dissabte, 1 de juliol del 2017

Antic funicular Hotel Puigmal, Núria.

LT - Locomoción y Transportes
FMGP - Ferrocarrils de Muntanya de Grans Pendents
FGC - Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

Postal
L'origen d'aquest funicular s'ha de buscar en la societat, Locomoción y Transportes, que va construir el Funicular de l'Exposició Internacional de Barcelona de l'any 1929, situat a Montjuïc. Una vegada va acabar l'Exposició Internacional, va ser emmagatzemat. Aquesta societat va pensar construir un refugi en el lloc anomenat Coma del Clot, per al gaudiment de socis i amics, en La Vall de Núria. A causa d'una seria de vicissituds, gerra civil per mixt el projecta, no va quedar finalitzat fins a l'any 1942, estan l'edifici convertit en l'Hotel Puigmal.

En el principi dels anys 50 del segle passat, la societat Locomoción y Transportes, va vendre les instal·lacions a l'Obra Sindical Educación y Descanso. En l'any 1967, un incendi va destruir part de les instal·lacions.

La reconstrucció no es va portar a terme fins a l'any 1972, però la seva utilització va ser molt poc eficient, ja que la reconstrucció de l'alberg, es va realitzar amb materials tan deficients, que es va haver de declarar l'edifici com inhabitable.

En l'any 1982, amb la desmetilació del règim Franquista, aquestes instal·lacions vàrem passar a la Conselleria de Treball (més tard Conselleria de Benestar Social). Aquesta Conselleria va remodelar totalment l'edifici de l'antic Hotel Puigmal, per convertir-lo en l'Alberg Pic de l'Àliga. El funicular va passar a ser explotat per FMGP (aquesta empresa va quedar inclosa en els FGC en l'any 1982).

Els FGC, en l'any 1987, després de diversos estudis, va quedar definitivament parat i va ser substituït per una nova instal·lació de transport per cable aeri.


Característiques Tècniques:

Tipus: Funicular clàssic,
Data d'inauguració: 1942
Modernització l'any: 1976.
Clausura any: 1987
Estació inferior: 1975 msnm.
Estació superior: 2.121 msnm.
Ampla de via: 100 mm.
Longitud: 665 m.
Desnivell: 120 m.
Pendent màxima: 20,3%.
Motorització: Elèctrica, situada en l'estació superior.
Potencia: 0,75 kW
Cable tractor: 30 mm
Velocitat: 2 m/seg.
Duració del viatge: 5 minuts.
Vehicles: 2
Passatgers: 40 + 1 per vehicle.
Constructor: Bell

Al fons a l'esquerra la Residencia de E. y D.
 i l'estació superior del funicular

Al fons a l'esquerra la Residencia de E. y D.
i l'estació superior del funicular

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada