dimecres, 19 de juliol del 2017

U.T. (Automotors) sèries 300 "Pingüinos" (433) de Renfe.


Els automotors elèctrics van ser encarregats per la Compañia NORTE en l'any 1926, com a conseqüència de l'electrificació de les seves línies a Catalunya: Barcelona a Manresa i de Montcada a Sant Joan de les Abadesses i de la línia del País Basc d'Alsasua a Irun.

Aquesta sèrie 300 van ser les primeres unitats de tren (UT) de la xarxa de via ampla espanyola. Estaven inspirats en la sèrie Z-4101 a 4180 de la SNCF. Aquestes UT's estaven constituïdes per un cotxe motor i un remolc amb cabina i eren coneguts com a "Pingüinos", constructivament i van haver-hi quatre subsèries.

L'estructura de les caixes era metàl·lica. Els vogies, eren de tipus "Brill" en els cotxes motors i "Pennsylvania" en els cotxes remolcs. Els cotxes posseïen tres plataformes, la central de grans dimensions i dues de petites dimensions en els dos extrems dels cotxes. En el cotxe motor existia un compartiment furgó de 6 m², adjunt a la cabina de conducció. Cada cotxe disposava d'un WC.

La primera subsèrie (WM 1 a 38) Renfe 301 a 338, procedeixen de NORTE i van entrar en servei entre els anys 1928 a 1930.
Es pot destacar i és característic d'aquestes primeres unitats el reblat de la xapa exterior de la caixa dels cotxes, així com l'amplària reduïda pel que fa a la resta de la caixa, de les plataformes extremes dels cotxes.

La segona subsèrie (WM 39 a 48) Renfe 339 a 348, procedeixen de NORTE i van ser entregades en els anys 1934 i 1935. Aquestes es diferencien les anteriors que el frontal no presentava el lleuger xamfrà característic de les WM de la subsèrie anterior.
A partir d'aquestes unitats el reblat de la xapa exterior de la caixa desapareix substituïdes per rivets soldats. Així mateix, les plataformes extremes dels cotxes passen a tenir la mateixa amplària que la resta de la caixa.

La tercera subsèrie comprenia des de WM 349 fins al WM 378, i va ser subministrada a RENFE entre els anys 1943 a 1945. Aquestes UT's és diferenciant per tenir unes dimensions lleugerament majors. A més del far superior, portaven d'origen tres pilots de posició de grans dimensions, dues d'ells blancs i vermell l'altre. Portaven també portes d'obertura pneumàtiques d'origen.

La quarta subsèrie, WM 379 a 393 subministrada a Renfe entre els anys 1956 i 1957. És diferenciant per tenir unes línies exteriors més modernes. Mecànicament, eren iguals que les seves predecessores, les caixes eren més llargues, fet que permetia dues plataformes centrals, portaven uns faldons que les feien aparèixer com molt més grans que les seves predecessores. Aquesta subsèrie portava les resistències situades en el sostre.

A partir de l'any 1964, tot el parc d'UT's 300 va passar pels tallers J. Sunsundegui i Fills per a la millora de les seves caixes i per rebre determinades transformacions. Algunes d'ella van rebre una nova pintura de tons verds i alumini. A partir de l'any 1970, una última visita als tallers Sunsundegui per a transformació de finestres, portes, seients i pis va ser aprofitada per pintar-les en dos tons blaus.

Les unitats assignades a Catalunya van ser transferides al País Basc en 1965, seguides de les unitats madrilenyes en l'any 1972.
L'últim servei va ser el tren Bilbao-Sant Julián de Musques (Muskiz) amb la 433-586 el 15 de març de 1991.

Característiques tècniques 1a subsèrie


Sèrie: 300
Subsèrie: 1a.
Tipus: EMU-2
Rodament: B'B'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 38
Numeració: 433-501-4 a 433-538-6 (ex WMD 301 a 338)
Any de construcció: 1928 a 1930
Any de reconstrucció: 1964
Any retirada de servei: 1970 a 1984
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 600 kW
Motors: 4 x Metrovick MV 143
Longitud total entre topalls: 41.236 mm
Pes total: 119 tm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 171
Carrega màxima furgó: 2 tm.
Enganxall: Tomlison
Construïdes per: SEC Naval i Metrovick
Reconstruïdes per: Tallers Sunsundegui
Comandament múltiple: 4 UT's

Característiques tècniques 2a subsèrie


Sèrie: 300
Subsèrie: 2a.
Tipus: EMU-2
Rodament: B'B'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 10
Numeració: 433-539-6 a 433-548-5 (ex WMD 339 a 348)
Any de construcció: 1928 a 1930
Any de reconstrucció: 1964
Any retirada de servei: 1970
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 600 kW
Motors: 4 x Metrovick MV 143
Longitud total entre topalls: 41.236 mm
Pes total: 131 tm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 172
Carrega màxima furgó: 2 tm.
Enganxall: Tomlison
Construïdes per: SEC Naval i Metrovick
Reconstruïdes per: Tallers Sunsundegui
Comandament múltiple: 4 UT's

Característiques tècniques 3a subsèrie


Sèrie: 300
Subsèrie: 3a.
Tipus: EMU-2
Rodament: B'B'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 30
Preservades: 1
Numeració: 433-549-3 a 433-578-2
Any de construcció: 1928 a 1930
Any de reconstrucció: 1964
Any retirada de servei: 1967 a 1984
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 600 kW
Motors: 4 x Cenemesa
Longitud total entre topalls: 41.236 mm
Pes total: 131 tm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 172
Carrega màxima furgó: 2 tm.
Enganxall: Tomlison
Construïdes per: SEC Naval, ia Euskalduna, B6W, Macosa i Carde y Escoriaza
Reconstruïdes per: Tallers Sunsundegui
Comandament múltiple: 4 UT's

Característiques tècniques 4a subsèrie


Sèrie: 300
Subsèrie: 4t
Tipus: EMU-2
Rodament: B'B'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 15
Numeració: 433-579-0 a 433-593-1
Any de construcció: 1956 i 1957
Any de reconstrucció: 1964
Any retirada de servei: 1982 a 1984
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 600 kW
Motors: 4 x Cenemesa
Longitud total entre topalls: 45.027 mm
Pes total: 131 tm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 172
Carrega màxima furgó: 2 tm.
Enganxall: Tomlison
Construïdes per: Astilleros de Cadiz, Macosa, CAF i SEC Naval
Reconstruïdes per: Tallers Sunsundegui

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada