Renfe 435 Regionals |
Aquesta família d'automotors elèctrics en el plec de condicions que el "Departamento Eléctrico" de Renfe, va redactar en l'any 1952, pel subministrament d'unes noves unitats de tren, previstes per les noves electrificacions a 3000 volts. Amb un criteri de racionalitat es va preveure tres tipus de composicions combinant els cotxes automotors, els remolc intermedis i els remolcs amb cabina de conducció.
Tipus prevists:
1r tipus: Tren compost per dos cotxes automotors un d'ells amb furgó.
2o tipus: tren compost per un cotxe motor amb furgó, un remolc intermedi i un remolc amb cabina de conducció.
3r tipus: Tren compost per dos cotxes automotors un d'ells amb furgó i un remolc intermedi.
En el mes d'abril de l'any 1953 va ser entregada l'oferta presentada pel consorci d'empreses suïsses: Fabrique Suisse de Wagons et d'Ascenseurs S.A. Schlieren-Zürich (SWS), Sté. Anonyme Brown Boveri et Cie de Baden (BBC), juntament amb el seu representant nacional La Maquinista Terreste y Maritima (MTM).
En el mes de febrer de l'any 1955, va ser firmat un primer contracte entre Renfe i les empreses suïsses: BBC, els Ateliers de Sécheron, SWS i el denominat Grupo Español-Suizo de Trenes Eléctricos S.A. (GETESA). Es preveia una primera entrega de 10 unitats de tren, construïdes a suïssa, finalment foren 15, formades per un cotxe motor, un remolc intermedi i un cotxe motor amb furgó (composició WM-WR-WMD), estarien numerats dins la sèrie 600, i l'entrega tindria lloc entre els mesos de desembre de 1957 i agost de 1958.
En paral·lel el mes de desembre de 1955 queden establits els contractes per la seva fabricació per part de MTM, MACOSA, Industrias Aguinera i GETESA. Problemes burocràtics (*) fa endarrerir la construcció fins a l'any 1961.
Finalment varen ser construïts 185 unitats de tren de les quals 15 varen ser construïdes a Suïssa i 143 pel consorci d'empreses nacional.
Les series, inicialment construïdes foren:
Tipus rodalia: tren compost per dos cotxes automotors un d'ells amb furgó i un remolc intermedi, sèrie 600,
Tipus diürns de llarga distància: tren compost per dos cotxes automotors un d'ells amb furgó: sèrie 700.
Tipus servei de baixa demanda: tren compost per un cotxe motor amb furgó i un remolc amb cabina de conducció, sèrie 800.
En l'any 1963 es va decidir, remodelar tota la sèrie 600/700/800, anul·lar la comanda que encara quedava per construir d'unitats motores WDM i unitats motores WM, i varen ser contractats més remolcs intermedis WR, remolcs amb cabina de conducció Wrc i un nou tipus de remolc, WrcD, amb cabina de conducció i furgo. Per poder satisfer aquesta nova programació, varen entrar, en la construcció quasi totes les empreses nacionals dedicades a la construcció ferroviària: Euskalduna, SECN, Talleres los Certales i MMC/CAF. Aquesta remodelació va consistir primordialment a crear trens amb un cotxe motor, un remolc intermedi i un remolc amb cabina de conducció, sempre amb un departament furgo que podia estar en el cotxe motor o en el cotxe remolc amb cabina.
Aquestes unitats estaven basades en les unitats BDe 4/4 1621 a 1651, dels Ferrocarrils Federals Suïssos (SBB), construïdes amb el criteri de caixes lleugeres, que es basava en l'aprofitament de les estructures de paret lateral i sostre com a elements sustentadors d'un entremat tubular. Els sistemes de xoc, consistia en un enganxa'l automàtic Shanfenberg. Tots els cotxes motors tenien una cabina auxiliar de conducció. Tots els cotxes, motors i remolcs, comptaven amb WC. L'obertura de les portes era per accionament neumàtic. En el furgó, tant dels cotxes motors com dels cotxes remolc, existia un espai per Correos, format per un caseller de classificació, una butaca pel funcionari i exteriorment tenia una bustia per dipositar la correspondència. El furgo, tenia portes corredisses a cada costat. Cada cotxe disposava de dues àmplies plataformes d'accés.
Les principals modificacions rebudes en el llarg de la seva extensa vida activa de més de trenta anys de servei són: la reforma dels aparells elèctrics, principalment les resistències, i la incorporació del ASFA, el canvi dels pantògrafs de doble perxa originals per altres mono-braç, la modificació de la separació de les cabines i el compartiment de viatgers i es van unificar tots els cotxes a segona classe, substituint el tapizat de la segona classe per tela plàstica (escai) i embuatant-se millor els de tercera classe, també es va instal·lar il·luminació fluorescent en alguns cotxes.
Nomenclatura:
WM – Cotxe motor
WMD – Cotxe motor amb departament furgó.
WR – Cotxe remolc intermedi.
WRcD – Cotxe remolc amb cabina conducció amb departament furgó.
WRc – Cotxe remolc amb cabina conducció.
Resumen de constructors:
WMD 601 a 662, Schindler-BBC, MTM, Macosa, SECN, anys 1958 a 1967.
WM 601 a 662, Schindler-BBC, MTM i Macosa, anys 1958 a 1967.
WMD 701 a 704, MTM i Macosa, any 1962.
WM 701 a 704, MTM i Macosa, any 1962.
WMD 801 a 839 , MTM i Macosa, anys 1961 a 1966.
WR 601 a 615, Schindler-BBC, any 1958 a 1960.
WR 616 a 641, MMC, any 1958 i 1959.
WR 671 a 675, Euskalduna.
WR 676 a 685, SECN.
WR 685 a 690, Talleres los Certales.
WR 701 a 728, MMC/CAF.
WR 729 a 738 Macosa.
WRc 840 a 899, Macosa i MTM, anys 1966 a 1968.
WrcD 601 a 662 MMC/CAF, anys 1962 a 1966.
Resumen unitats de tren a data 31/12/1969:
45 UT formades per WMD+WR+WRc
11 UT formades per WMD+WRc
9 UT formades per WM+WRcD
45 UT formades per WM+WR+WRcD
Característiques tècniques 436 (600 abans de la remodelació de la sèrie):
Antiga sèrie: 600
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo'
Composició: WM+WR+WMD
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 124 (motors)
Unitats de tren 62
Numeració: 436-001-2 a 436-062-4 i 436-501-1 a 436-562-3
Any de construcció: 1958 a 1967
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 1760 kW
Esforç de tracció: 94 Kn
Motors: 8 x BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 76.360 mm
Pes total: 146,3 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 248
Construïdes per: Schindler-BBC, MTM, Macosa i SECN
Característiques tècniques 436 (600 després de la remodelació de la sèrie):
Sèrie: 436
Antiga sèrie: 600
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo'+2'2'+2'2'
Composició: WM+WR+WrcD o WMD+WR+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 124 (motors disponibles)
Unitats de trens: 110 (**)
Numeració: 436-001-2 a 436-062-4 i 436-501-1 a 436-562-3 + 437-001-1 a 437-004-5 i 437-501-0 a 437-504-4
Any de construcció: 1958 a 1967
Any de retirada servei: 1985
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 880 kW
Esforç de tracció: 47 kN
Motors: 4 X BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 76.360 mm
Pes total: 119,2 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 252
Construïdes per: Schindler-BBC, MTM, Macosa, SECN, MMC
Comandament multible: 4 unitats
Distribució per tipus: 60 WM, 62 WMD, 99 WR, 4 Wrc i 62 WRcD
Característiques tècniques 437 (700):
Sèrie: 437
Antiga sèrie: 700
Tipus: EMU-2
Rodament: Bo'Bo'+Bo'Bo'
Composició: WM+WMD
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 8 (motors)
Unitats de tren: 4
Numeració: 437-001-1 a 437-004-5 i 437-501-0 a 437-504-4
Any de construcció: 1962
Any de retirada servei: 1985
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 1760 kW
Esforç de tracció: 94 Kn
Motors: 8 x BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 51.310 mm
Pes total: 118 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 164
Construïdes per: MTM i Macosa
Distribució per tipus: 4 WM i 4 MWD
Característiques tècniques 438 (800):
Sèrie: 438
Antiga sèrie: 8000
Tipus: EMU-2
Rodament: Bo'Bo'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 39
Unitats preservades: 1
Numeració: 438-00-0 a 438-039-0
Any de construcció: 1958
Any de retirada servei: 1985
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 880 kW
Esforç de tracció: 47 kN
Motors: 4 X BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 76.360 mm
Pes total: 91 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 160
Construïdes per: MTM, Macosa i B&W
En l'any 1987 es va decidir la remodelació de tota la sèrie que pràcticament era una reconversació, el projecta original, contemplava la formació de 100 nous trens, en composició M+R+M, el prototipus d'aquesta nova sèrie el va realitzar Talleres Rocafort de Lleida conjuntament amb Temoinsa i Associated Designers.
Les principals modificacions a les quals van ser sotmeses són: Xapa, reparació de tancaments, motllura, frontisses i armaris en mal estat, estreps i canvis de motllures, eliminació antic element aïllant d'aglomerant d'amiant, revisió general de circuits i equips elèctrics, revisió general de circuit i equips pneumàtics, substitució de portes i finestres en mal estat per unes noves, canvi del pis, nous seients de viatgers, nous WC, etc. Algunes unitats van ser pintades amb els colors de Regionals.
Característiques tècniques 435:
Sèrie: 435
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo+-2'2'+Bo'Bo'
Composició: WMD+WR+WM
Unitats en servei: 0
Unitat reconstruïdes: 48
Unitats de tren construïdes: 24
Unitats preservades: 1
Numeració: 435-001-3 a 435-048-4
Any de reconstrucció: 1987 a 1990
Any de retirada servei: 1992 i 1993
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 1760 kW
Esforç de tracció: 94 Kn
Motors: 8 x BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 76.360 mm
Pes total: 149 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 252
Reconstruïdes per: Tallers Rocafort de Lleida i Talleres Reig-Miró d'Alcoy.
Notes:
(*) Per poder començar la preparació de la construcció d'aquestes unitats i davant dels entrebancs burocràtics, MTM va decidir enviar a Suïssa, a un oncle meu, tècnic de MTM, que va realitzar una còpia dels planells constructius i els va portar a Barcelona dins la seva maleta de viatge.
(**) Els números d'unitats construïdes, modificades i trens formats, difereix segons els fons consultades, per culpa del constant canvi de criteris ocorregut durant la seva extensa vida, alguns elements construïts van ser desballestats abans de ser usats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada