dimarts, 26 de juliol del 2011

Viatge a Suïssa juliol 2011, 7e dia (Lugano).

Lugano

L’origen de Lugano es remunta a l’època roman, no va ser fins l’any 1803, que es va integrar a la Confederació Helvètica.

Algun del monuments a visitar: La Chiesa se Santa Maria degli Angioli, situada a la via Nassa, encara que la seva façana es molt modesta en el seu interior els frescos de l’any 1.529 realitzats per Bernardino Luini deixeble de Leonardo da Vinci son espectaculars. Monument a Carlo Battaglini (1.812-1.888). La Cattedrale di San Lorenzo, esplèndida façana renacentista. Piazza della Riforma plaça principal de la ciutat, amb el edifici de l’ajuntament, Parco Civico parc de grans dimensions a la vorera del llac i el passeig de La Riva, perfecta per fer una bona passejada.

La Via Nassa es peatonal i la principal de la ciutat juntament amb Piazzetta an Carlo , en aquesta plaça, i als carrers que hi conflueixen, es concentra la zona comercial de la ciutat, és una gran zona de vianants per on és molt agradable passejar. Hi ha botigues i centres comercials per a tots els gustos, encara que predominen les botigues super-luxe i les de antiguitats. Tampoc cal oblidar les parades de carrer, on pots comprar fruita, pastes i begudes. És una zona de Lugano animadíssima.
Lugano està envoltada per dues piràmides que dominen el magnífic llac de Lugano: la Muntanya Brè (923 m) a l'est i la Muntanya San Salvatore (912 m) al sud. Cadascuna d'aquestes dos cim si pot arribar en un funicular.




FMB – Funiculare Cassarate – Monte Brè


El Funicolare Cassarate-Monte Brè es compon de dos funiculars separats.

La primera secció (Cassarate - Ruvigliana) va ser construït en l’any 1905. La durada és molt curta, només te una longitud de 196 metre, de funcionament automàtic, no ja personal de servei ni en les estacions ni en els vehicles. En Ruvigliana els passatgers han de baixar a l'estació superior d’aquesta primera secció, i a peu travessar la carretera Viganello - Gandria per arribar a l'estació inferior de la segona secció, que esta ubicada a l'altre costat de la carretera. La segona secció Ruvigliana – Monte Brè, inaugurada l’any 1912, és molt més llarga (1.403 metres) i el traçat es molt sinuós, amb una parada intermèdia a Aldesago.

Des del cim del Monte Brè, la vista és esplèndida sobre el llac i la ciutat de Lugano. A l'altra banda del llac, és possible veure l'antic traçat del funicular de Lanzi a Intelvi situat al altre costat de la frontera italiana.

MS – Funiculare Lugano Paradiso – Monte Salvatore

 La segona piràmide que domina el llac de Lugano és la Muntanya San Salvatore (912 metres). Es pot arribar aquest cim amb el funicular de Monte San Salvatore, que va ser construït el 1890.

La configuració d'aquest funicular és molt especial, probablement única. Es compon de dues seccions separades, però amb un sol motor i la sala de màquines que es troba al centre de la línia en Pazzallo. Els passatgers embarcant a la cabina 1 en l’estació de Paradiso, al arribar a l’estació de Pazzallo, han de sortir de la cabina 1, creuar l'andana i embarcar en la cabina de 2 i amb aquesta arribar al cim. No hi ha creuament dels vehicles en aquesta configuració. Cadascuna de les dues semi-secció és de una sola via.

Des del cim de la Muntanya Sant Salvatore la panoràmica de 360 ° és absolutament meravellosa, amb el llac de Lugano, l'istme de Melide, la Muntanya del Monte Generós i l'enclavament italià de Campione en l'altre costat del llac (territori italià dins de Suïssa con el cas de Llívia a la Cerdanya). Campione és famosa per el seu casino de joc (el joc està prohibit a Suïssa). 


FLP – Ferrovia Lugano – Ponte Tresa.

Aquesta línia, que va des Lugano a Ponte Tresa, és l'únic supervivent de diversos ferrocarrils que van existir al voltant de Lugano, al sud-est de Suïssa.

El seu servei es suburbà i es molt utilitzat per el treballadors “transfronterers”, ja que l’estació de Ponte Tresa queda nomes a 400 metres de la frontera amb italià situada sobre el pont que la separa de la veïna Lavena PonteTresa.

L’estació FLP Lugano es troba contigua a l’estació del SBB-CFF-FFS i l’estació de autobusos.

Característiques tècniques: 

FLP – Ferrovia Lugano – Ponte Tresa.

Servei des de 5,25 fins les 1,20 hores de la nit (dia següent), cada 15 minuts.
Longitud 13 Km, en via mètrica, electrificada a 1.000 V=.
Dona servei a un total de 12 estacions.

MS – Funiculare Lugano Paradiso – Monte Salvatore

Funicular amb una configuració especial, intercanvi de passatger en l’estació intermèdia.
Estació inferior: Paradiso (282 m.)
Estació intermèdia: Pazzallo (494 m.)
Estació superior: Monte San Salvatore (883 m.)
Longitud: 814 m. + 815 m. = 1.629 m.
Desnivell: 212 m. + 389 m. = 601 m.
Capacitat: 70 passatgers per cabina.

FMB – Funiculare Cassarate – Monte Brè

1ª secció
Funicular clàssic, automàtic.
Estació inferior: Cassarate (287 m.)
Estació superior: Ruvigliana (389 m.)
Longitud: 196 m.
Desnivell: 102 m.
Capacitat: 42 passatgers per cabina

2ª secció
Funicular clàssic.
Estació inferior: Ruvigliana (394 m.)
Estació superior: Mont Brè (916 m.)
Longitud: 1403 m.
Desnivell: 522 m.
Capacitat: 80 passatgers per cabina





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada