5GT-581-A1
Motors de tracció: 6 X GE 5GE-761-A1
Velocitat: 120 km/h
Frens (pneumàtic/dinàmic): Dual/reostàtic.
Fabricada per: ALCO (American Locomotives Company) i GE (General Electric)
Model: FPD-5/DL-500 (FD-3/DL-500)
Números de fàbrica: 81370 a 81383 (80961)
Notes: Les dades entre parèntesis corresponen a la locomotora 1615.
Les locomotores numero 1601 i 1614 que van ser adquirides per AZVI, les 1602 i 1610 per VIAS, les 1603, 1608 i 1616 per COMSA, la 1604 per NEOPUL (Portugal) i la 1617 per TECSA.
La 1615 resta preservada pel Museu Nacional Ferroviari (MNF).
La 1603 va passar de les mans de COMSA a les de ARMF (Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari de LLeida) que té com a objectiu retornar-la a estat de marxa amb els seus colors originals, per traccionar trens històrics amb ella.
AZVI 316-001-7 (1601) Postal |
COMSA 316-008-2 (1608) Postal |
NEOPUL 316-004-1 (1604) Postal |
VIAS 316-010-8 (1610) Postal |
ARMF_316-016-3 (1603), Pla de Vilanoveta, 29-03-2014 |
ARMF_316-016-3 (1603), Pla de Vilanoveta, 29-03-2014 |
ARMF_316-016-3 (1603), Pla de Vilanoveta, 29-03-2014 |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada