divendres, 29 de juliol del 2011

Viatge a Suïssa juliol 2011, 9n dia (Zurich).

Zurich.

Construïda entre les vessants boscoses de les muntanyes del Uetilibrerg i del Zürichberg , en el punt on el riu Limmat, surt del llac de Zürich, i rep les aigües del riu Sihl, Zurich es actualment el centre industrial i comercial mes important de Suïssa. Zurich es la ciutat amb mes habitant de Suïssa.

Zurich en el segle XIX va coneixia un desenvolupament vertiginós, encara que l’any 1848 va tindrà que deixar que la capital federal fos Berna.

Però va devenir seu de L’Ecole polytecnique fédéral, la famosa Polytechnicum. 

Construïda sobre de la Fröschengraben (fossar de les granotes) la Bahnhöftrasse, que condueix de l’estació central, Hauptbahnhof, fins les voreres del llac, es el principal carrer de Zurich, a on tenent seu les millor botiges, els principals banc, els grans magatzems, etc., sense cap dubte es el carrer mes important de negocis de Suïssa.


Un recorregut per la ciutat. 


Sortida de la Hauptbahnhof, des de aquí travessants el riu Llimmat per trobar la Centralplaz i al Limmatquai poden agafar el funicular Polybahn per accedia a la Polytechnicum, molt bones vistes de la ciutat des de la terrassa de la universitat. 

De baixada seguim per Limmatquai fins el pont Rudolf-Brun Brücker per pujar als jardins del turo de Lindenhof, aquí a dalt d'aquest petit turo es va assentar el campament roma que dona nom a la ciutat, el Castrum Turicense. 

Baixant per la vesant oposada, per la que es puja al turo de Lindenhof, es entra en el Vieux Zurich (ciutat vella), el carrer mes important es la St. Peterstrasse, amb l’església de St. Peter i la Weinplatz, se surt de barri vell per la passarel·la Rathausbrücke. 

Tot surtin de la passarel·la Rathausbrücke i desprès de haver travessat al Limmatquai ens trobem en la confluència dels carrers Niederorfstrasse i Münstergasse. El carrer Niederorfstrasse es un dels carres mes animats de Zurich per la gran quantitat de restaurants, bars, pups, terrasses, etc, sobre tot a la tardes i a les nits. En el carrer Münstergasse trobem el que va ser famos Cabaret Voltaire. 

Continuant per aquest carrer ens trobem la Grossmunster, la catedral, construïda els segles XI i XIII, va reemplaçar una vella col·legiata construïda per el emperador Carlemany, una grans estàtua d’aquest emperador adorna la façana, una altre esta en la cripta. Des de una de les seves torres es pot gaudir d’una vista sorprenen de la ciutat, es tenen que pujar 380 esglaons.

Al baixar de la Grossmunster ens trobem la Wasserkirche, església del aigua, tot entrebesant de nou el riu Limmat es troba l’església Fraumunster , aquesta església esta construïda a sobre del antic convent de monges que va ser fundat l’any 853 per Louis el germànic fill de Carlemany, construïda en els segles XII i XV, es famosa per els vitralls del artista Marc Chagall.

Tot seguin el Stadlhausquai arribem al llac, seguint per el General-Gisan-Quai es pot arribar fins al parc del Arborerum que conte una gran quantitat d’arbres diferents i que posseeix una bona vista sobre la bahia del llac de Zurich.

Per acabar el recorregut, i tornant endarrere, per el General-Gisan-Quai, prenem la Bahnhöftrasse fina arribar un altre vegada a la Hauptbahnhof, l’estació central de trens.
Moure’s per a Zurich.


La ZVV una organització semblant a la nostra ATM, emet títols de transport per tota el area de Zurich, la Zürich Card, aquests títol de transport de lliure circulació, permetent també entrar en els museus i que ofereixen descomptes a molts establiments, la seva emissió es per a 24 o 72 hores. L’oficina es troba situada en el primer subsòl de l’estació Central. 




VBZ – Verkehrsbetriebe Zürich.


Una mica d’història: en L’any 1.882 primer tramvia de atracció animal, 1.889 primer tramvia elèctric, 1939 primer troleibús, 1973 primer autobús articulat.
En l’any 1973 la població de Zurich va rebutjar la construcció del metro.
En l’any 2010 es van transportar un total de 315, 7 milions de passatgers, sen el ràtio de passatgers per kilòmetre de 618,7. 






PB - UBS PolyBahn.

L'Escola Politècnica també anomenat "Poli", es troba a la part superior del turó de Zürichberg. En l’any 1.889, es va construïr el funicular entre el riu Limmat i l'Escola Politècnica.
En l’any 1.976, el funicular va ser comprat pel banc UBS i l’any 1.990 va ser completament renovat amb dues noves cabines, però amb l'aspecte de sempre.
Segueix sent una icona de Zürich.  


SR – Seilbahn Rigiblick.

Va ser el primer funicular construït a la ciutat de Zurich, avui es un medi de transport totalment integrat a la xarxa de transports de la ciutat, la seva estació inferior es troba junt a la parada dels tramvies 9, 10 i del troleibús 33.
Des de la seva part superior es pot accedir fàcilment al Zoo, també te una bona perspectiva de la ciutat.  

Característiques tècniques: 

ZVV – Zürcher Verkehrsverbund, principal empreses:

PostAuto – Die Post Schweiz, autobusos postals.
SZU – Sihltal Zurich Bahn, trens suburbans i autobusos.
VGB – Verkehrsbetriebe Glattal Bahn, tramvies suburbans.
VZO - Verkehrsbetriebe Zurichsee und Oberland, autobusos de rodalies.
VBZ – Verkehrsbetriebe Zurich, tramvies, funiculars, autobusos i troleibusos urbans i suburbans.
SW – Stadbus Winterthur, autobusos urbans de Winterthur.
ZSG – Zürichsee Schiffahrtgesellschaft, vaixell suburbans i de rodalies i servei de barques urbanes per el riu Limmat.
SBB-CFF-FFS, Schweizerische Bundesbahnen, ferrocarrils federals, serveis suburbans i rodalies. 

VBZ – Verkehrsbetriebe Zurich.


La extensa xarxa tramviària te una longitud de 90 Km. i 13 línies. Mes una línea de carga, transports de deixalles i escombraries.
Xarxa de autobusos, mini busos i troleibusos: 60 línies amb un total de 129 Km.
Xarxa complementaria: 2 funicular, 1 tren cremallera i un funicular aeri. 

Empreses gestionades:

PB - UBS PolyBahn, Funicular.
DB – Dolder Bahn, Tren cremallera.
FB – Forch Bahn, Tramvia.
SR – Seilbahn Rigiblick, Funicular.
LAF – Luftseilbahn Adliswil Felsenegg, Funicular Aeri.

Flota:


Tramvies:
Be 5/6 Cobra – 88 unitats.
Be 4/6 T2000 – 97 uniats.
Be 4/6 T2000 – 15 unitats.
Be 2/4 Pony – 35 unitats (remolcs motoritzats).
BDe 4/8 Sänfte – 23 unitats (tramvia de l’escombraries). 


Troleibusos:
Mercedes-Benz O405 GTZ – 43 unitats.
Hess DGT Lightram-3 BBGT-N2C – 17 unitats.
Hess Swistrolley-3 BGT-N2c – 18 unitats.


Autobusos:
Neoplan Centroliner N4516 Standarbus – 40 unitats.
Neoplan Centroliner N4522 Gelenkbus – 10 unitats.
Mercedes-Benz Citaro O530S Standarbus – 22 unitats.
Mercedes-Benz Citaro O530G Gelenkbus – 24 unitats.
Mercedes-Benz Sprinter 616 – 2 unitats. 
Mini busos:
FIAT-Ducato Maxi Stuttle – 5 unitats.
MAN A35 Mini bus – 4 unitats.
Neoplan N4007 Mini bus – 9 unitats.



PB - UBS PolyBahn


Funicular clàssic.
Estació inferior: Limmatquai.
Estació superior: Höchschulen.
Longitud: 176 m.
Diferencia nivell: 41 m.
Capacitat: 50 passatgers per cabina.
Temps del viatge: 1 1/2 minuts.


SR – Seilbahn Rigiblick


Funicular clàssic, automàtic.
Estació inferior: Geisberweg (488 m.).
Estació superior: Rigiblick (385 m.).
Longitud: 95 m.
Diferencia nivell: 30 m.
Capacitat: 50 passatgers per cabina.
Temps del viatge: 1 minut 48 segons.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada