El funicular uneix la Plaza del Funicular, situada
al barri de Castaños de Bilbao (Bizkaia),
al costat del Paseo del Campo Volantín, amb el monte Artxanda.
Des de l'estació superior, situada al Monte Artxanda,
es contemplant unes magnifiques vistes de la Villa de Bilbao i de la Ria de
Bilbao fins la seva desembocadura.
L’estació inferior, Plaza del Funicular, te correspondència amb l’estació
de Matiko de Eusko Tren. L'estació inferior es subterrània juntament amb els primer metres del funicular per
evitar el cruament amb les vies del tren.
Gestionat per l’empresa municipal Funicular de
Archanda, S.A., esta integrat en el sistema tarifari Creditrans (Consorció del
transporte de Bizkaia).
Historia.
El Marques de Chávarri, Don Benigno de
Chávarri y Salazar, va ser el impulsor d’aquest projecta, ja que pensava instal·lar
al Monte de Artxanda un parc de lleure
que contaria amb Casino, Hotels, Restaurants i atraccions varies.
Va encarregar el projecte a l’ empresa Suïssa
Von Roll l’any 1.1913, les obres es van executar sota la direcció del enginyer Sr. Severiano
Goñi i es va inaugurar el funicular el 7 d’octubre de 1.915.
Durant la Guerra Civil el 18 de juny de 1.937,
l’estació superior i el vehicle que albergava van ser danyats per un bombardeig
de la aviació Nacional. Reparat va ha tornar al servei l’any 1.938 fins l’any
1.976.
En l’any 1.976 durant les operacions de canvi
del cable, el vehicle que estava a l’estació superior, per una ruptura en el
sistema d’ancoratge, es va desplaçar a tota velocitat per la línia fins estavellar-se
amb el vehicle que estava estacionat en la estació inferior, com a resultat van
quedar destrossats els dos vehicles.
El consistori de la ciutat de Bilbao, ja
propietari de les instal·lacions va decidir reconstruir-lo totalment. El nou
funicular el va dissenyar l’empresa Àustrica Wanger-Biró i es va inaugurat el
nou funicular l’any 1.983.
Característiques tècniques (2º funicular):
Tipus: Funicular clàssic, 70-SBB
Data d’inauguració: 30 d’abril de 1.983.
Estació inferior: Plaza del Funicular (9 msnm).
Estació superior: Artxanda (244 msnm).
Ampla de via: 1.266 mm.
Longitud: 770 m.
Desnivell: 235 m.
Pendent màxima: 44,7 %.
Motorització: Eléctrica, 400 CV, automatitzada, Wanger-Biró.
Cable tractor: 40 mm.
Velocitat: 5 m/seg.
Duració del viatge: 5 minuts.
Vehicles: 2.
Passatgers: 70 + 1 per vehicle.
Capacitat: 653 passatgers/hora, en cada sentir.
Vehicles construïts per: CAF
Horari: 7:15 (8:15 el festius) a 22:00 ( el mesos d’estiu fins 23:00)
hores.
Cadència: Cada 15 minuts.
El traçat presenta una corba de 300 metres de radi, els primer 103
metres del recorreguts son amb túnel, i
existeix un viaducte de 170 metres de longitud.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada